سرمایه‌گذاری ۳۷۰ میلیون دلاری هند در بندر چابهار

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بخشی از ترمینال‌های کانتینری و کالا‌های عمومی بندر چابهار به مدت ۱۰ سال در قالب توافق با هند در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

در مراسمی با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و‌ شهرسازی ایران و سارباناندا سونوال وزیر بنادر، کشتیرانی و‌آبراهه های جمهوری هند، قرارداد تجهیز و بهره برداری از پایانه های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار توسط شرکت IPGL هند به امضا رسید.

در این مراسم علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه اراده مقامات ارشد دو کشور بر این قرار بود که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های دریایی و بندری به نتیجه برسد، افزود: این اراده با دستورات و پشتیبانی هر دو وزیر و کار شبانه روزی هیات همراه دو وزیر منجر به تجهیز و بهره برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با جمهوری هند شد.

صفایی اظهار کرد: این قرارداد سرمایه‌گذاری، آغاز فصل همکاری بسیار ارزنده به منظور تامین مالی از طرف دولت هند برای وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه  این مصداق بسیار مهم برای انجام کار اجرایی واقعی با کشورهای همسایه به خصوص کشور هند است گفت: همت دو وزیر باعث شد توافق امروز به مرحله اجرایی برسد.

وی یادآور شد: امضای این قرارداد نقطه عطفی در همکاری های تجاری و اقتصادی دو جانبه و منطقه ای دو کشور و همچنین تسهیل همکاری های راهبردی بین ایران و‌ هند محسوب می شود .

صفایی گفت: از اهداف کلان انعقاد این قرارداد که در نتیجه مذاکرات کارشناسی و تخصصی گروه کاری مشترک حاصل شده است، می توان به تشریک مساعی دو‌ کشور در عملیاتی کردن اهداف موافقتامه بین المللی حمل و‌ نقل در کریدور شمال جنوب، موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه ایران، هند و‌ افغانستان با محوریت بندر چابهار  و توسعه همکاری های ترانزیتی و‌ حمل و‌ نقل چند وجهی بین ایران‌ و هند در منطقه آسیای مرکزی در چارچوب اهداف همکاری های راهبردی هند و‌ آسیای میانه اشاره کرد.

وی توضیح داد: تقویت و تسهیل همکاری های ترانزیتی هند و افغانستان از طریق ایران، توسعه محور شرق و سواحل مکران ، توسعه همکاری های منطقه ای ایران، هند و روسیه برای سرمایه گذاری های مشترک در تکمیل زیربناهای منطقه ای حمل و‌ نقل و ترانزیت  از اهداف دیگر این قرارداد است .

 معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: برای تحقق اهداف کلان فوق از طریق انعقاد قرارداد تجهیز و بهره برداری از بندر شهید بهشتی چابهار اقدامات گوناگونی پیش بینی و تفاهم شد که سازمان بنادر و‌ دریانوردی بخشی از ترمینال های کالاهای عمومی و کانتینری بندر شهید بهشتی چابهار را به مدت ۱۰ سال در اختیار طرف هندی قرار می دهد.

وی یادآور شد: طرف هندی به منظور تجهیز و‌ توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ، به میزان‌۱۲۰ میلیون دلار در تامین تجهیزات راهبردی بندر و همچنین بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در زیرساخت های حمل و‌ نقلی چابهار تامین اعتبار خواهد کرد .

او گفت: بر اساس این قرارداد، طرفین متعهد به ایفای تعهدات خود در تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال جنوب بوده و به توسعه خطوط کشتیرانی بین بنادر دو‌ کشور و جذب بارهای ترانزیتی کانتینری اقدام خواهند کرد.

برچسب ها: حمل ونقل ، بنادر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار