برگزاری مجدد انتخابات سازمان روانشناسی/ آغاز ثبت‌نام از ۳۱ اردیبهشت

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره از برگزاری مجدد انتخابات این سازمان خبر داد و گفت: ثبت‌نام در انتخابات سازمان از روز ۳۱ اردیبهشت در سراسر کشور آغاز و انتخابات نیز ۱۵ تیرماه برگزار می‌شود.

علی فتحی آشتیانی درباره گزارش اجمالی فعالیت‌های سازمان متبوعش و برنامه‌های پیش روی آن گفت: با حکم دیوان، انتخابات انجام شده لغو شد؛ اما، چون رای بدوی بود، با تلاش مسئولان شورای مرکزی و تیم اجرایی تا رسیدن حکم قطعی قرار بر ادامه کار بود، اما در نهایت در سال جاری شورای عالی به این نتیجه رسید که ادامه فرآیند به نفع نیست و فعالیت شورای مرکزی متوقف و انتخابات دوره پنجم مجددا برگزار شود.

به گفته وی، ۲۸ فروردین امسال مقدمات کار انجام و هیات اجرایی انتخابات تشکیل، آیین نامه انتخابات نوشته و قرار شد ۳۱ اردیبهشت ماه، ثبت‌نام از داوطلبان برای شرکت در انتخابات در سایت سازمان انجام و انتخابات نیز ۱۵ تیرماه برگزار شود.

وی همچنین ادامه داد: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره که کار خود را با ابلاغ قانون و توسط مجلس و تایید شورای نگهبان در ۹ اردیبهشت ۸۲ آغاز کرد و ۲۱ سال از عمرش گذشته، از مهمترین اقداماتش در این سال‌ها به خصوص طی ۸.۵ ماه اخیر می‌توان به برگزاری آزمون صلاحیت حرفه‌ای در ۱۵ دی ۱۴۰۲ و مصاحبه آزمون صلاحیت حرفه‌ای در اردیبهشت ۱۴۰۳ اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در آزمون صلاحیت حرفه‌ای ۱۶ هزار و ۳۷۰ نفر شرکت کردند که ۸۰۴۱ نفر حد نصاب نمره قبولی را دریافت کردند افزود: این افراد در اردیبهشت ماه برای مصاحبه از ۳۱ استان کشوردعوت شدند که از این تعداد ۷۵۰۳ نفر معادل ۹۳.۳ درصد شرکت کردند که ۶۷۶۰ نفر یعنی حدود ۹۰ درصد در مصاحبه پذیرش و ۱۰ درصد ریزش داشتند.

فتحی با بیان اینکه به افراد پذیرفته شده «پیامک» ارسال می‌شود ادامه داد: در صورت تسویه حساب مالی، همزمان پروانه این افراد صادر می‌شود که این کار از اقدامات معاونت آموزشی و پژوهشی است. از دیگر برنامه‌های این معاونت راه‌اندازی مدرسه توانمند سازی و مهارت آموزی است که آیین نامه آن توسط شورای مرکزی تصویب و به‌زودی مدرسه راه اندازی می‌شود.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره از دیگر اقدامات انجام شده را راه اندازی بولتن خبری تخصصی برای روانشناسان و مشاوران عنوان کرد و افزود: راه اندازه کنگره سالانه و نشست‌های تخصصی فصلی از دیگر برنامه‌های معاونت پژوهشی است.

فتحی در ادامه گفت: مهمترین اقدامات معاونت امور استان‌ها برگزاری انتخابات شورا‌های استانی بود که ۲۷ بهمن به صورت الکترونیک انجام شد، در نتیجه در ۳۰ استان به جز تهران شکل گرفتند بدین ترتیب پس از بیش از ۸ سال وقفه، شورا‌های استانی دایر شدند. تمام شورا‌های استانی احکام خود را گرفته و جلسات آنها برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای رتبه‌بندی روانشناسان و مشاوران، راه اندازی کمیسیون‌های تخصصی با رویکرد جدید به عنوان بازوان علمی سازمان، پیش نویس آیین نامه مشاوره غیر حضوری تلفنی و آنلاین، پیش نویس آیین نامه عضویت اتباع بیگانه در ایران یعنی آنهایی که کارشناسی ارشد و دکترای حرفه‌ای در روانشناسی و مشاوره دارند چگونه پروانه کار تخصصی دریافت کنند؟، از دیگر برنامه‌های این معاونت است.

اعضای هئیت علمی دانشگاه‌ها بدون شرکت در آزمون صلاحیت حرفه‌ای می‌توانند پروانه دریافت کنند

وی همچنین اعلام کرد که اعضای هئیت علمی دانشگاه‌ها که در رشته روانشناسی و مشاوره فعالیت می‌کنند، بدون شرکت در آزمون صلاحیت حرفه‌ای و مصاحبه می‌توانند درخواست صدور پروانه اشتغال تخصصی ارائه و پروانه آنها صادر می‌شود.

آشتیانی با تاکید بر اینکه رصد فضای مجازی و اقدامات حقوقی در خصوص روانشناس نماها، برگزاری کمیسیون تخلفات بدوی و تجدید نظر جزو برنامه‌های جدی معاونت انتظامی و رسیدگی به تخلفات صنفی سازمان نظام روانشناسی است گفت: اگر فردی به روانشناسی مراجعه و در جلسات مشاوره تخلفی صورت گیرد، می‌تواند تخلف را به معاونت انتظامی گزارش دهد و این موارد پیگیری می‌شود تا به نتیجه برسد. یا در صورتی که فردی از روی ناآگاهی به کسانی که مدرک تحصیلی روانشناسی ندارند ولی در این حوزه فعالیت می‌کنند را مورد پیگیری قرار می‌دهیم و دراین راستا هر فردی که سراغ این افراد می‌رود، اگر مشکلی پیدا کرد طرح شکایت کند. 

وی در ادامه افزود: در کنار انتشار لیست روانشناس نما‌ها چند کار دیگر لازم است انجام دهیم مثلا سطح سواد سلامت روان مردم جامعه را ارتقاء دهیم تا بتوانند تشخیص بدهند برای مشاوره به سراغ چه کسی بروند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار