چند نکته ساده برای کاهش مصرف اینترنت

زود تمام شدن حجم اینترنت و الزام به تهیه بسته اینترنتی یکی از مواردی است که می‌تواند سبب گلایه کاربران شود.

دلایل گوناگونی مانند بازی‌های آنلاین، استفاده از وی پی‌ان و پروکسی و متوقف کردن حالت آپدیت خودکار در دستگاه‌های الکترونیکی از دلایلی است که برای زود تمام شدن حجم اینترنت کاربران مطرح می‌شود که البته کاربران با رعایت چند نکته می‌توانند از این موضوع جلوگیری کنند.

گشتن در شبکه‌های اجتماعی و وبگردی آن هم برای ساعت‌های طولانی که گاهی کاربر متوجه گذر زمان و البته مصرف اینترنت نمی‌شود، می‌تواند یکی از کار‌های لذت‌بخشی باشد که در اوقات فراغت افراد انجام می‌شود.

این روز‌ها و با افزایش سرعت اینترنت و شروع پیشرفت نسل پنجم ۵ G، حجم بیشتری از اینترنت کاربران صرف شبکه‌های اجتماعی، کار و آموزش آنلاین می‌شود، درنتیجه کم کردن هزینه‌های اینترنت و مدیریت مصرف آن هم بسیار ضروری‌تر از قبل است. زود تمام شدن حجم اینترنت و الزام به تهیه بسته اینترنتی یکی از مواردی است که می‌تواند سبب گلایه کاربران شود، اما حجم اینترنت چیست و چه عواملی در زود تمام شدن آن دخیل باشد؟

به میزان ترافیک مورد استفاده بر بستر اینترنت که مگابایت واحد محاسبه آن است، حجم یا ترافیک و سرویس‌هایی که دارای حجم مشخص در مدت زمانی معینی هستند، سرویس‌های حجمی گفته می‌شود و رعایت نکاتی ساده از سوی کاربران که گاهی مورد غفلت قرار می‌گیرد می‌تواند در ذخیره حجم اینترنت موثر باشد.

با مشاهده لحظه‌ای میزان مصرف اینترنت، می‌توان در مصرف اینترنت صرفه‌جویی کرد بنابراین یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف اینترنت، مدیریت مصرف اینترنت با استفاده از اپلیکشن‌های گوشی است. چون با وجود اینکه برخی اپراتور‌ها قابلیت‌های «شارژ و اینترنت اضطراری» را برای مشترکان خود فراهم کرده‌اند؛ اما نصب این اپلیکیشن‌ها برای کم کردن مصرف اینترنت می‌تواند راهکار مناسبی باشد.

متوقف کردن حالت آپدیت خودکار هم می‌تواند راهکار مفیدی باشد چراکه اگر حالت خودکار آپدیت اپلیکیشن‌ها فعال باشد، حجم زیادی از دیتا بدون اطلاع کاربر مصرف می‌شود. برای غیر فعال کردن این قابلیت در برنامه‌هایی مانند پلی استور کاربر می‌تواند از قسمت تنظیمات در بخش Auto-update apps، گزینه‌های به روزرسانی خودکار را غیرفعال کند. برای کاهش مصرف اینترنت در بعضی از پیام‌رسان‌ها مثل واتس اپ هم، پس از نصب این برنامه‌ها به بخش تنظیمات بروید و دانلود خودکار فایل‌ها و ویدئو‌ها را غیرفعال کنید.

بازی‌های آنلاین یکی از عواملی است که می‌تواند سبب افزایش مصرف حجم اینترنت شود. برخی از بازی‌های آنلاین که میان گیمر‌ها محبوب است حجم زیادی از اینترنت را مصرف می‌کنند؛ بنابراین به دلیل روند طولانی مدت بودن روند بازی توصیه می‌شود کاربران و علاقه‌مندان به این حوزه با زمان‌بندی مناسب این بازی‌ها را انجام دهند.

از دیگر مواردی که در افزایش مصرف حجم اینترنت موثر است، استفاده از فیلترشکن و پروکسی است. با توجه به اینکه امروزه بیشتر کاربران از دو گزینه استفاده می‌کنند، بهتر است دقت کنند در صورت عم نیاز به این نرم افزار، آنها را ببندند.

علاوه بر موارد گفته شده برخی از اپلیکیشن‌های نصب شده در گوشی حتی اگر باز نشوند، باز هم در پس‌زمینه گوشی فعال هستند و در زمان اتصال به اینترنت همگام‌سازی و تنظیمات مربوط به خود را انجام می‌دهند؛ بنابراین غیر فعال کردن برنامه‌های پس زمینه نقش موثری در مصرف حجم اینترنت دارد. راه حل برطرف کردن این مشکل این است که کاربر به منوی Connections برود، بخش Data usage را انتخاب و گزینه Data saver را به حالت on دربیاورد تا همه فعالیت‌ها در پس‌زمینه گوشی متوقف شود.

البته در کنار غیر فعال کردن برنامه‌های پس زمینه، شناسایی و متوقف کردن اپلیکیشن‌های پر مصرف می‌تواند در کاهش مصرف اینترنت موثر باشد.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
من در زمانیکه گوشیم خاموشه و یا خوابم می بینم که اینترنتم مصرف شده هربار که چک میکنم از اینترنت خودبخود کم میشه بااینکه تمام برنامه هاشم می بندم علتش رو نمیدونم ازهرکس هم که میپرسم نمیدونن
Iran (Islamic Republic of)
mgh
۱۰:۵۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
خیلی ساده است فکر کن گوشی آیفون 14 به بالا داری فقط با وایرلس کار کن
آخرین اخبار