کشف ۳ ستاره نفوذی به کهکشان راه شیری

ستاره شناسان سه ستاره را در کهکشان راه شیری کشف کرده اند که با حرکت در مسیر اشتباه به کهکشان راه شیری نفوذ کرده اند.

دانشمندان ۳ مورد از قدیمی‌ترین ستاره‌های کیهان را با قدمت ۱۳ میلیارد سال در حومه کهکشان راه شیری کشف کرده اند که در جهت اشتباه (حرکت وارونه) با سرعت صد‌ها هزار مایل در ساعت حرکت می‌کنند.

اگرچه این سه ستاره نسبت به سن خود پر جنب و جوش هستند، اما آن قدر قدیمی هستند که قدمت آن ها به زمان شکل گیری اولین کهکشان ها، بین یک تا دو میلیارد سال پس از انفجار بزرگ باز می‌گردد.

با کمال تعجب، تلسکوپ فضایی جیمز وب آن ها را در دوردست‌های کیهان رصد نکرده است. در عوض، تیمی شامل دانشجویانی از مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) آن را در داده‌های آرشیوی پیدا کردند.

دانشمندان این ستارگان را که آن ها را SASS نامیدند، مخفف Small Accreted Stellar System، در هاله راه شیری که ابری پراکنده از ستارگان، گاز و غبار است، کشف کردند.

دانشمندان بر اساس تحلیل‌های خود بر این باورند که این ستارگان بین ۱۲ تا ۱۳ میلیارد سال پیش، یعنی در زمان شکل گیری اولین کهکشان‌ها که ۱۳.۸ میلیارد سال قدمت دارند، شکل گرفته اند.

قدمت آن به این معنی است که یک راه کاملاً جدید برای تحقیقات علمی فراهم می‌کند و می‌تواند تکامل برخی کهکشان‌های اولیه را روشن کند.

دانشمندان MIT این ستارگان را «ستاره‌های کوچکی که در یک منظومه ستاره‌ای (SASS) جمع می‌شوند» نامیده‌اند، زیرا معتقدند هر یک زمانی متعلق به یک کهکشان کوچک و ابتدایی بوده‌اند.

این احتمال وجود دارد که این کهکشان‌های میزبان در نهایت توسط کهکشان راه شیری جذب شده باشند، زیرا معروف است که کهکشان راه شیری کل کهکشان‌ها را در سراسر وجود خود بلعیده است.

اساساً، این ستارگان بقایای کهکشان‌های باستانی هستند که به دور لبه‌های کهکشان راه شیری می‌چرخند. ممکن است اطلاعات زیادی وجود داشته باشد که هنوز کشف نشده است.

تیم دانشمندان اکنون قصد دارند ستارگان SASS مشابه بیشتری را شناسایی کنند. با انجام این کار، آن ها بر این باورند که می‌توانند نور جدیدی بر کهکشان‌های کوتوله کم نور بیافزایند.

اگرچه ستاره‌های SASS اکنون بخشی از کهکشان راه شیری را تشکیل می‌دهند، اما قبلاً متعلق به کهکشان‌های کوتوله اولیه بودند. به این ترتیب، می‌تواند در مورد تکامل کهکشان‌های کوتوله بسیار کم نور، که تصور می‌شود یکی از قدیمی‌ترین کهکشان‌های جهان هستند، چیز‌های زیادی به دانشمندان بیاموزد، اما تیرگی آن‌ها را غیرقابل تشخیص می‌کند.

دانشمندان جزئیات یافته‌های خود را در مقاله جدیدی در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر کردند.

منبع: Interesting Engineering