رئیس اداره تولیدات گیاهی شهرستان خاتم گفت: سال گذشته سطح زیر کشت زیره ۷۰۰ هکتار بوده که با رسیدن این رقم به ۱۲۰۰ هکتار، ۷۱ درصد رشد داشته است.

حمدرضا تاج آبادی رئیس اداره تولیدات گیاهی شهرستان خاتم با اشاره به اهمیت ترویج و توسعه کشت گیاهان دارویی و کم آبخواه، گفت: زیره سبز پس از فلفل مهمترین ادویه جهان و یکی از محصولات مهم صادراتی کشور می‌باشدکه با متوسط عملکرد ۱/۲ تا ۱/۵ تن در هر هکتار، به عنوان کشت کم آبخواه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و موجب بهره‌وری بیشتر از منابع آبی می‌گردد.

وی تصریح کرد: زیره سبز یکی ازمحصولات مهم صادراتی است که با توجه به شرایط خاص اکولوژی مورد نیاز برای کشت آن، شهرستان خاتم محل مناسبی برای کشت این گیاه کم آبخواه و ارزشمند به شمار می‌آید.

رئیس اداره تولیدات گیاهی شهرستان خاتم، افزود: این محصول از حیث اشتغالزایی دارای اهمیت بالا می‌باشد به گونه‌ای که هر هکتار زیره برای ۴۰ نفر اشتغال فصلی ایجاد می‌نماید.
عمده کشور‌های مصرف کننده زیره در جهان هند، مکزیک، پرتغال، اسپانیا، ترکیه، چین، ژاپن، هند، فرانسه و مراکش، مالزی، پاکستان، آلمان و انگلیس هستند. 

زیره به عنوان افزودنی نان، پنیر، انواع سس، سوپ و طعم دهنده‌های غذا کاربرد دارد و در انواع غذا‌های هندی، شرقی، مکزیکی، پرتغالی و اسپانیایی به عنوان طعم دهنده اصلی استفاده می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.