شیوع بیش از ۳۶ درصدی فشار خون در افراد بالای ۱۸ سال خراسان جنوبی

بیش از ۳۶ درصد افراد بالای ۱۸ سال در خراسان جنوبی، به پرفشاری خون مبتلایند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته درصد ابتلای زنان استان به فشار خون بالا، یک درصد بیشتر از مردان بوده بطوریکه در زنان درصد فشار خون ۳۶.۸۵ درصد و در مردان ۳۵.۸۲ درصد است.

دکتر شایسته با بیان اینکه شمار مبتلایان به فشار خون بالا در جهان در سه دهه گذشته بیش از دو برابر شده افزود: براساس این تحقیق سال ۲۰۲۱ در کشور ایران نیز شیوع فشار خون بالا در افراد بالای ۱۸ سال حدود ۳۲ درصد است که در خراسان جنوبی نیز تعداد افراد بالای ۱۸ سال دچار پرفشاری خون، بیش از ۴ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: میزان آگاهی مردم از ابتلا به بیماری فشار خون بالا در کشور ۶۱.۴۷ درصد است که این آگاهی در خراسان جنوبی کمتر از نرم کشور و ۴۹.۵۶ درصد است.

بیشترین آگاهی مردم از ابتلا به بیماری فشار خون بالا در کشور، مربوط به استان یزد با ۷۴ درصد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه میزان شیوع بیماری فشار خون بالا در روستا‌های استان ۳۱.۸۶ درصد است، گفت: میزان این شیوع در مناطق شهری استان ۳۹.۵۸ درصد است که نسبت به مناطق روستایی حدود ۸ درصد بیشتر است.

شایسته با بیان اینکه شیوع کم تحرکی نیز در استان حدود ۴۲.۵۷ درصد و از میانگین کشور اندکی پایین‌تر است، گفت: شیوع اضافه وزن و چاقی هم در استان نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است، اما هنوز جمعیت قابل توجهی از استان فعالیت بدنی مناسبی ندارند و این درحالیست که افزایش تعداد افراد چاق و دچار اضافه وزن مخصوصا برای گروه سنی نوجوانان و جوانان در خراسان جنوبی نیز همانند کشور رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان مصرف نمک هم در کشور مربوط به خراسان جنوبی است گفت: بی خبری از فشار خون بالا در افزایش خطر مرگ‌های زودرس در ایران تاثیر داشته و از طرف دیگر مصرف زیاد نمک نیز یکی از شایعترین و مهمترین علل شیوع فشار خون بالا در افراد جوامع است و خطر مصرف نمک زیاد آنقدر است که حتی می‌تواند مستقل از فشار خون بالا، بر سلامت قلب و عروق تاثیر نامطلوب داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از پوشش درمانی در افراد مبتلا به فشار خون بالا در استان خبرداد و گفت: پوشش درمانی موثر فشار خون بالا برای مردان استان ۳۶.۱۱ درصد و برای زنان ۲۱.۷۵ درصد است.

برچسب ها: فشار خون ، نوجوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.