بروز رسانی کنتور‌های گازوییل نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی

متخصصان نیروگاه شهید رجایی و پژوهشگاه نیرو توانستند برای اولین بار، کنتور‌های گازوییل واحد گازی این نیروگاه را به طور کامل، مورد بازسازی و بروزرسانی قرار دهند.

حمید کاتبی رییس گروه ابزار دقیق معاونت مهندسی و برنامه ریزی نیروگاه شهید رجایی گفت: عملکرد صحیح کنتور‌های گازوییل واحد‌های گازی نیروگاه سیکل ترکیبی به جهت ثبت درست مقدار سوخت مصرفی و محاسبه بازده هر واحد و همچنین الزام قانونی ارائه گواهی کالیبراسیون معتبر به شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی از دغدغه های قدیمی نیروگاه بود که از سوی دیگر، ارائه سیگنال دقیق و صحیح خروجی این کنتور به مرکز کنترل شبکه نیز یکی دیگر از الزامات نیروگاه است.

وی اضافه کرد: در طول سالیان گذشته، عملکرد این کنتور‌ها در تمامی واحد‌های گازی با اشکالات فراوانی همراه بود و بدلیل از رده خارج بودن تجهیزات خارجی و فقدان دسترسی به قطعات یدکی امکان تعمیر این کنتور‌ها وجود نداشت.

کاتبی در ادامه بیان داشت: در سال‌های قبل تعدادی از کنتور‌ها مشابه (خارجی) خریداری و در واحد‌های گازی نصب شد ولی در ادامه این فرآیند با توجه به اینکه خرید خارجی تجهیزات با خروج ارز همراه بود، در راستای صیانت از دارایی¬های شرکت، پاسخ به الزامات حاکمیتی و همچنین مشارکت در زمینه تحقیق و توسعه ساخت تجهیزات حساس در داخل کشور، اقدام به تعریف پروژه و عقد قرارداد جهت بازسازی و بروزرسانی پنج دستگاه کنتور گازوییل واحد‌های گازی با پژوهشگاه نیرو گردید و این کنتور توسط پژوهشکده تولید نیرو و با نظارت گروه ابزاردقیق معاونت مهندسی و برنامه ریزی و همکاری امور تعمیرات مکانیک و ابزاردقیق نیروگاه سیکل ترکیبی بازسازی شده و با موفقیت در واحد‌های گازی نصب و راه اندازی شد.

رییس گروه ابزار دقیق معاونت مهندسی و برنامه ریزی بیان کرد: با توجه به دانش فنی به وجود آمده و کسب تجارب ارزشمند از انجام این پروژه برای نخستین بار در صنعت برق کشور فرآیند بازسازی کنتور‌های گازوییل در سایر نیروگاه‌ها توسط پژوهشگاه نیرو و شرکت دانش بنیان همکار د رحال انجام است.

با طراحی و ساخت این قطعات و تجهیزات که با تکیه بر توانمندی‌های داخل کشور انجام شده از خرید کالا‌های مشابه خارجی و خروج ارز از کشور جلوگیری شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار