مالدیو به جمع شاکیان تل‌آویو در دیوان بین‌المللی کیفری می‌پیوندد

دولت مالدیو با صدور بیانیه‌ای از پیوستن به طرح شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به دلیل نسل‌کشی در غزه خبر داد.

آفریقای جنوبی سال‌ها به دلیل سیستم آپارتایدی خود مورد انتقاد جهانی قرار داشت به طوری که بسیاری از کشور‌ها با هدف اعمال فشار بر این کشور، اقدام به قطع روابط دیپلماتیک با هدف سرنگونی حکومت آپارتایدی آفریقای جنوبی کردند. از آن زمان تاکنون این کشور نقشی فعال در دفاع از حقوق بشر داشته و اوج این موضوع مربوط به شکایت علیه رژیم صهیونیستی به دلیل نسل کشی فلسطینیان در دادگاه کیفری بین المللی است. 

به گزارش الجزیره، کشور مالدیو امروز (دوشنبه) اعلام کرد به طور رسمی به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسراییل به دلیل نسل کشی فلسطینیان در دیوان بین المللی کیفری ملحق خواهد شد. 

در بیانیه منتشر شده از سوی دولت این کشور آمده است: ملحق شدن ما به عنوان خواهان در این پرونده به دلیل اعمال جنایت نیرو‌های اشغالگر اسراییلی با ادعای نگرانی‌های امنیتی تل آویو است که نتیجه این اقدامات آوارگی گسترده غیرنظامیان، گرسنگی و قحطی در غزه و ممانعت از ورود کمک‌های بشردوستانه به این باریکه بوده است. 

این بیانیه می‌افزاید: اقدام اسراییل در دستور تخلیه فوری هزاران غیرنظامی فلسطینی از شرق رفح نشانه‌ای آشکار از شکست تل آویو در پایبندی به اقدامات موقتی است که دادگاه بین المللی کیفری پیش‌تر دستور اجرای آن را صادر کرده بود. 

پیش از این دادگاه بین المللی کیفری از رژیم صهیونیستی خواسته بود تا زمان رسیدگی به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از هرگونه اقدامی که سبب آسیب جدی به غیرنظامیان فلسطینی شده اجتناب کرده و اجازه ورود گسترده کمک‌های بشردوستانه به این باریکه را بدهد. 

پیش از این مصر، نخستین کشور عربی که رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته بود، از تصمیم خود برای پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی از اسراییل خبر داده بود. استقرار نظامیان صهیونیست در مرز میان غزه و مصر که برخلاف قرارداد کمپ دیوید است و نیز موافقت حماس با طرح صلح قاهره و عدم قبول این طرح از سوی تل آویو، از اصلی‌ترین دلایلی است که مقامات مصر خواهان پیوستن به شکایت علیه اسراییل هستند.

مترجم: ابوالفضل هاشمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دیگه اسرائیل بیچاره شد
آخرین اخبار