بندر چابهار یک عامل اعتماد ساز برای تجار جهان خواهد شد

وزیر آبراهه‌های هند گفت: از طریق بندر چابهار و انعقاد قرارداد بلند مدت با کشور ایران برای تمامی تجار جهان یک اعتماد سازی بزر‌گ فراهم کردیم.

سارباناندا سونوال، وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند، در آیین امضای قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با جمهوری هند، که امروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، با ابراز خوشحالی برای سفر به ایران گفت: امروز ما یک اقدام و تصمیم تاریخی را با توجه به روابط دیرینه به انجام می‌رسانیم و یک قرارداد بلند مدت در پی توافق‌های پیشین بین دو کشور امضا خواهد شد که نشان دهنده اعتماد بین دو کشور و گسترش همکاری‌هاست.

وی افزود: امروز دو کشور ایران و هند شاهد امضای یک قرارداد بلند مدت برای تجهیز بندر شهید بهشتی خواهند بود و باور داریم که این قرارداد می‌تواند زمینه‌های توسعه تجاری را برای دو کشور فراهم کند.

سونوال با اشاره به گفت و گوهای خوبی که با وزیر راه و شهرسازی به ویژه در خصوص توسعه کریدور شمال جنوب انجام شده است، گفت: بر اساس اراده مشترک دو کشور قصد داریم بندر چابهار را به یکی از کانون‌های ارتباط در منطقه تبدیل کنیم. نقطه‌ای که می‌تواند به ارتباط هند با کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان را بهبود بخشد , ما نهایت تلاش را برای توسعه بندر چابهار به انجام خواهیم رساند تا این بندر عاملی برای رشد دو کشور باشد.

سونوال با بیان این که هند در سال ۲۰۲۲ روز چابهار را جشن گرفت , هر دو کشور اقدامات مطلوبی را در جهت توسعه منطقه به انجام رسانده‌اند.

,وزیر آبراهه های جمهوری هند با اشاره به اینکه  در سال ۲۰۲۲ گروه کاری مشترک هند و آسیای مرکزی در اولین نشست سران کشورهای آسیای مرکزی، بر اهمیت ارتباط مشترک تاکید داشتند و همچنین بر نقش بندر چابهار در توسعه اقتصادی منطقه تاکید کردند. از این رو در اکتبر سال ۲۰۲۳ میز گردی با موضوع چابهار در نشست همکاری‌های دریایی در هند برگزار شد گفت:امروز روز بزرگی است و متعهد شدیم تا بندر چابهار را به عنوان یکی از کانون‌های اتصال منطقه توسعه دهیم. امضای این قرارداد می‌تواند به عنوان یک عامل اعتماد ساز برای تجار جهان باشد تا این بندر را مورد استفاده قرار دهند.

وی  گفت: شخصاً بر توسعه این بندر نظارت خواهم کرد و به همراه ایران به صورت مشترک از قابلیت‌های این بندر در جهت ایجاد نقطه اتصال در منطقه و استفاده خواهیم کرد.

وزیر بنادر هند با بیان اینکه با این اراده مشترک در بندر چابهار قصد داریم این بند را به عنوان کانون اصلی حمل ونقل در منطقه قرار دهیم بیان کرد: بندر چابهار یک بندر  ارزشمند از نظر ترانزیت به شمار می رود و می تواند در ایجاد اعتماد سازی کشورهای محصور در خشکی نقش آفرینی کند.

او یادآور شد: ما از طریق بندر چابهار تا به امروز توانسته ایم ۸۵ هزار تن گندم و ۲۰۰ هزار تن کمک‌های بشر دوستانه به کشور افغانستان ارسال کنیم. همچنین اخیرا هم هئیتی از کشور افغانستان از بندر چابهار بازدید داشته و این بندر در حوزه افزایش ترانزیت با این کشور هم مراودات تجاری زیادی داشته اند.

وی افزود: اپراتور هندی تمام توان خود را برای ایجاد اعتماد سازی در سازمان بنادر و دریانوردی کشور ایران ایجاد میکند و از طریق تدوین یک دستور العمل ما شاهد توسعه هند و بندر چابهار خواهیم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
هندیا چرا گیردادن به چابهار ؟؟
آخرین اخبار