سید کاظم فاضل زاده افزود: در تعریف این معیارها، گفتمان انقلاب اسلامی و راهبردهای مندرج در اسناد بالادستی نظام، شامل نقشه جامع علمی کشور، بیانیه گام دوم انقلاب، سند تحول دولت مردمی، برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت کشور، برنامهها و اولویتهای وزارت علوم تحقیقات و فناوری، سند اسلامی شدن دانشگاهها و نقشه مهندسی فرهنگی، برنامه جامع بهرهوری کشور و گزارشهای مربوط به طرحهای پژوهشی در نظر گرفته شده است.
او بیان کرد: در معیارهای جدید، توجه به گفتمان انقلاب اسلامی در دانشگاهها، مرجعیت علمی و فناوری کشور در سطح بینالمللی و همچنین پاسخگو بودن دانشگاهها به حل مسائل کشور توجه ویژهای شده است، همچنین، شاخصهای " فرهنگ ی- اجتماعی" و " مدیریت و بهره وری" مؤسسات از جمله شاخصهای جدید برای ارزیابی و رتبهبندی پژوهشگاهها به معیارها اضافه شده است.
فاضل زاده ادامه داد: بر این اساس، موسسات در سه حوزه فنی مهندسی، علوم پایه و کشاورزی و هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی رتبه بندی میشوند.
رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام افزود: آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری، مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری، فرهنگی - اجتماعی و مدیریت و بهره وری معیارهای ششگانه رتبه بندی ملی (ISC) از پژوهشگاهها و موسسات پژوهشی است.
فاضل زاده گفت: معیارهای جدید رتبه بندی ملی دانشگاههای کشور در ۶ حوزه آموزش (با وزن ۵ درصد)، پژوهش (با وزن ۳۰ درصد)، فناوری و نوآوری (با وزن ۲۵ درصد)، مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری (با وزن ۲۰ درصد)، فرهنگی - اجتماعی (با وزن ۱۰ درصد) و مدیریت و بهره وری (با وزن ۱۰ درصد) شامل ۵۱ شاخص و ۱۵۶ زیر شاخص است.
او گفت: علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص شاخصها و زیر شاخصهای معیارهای رتبه بندی ملی موسسات پژوهشی و پژوهشگاههای کشور میتوانند به لینک https://isc.ac/fa/page/۴۶۲ مراجعه کنند.