اهدای ۲۲۴ سند و کتاب تاریخی به مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین

مسئول مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین گفت: ۲۲۴ سند و کتاب تاریخی شامل ۱۲۶ نسخه قرآن خطی، ۲ جلد کتاب زادالمعاد و ۹۶ سند خانوادگی در سال جدید به این مرکز اهدا شده است.

زهره ترکمن مسئول مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین گفت: همزمان با ایام گرامیداشت اسناد ملی و میراث مکتوب ۱۲۶ نسخه قرآنی شامل ۱۲ حزب قرآن کریم از چهار واقف قزوینی و ۱۱۴ حزب قرآن کریم متعلق به حاج میرزا فضل الله توسط محمد محصصیان (از نوادگان وی) به مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین اهدا شد.

ترکمن با اشاره به اینکه ۱۲حزب در سال‌های ۱۲۷۹ تا ۱۳۲۶ هجری قمری به رشته تحریر درآمده است، در مورد باقی ۱۱۴ حزب اضافه کرد: حاج میرزا فضل الله فرزند میرزا علی عسگر موسس از تجار بزرگ قزوین بوده که این ۱۱۴ حزب قرآن را در سال‌های ۱۲۷۰ تا ۱۲۸۲ هجری قمری با تذهیب اوراق به خط نسخ نگارش و وقف عام نموده است.

وی ادامه داد: همچنین ۲ جلد کتاب زاد المعاد نوشته علامه محمد باقر بن محمد تقی مجلسی مربوط به سال‌های نخست قرن ۱۳ هجری قمری برای حفظ و نگهداری در اختیار مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین قرار گرفت.

ترکمن ۹۶ برگ سند ارزشمند مالی حقوقی مربوط به سال ۱۳۱۲ هجری قمری از خاندان میرزا رحیم وکیل التجار را از دیگر اسناد اهدایی به این مرکز برشمرد و بیان کرد: خاندان امینی از تجار زمان فتحعلی شاه از تبریز به قزوین مهاجرت کردند و بخشی از این اسناد متعلق به میرزا علی نقی وکیل التجار امینی است.

مرکز اسناد و کتابخانه ملی با حفظ و نگهداری از اسناد قدیمی زمینه‌ای برای استفاده پژوهشگران از این اسناد فراهم آورده و همچنین به عنوان میراثی ارزشمند در نگهداری و حفاظت اصولی این اسناد کوشیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار