هفتمین روز نمایشگاه کتاب ورق خورد؛

تولید محتوای مناسب و ترویج کتاب دو کلید واژه پر تکرار در نمایشگاه

در هفتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیانات رهبری پیرامون تولید محتوای مناسب و ترویج کتاب جزو نقشه راه مسئولان حوزه کتاب تعریف شد.

بعد از حضور مقام معظم رهبری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت پا به نمایشگاه گذاشت و بعد از بازدید از غرفه‌ها در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه شرکت کرد.

سخنگوی دولت نگاه دولت سیزدهم به کتاب را یک نگاه راهبردی دانست و به بازدید هر ساله مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب اشاره کرد، که نشان‌دهنده ترویج و تبلیغ کتاب و کتابخوانی از سوی ایشان است.

 

جهرمی

بهادری جهرمی اظهار امیدواری کرد که با توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در عرصه‌های حکمرانی و شهروندی به زمانی برسیم که بیشتر از اینکه گوشی در دستمان باشد، کتاب در دستانمان باشد. در این صورت محتوا، دقت و سرعت در حوزه کتاب بهبود خواهد یافت و کیفیت زندگی در حوزه‌های خانوادگی، اجتماعی و حکمرانی ارتقاء می‌یابد.

خودکفایی در زمینه تولید کاغذ کتاب‌های درسی و موانع تولید کاغذ، جزئیات فعالسازی بن کارمندان دولت، مبلغ بن خرید کتاب خبرنگاران و ... از سوالات طرح شده در نشست خبری بود، که سخنگوی دولت گفت: قبل از شروع کار دولت سیزدهم تولید داخلی پنج هزار تن بود، اما امروز با حمایت‌های رئیس جمهور، معاون اول ایشان، وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش کاغذ به بیش از ۸۰ هزار تن افزایش یافته است. 

به گفته وی، تامین کاغذ داخلی خبر خوب دولت به حوزه نشر و کتاب است. تولید ۱۶ برابری کاغذ صرفاً یک خبر نیست، بلکه نشان دهنده تحولات بنیادین در کارخانه‌های تولید کاغذ است.

بهادری جهرمی در واکنش به خبر تخصیص بن خرید کتاب برای کارمندان دولت توضیح داد: وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی زمینه خوبی را فراهم کرده است، تا  کارکنان دولت بتوانند در صوزت توافق دستگاه‌ها از بن کتاب استفاده کنند. هماهنگی‌ها انجام شده تا هر دستگاه در صورت توافق با وزارت ارشاد بتواند از این بن‌ها استفاده کند.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در همنشینی با اهالی رسانه به تاکیدات رهبری اشاره کرد و گفت: حضرت آقا در پایان بازدید از نمایشگاه کتاب به دو محور اساسی از جمله تولید محتوای مناسب و ترویج اشاره کردند. در سند ملی خواندن هم به تولید محتوای مناسب و ترویج کتاب توجه شده است. 

کتاب

علی رمضانی، سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی تهران درباره ناشرانی که در مسیر بازدید رهبری از نمایشگاه قرار گرفته بودند، گفت: اکثر این ناشران جزو افرادی بودند که در سال یا سال‌های گذشته در بازدید رهبری نبودند یا کمتر حضور داشتند. به همین دلیل، رهبری با آثار بیشتری از ناشران آشنا شدند و تازه‌های نشر را ملاحظه کردند. ایشان در یکی از غرفه‌ها فرمودند که باید یک عمر بگذاریم، تا رمان‌ها را بخوانیم. 

سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی تهران ادامه داد: برای اینکه آثار کودک و نوجوان هم فرصت دیده شدن پیدا کنند، پنج ناشر خصوصی این حوزه در مسیر بازدید رهبری قرار گرفتند و آثار خود را عرضه کردند، که می‌توان به انتشارات افق، محراب قلم، انتشارات جوان، انتشارات توانا و ... اشاره کرد. اما بعضی از انتشارات هم که در آنجا غرفه داشتند، آثار کودک و نوجوان خود را عرضه کردند، که می‌توان به انتشارات قدیانی، سوره مهر، امیرکبیر و راه‌یار اشاره کرد. در مجموع آثار حدود ۱۰ نشر مورد توجه قرار گرفت.

بنا به آمار اعلامی، نمایشگاه کتاب تهران در بخش حضوری ۲۰۱ میلیارد تومان فروش را تجربه کرد، که ۱۳۲ میلیارد تومان آن از درگاه‌های رسمی و ۶۹ میلیارد تومان از درگاه‌های غیر رسمی به ثبت رسیده است. بخش مجازی نمایشگاه کتاب ۸۲ میلیارد تومان فروش داشت، که ۵۶ میلیارد تومان آن مربوط از ناشران و ۲۶ میلیارد تومان از کتابفروشان است. نمایشگاه کتاب در روز ششم ۲۸۳ میلیارد تومان کتاب فروخته است. سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب در همین بازه زمانی ۱۴۴ میلیارد تومان فروش را تجربه کرده بود، که این آمار نسبت به امسال با رشد دو برابری همراه بوده است.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار