پذیرفته شدن ۱۰ هزار و ۱۵۳ نفر در آزمون کارشناسان رسمی قوه قضاییه ۱۴۰۲

معاون کارشناسان مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، گفت: در آزمون کارشناسان رسمی قوه قضاییه سال ۱۴۰۲، ۱۰ هزار و ۱۵۳ نفر پذیرفته شدند.

 شاهپور کلانتری معاون کارشناسان مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با اشاره به برگزاری آزمون کارشناسان سال ۱۴۰۲ گفت: این آزمون که در آبان ماه سال گذشته برگزار شد اولین آزمون ما با رعایت قانون تسهیل بود. در این آزمون تعداد پذیرفته شدگان ۱۰ هزار و ۱۵۳ نفر بودند که تعدادی از سهمیه ایثارگری به آن اضافه شدند.

وی گفت: تعداد داوطلبین آزمون کارشناسی نسبت به آزمون قبلی دو برابر شده است، اما هدفی که مدنظر قانون گذار در اجرای قانون تسهیل بوده به خوبی محقق نشده است. هدف قانون‌گذار تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار در مناطق محروم بوده که متاسفانه این مهم محقق نشده و ما تجربه‌ای که در آزمون ۱۴۰۲ داشتیم نشانگر انباشتگی تعداد کارشناسان در کلانشهر‌ها با وجود عدم نیاز و عدم جذب کارشناسان در استان‌های محروم است.

کلانتری با بیان اینکه درصددیم در این فرآیند توازن ایجاد کنیم، گفت: با در نظر گرفتن تسهیلاتی تراز‌ها را به نسبت منطقه‌ای مورد سنجش قرار خواهیم داد و امیدواریم بتوانیم در دوره جدید مناطق محروم را از بابت کارشناسی تامین و با کلانشهر‌ها قیاس داشته باشیم تا از این حیث به یک تعادل برسیم.

وی در ادامه به برگزاری آزمون کارشناسی به عنوان اقدامی موفق و مشترک از سوی معاونت کارشناسان و اداره سنجش و آموزش اشاره کرد و گفت: پس از مشخص شدن نتایج آزمون، احراز صلاحیت عمومی و بررسی سوابق مفید و مرتبط و مدرک تحصیلی داوطلبین از تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز شد و آخرین استانی که این فرآیند را انجام خواهد داد استان تهران خواهد بود که با توجه به حوادث دلخراشی که برای اعضای هیئت دولت رخ داده و تعویق برخی برنامه ها، سرانجام تا تیرماه ۱۴۰۳ کل این فرآیند به اتمام خواهد رسید.

کلانتری گفت: در دیگر استان‌های معین کشور مصاحبه‌ها برگزار شده و تعداد داوطلبین استان‌های معین (خوزستان- قزوین- کرمان) ۸۸۷ داوطلب؛ استان‌های معین (اصفهان- مازندران- آذربایجان غربی- گیلان- مرکزی) ۲ هزار و ۶۱۱ داوطلب؛ استان‌های معین (البرز-آذربایجان شرقی- فارس- خراسان رضوی- کرمانشاه) ۲ هزار و ۸۸۸ داوطلب، مصاحبه و احراز صلاحیتشان انجام شده است. در استان تهران نیز ۳ هزار و ۵۹۵ داوطلب آماده مصاحبه هستند که به زودی زمانبندی فراخوان داوطلبین اعلام خواهد شد.

کلانتری در مورد نحوه و کیفیت مصاحبه‌های کارشناسی در این دوره گفت: براساس رعایت قانون تسهیل که رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه نیز به آن توجه ویژه دارند در این دوره مصاحبه تخصصی برگزار نکردیم و مصاحبه عمومی بود و درکنار آن بررسی سوابق مفید و مدارک فنی را در دستور کار قرار دادیم؛ لذا برای احراز این موضوع و اینکه آیا سوابق افراد مفید بوده یا خیر از اساتید مصاحبه گر در هر رشته تخصصی استفاده کردیم. این موضوع باید با جدیت پیگیری می‌شد چرا که ممکن بود یک سابقه بیمه‌ای از سوی داوطلب ارائه شود، اما هیچ ارتباطی بین این سابقه خدمتی با رشته تخصصی کاری و کارشناسی داوطلب وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه مرحله احراز شرایط با بررسی مدارک داوطلبین در تهران به پایان می‌رسد و پرونده داوطلبین در معاونت کارشناسان بسته خواهد شد، گفت: درمرحله بعدی در اداره سنجش شرایط داوطلبین براساس ملاک‌های دیگر سنجیده خواهد شد. بحث استعلامات پنجگانه، بحث تحقیقات محلی و دیگر مواردی که در آیین نامه مرکز مشخص شده انجام خواهد شد.

وی گفت: با اتمام این فرآیند بررسی و در آخرین مرحله با تایید کمیته تعیین صلاحیت آزمون ۱۴۰۳ را برنامه‌ریزی خواهیم کرد و تاریخ آن با تایید رئیس مرکز اعلام خواهد شد.

برچسب ها: قوه قضاییه ، آزمون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار