باغ‌های مادری؛ زمینه ساز اشتغال و تولید تجاری پایدار

نهال‌های سالم و گواهی شده که در مرجع معتبر و باغ‌های مادری تولید شده اند، زمینه ساز اشتغال و تولید تجاری پایدار هستند.

مواد تکثیری یکی از نیاز‌های زنجیره و زیرساخت‌های تولید محصولات باغی است و برای اینکه نهالستان‌های مجوز دار از مراکز نامعتبر و شناخته نشده این مواد را تهیه نکنند نیاز به ایجاد زیرساخت‌هایی همچون باغ‌های مادری است.

یکی از باغ‌های مادری استان فارس در بخش پشتکوه نی ریز قرار دارد. نی ریز در فاصله ۲۲۲ کیلومتری شرق شیراز واقع شده است.

مجتبی میر رئیس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در بازدید از باغ مادری آتی‌الاحداث درختان سردسیری و خشک استان فارس و نهالستان‌های بخش پشتکوه در نی ریز اظهار کرد: مواد تکثیری یکی از نیاز‌های زنجیره و زیرساخت‌های تولید محصولات باغی است و برای اینکه نهالستان‌های مجوزدار از مراکز نامعتبر و شناخته نشده این مواد را تهیه نکنند اقدام به ایجاد زیرساخت‌هایی کرده‌ایم که مهم‌ترین آنها ایجاد باغ‌های مادری است.

او با بیان اینکه برای تولید نهال‌های میوه به شکل پیوندی به پایه و پیوندک سالم نیاز است؛ افزود: این باغ‌ها اندام‌های تکثیری تولید نهال برای ارقام تجاری و بدون ویروس محصولات باغبانی را تامین می‌کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: پایه سالم توسط شرکت‌های کشت بافت تولید می‌شود و تولیدکنندگان نهال با مراجعه به شرکت‌ها اقدام به تهیه پایه‌های تجاری برای ایجاد باغ‌های متراکم و نیمه متراکم می‌کنند که به مخاطرات زیستی از جمله شوری، خشکی و حساسیت‌ها مقاوم هستند.

تولید نهال سالم، سال‌هاست که دغدغه ماست

رئیس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید نهال سالم، سال‌هاست دغدغه تولیدکنندگان، وزارت جهادکشاورزی و موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال است و برای محصولات دانه دار، هسته دار و خشکبار‌ها حجم قابل توجهی پیوندک در این باغ‌های مادری وجود دارد.

میر، به تفاوت باغ‌های تجاری با مادری اشاره کرد و افزود: در باغ‌های تجاری، برداشت محصول انجام می‌شود ولی در باغ‌های مادری به واسطه اقدامات مدیریتی اجازه رسیدن درخت به مرحله گل‌دهی و تولید محصول داده نمی‌شود، زیرا ورود به این مرحله مقدمه‌ای برای آلودگی درخت به بیماری و آلودگی‌ها ست.

باغ مادری

تولید نهال گواهی شده با استفاده از چشم پیوندک‌های استاندارد

این مقام مسئول تصریح کرد: اگر منابع تولید نهال که شامل پایه و پیوندک است از یک مرجع معتبر تهیه شده و استاندارد‌های لازم را داشته باشد به عنوان نهال گواهی‌شده با برچسب آبی رنگ معرفی می‌شود و این نهال‌ها علاوه بر اینکه در بازار داخلی قابل استفاده هستند؛ ظرفیت صادرات را نیز دارا و تضمین کننده آینده باغبانی کشور هستند.

او با تاکید بر اینکه نهال‌های آلوده علاوه بر اینکه عمر کوتاه‌تری دارند، باغ‌های آلوده به این نهال‌ها در بهره‌وری اقتصادی نیز عمر کوتاه‌تری دارند، اضافه کرد: نهال گواهی‌شده معرف نشان تجاری واحد‌های تولیدکننده و نهالستان‌هاست و زمینه ساز اشتغال و تولید تجاری پایدار است.

نهال مهم‌ترین نهاده بخش باغبانی

میر با بیان اینکه در باغبانی مهم‌ترین نهاده، نهال است، افزود: هر چه از باغ انتظار داریم باید در نهال جستجو کنیم.

او گفت: اگر به دنبال یک باغداری تجاری هستیم که در بازار داخلی، ملی و بین المللی پشتیبانی داشته باشد باید در تهیه و تامین نهال دقت کنیم.

بنابراین، اگر منابع تولید نهال، از یک مرجع معتبر تهیه شده و استاندارد‌های لازم را داشته باشند، این نهال‌ها علاوه بر اینکه در بازار داخلی قابل استفاده هستند؛ ظرفیت صادرات را نیز دارا و تضمین کننده آینده باغبانی کشور هستند.

نهال‌های سالم و گواهی شده که در مرجع معتبر (مانند باغ‌های مادری) تولید شده اند، زمینه ساز اشتغال و تولید تجاری پایدار هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار