وضعیت مردم مظلوم غزه ازفجیع‌ترین نمونه‌های ظلم در تاریخ بشریت است

آیت الله مکارم شیرازی گفت: وضعیت مردم مظلوم غزه که ابتدایی‌ترین حقوق انسانی آنها نقض شده و انواع جنایت‌ها در حق ایشان روا داشته شده از بارزترین و فجیع‌ترین نمونه‌های ظلم در تاریخ بشریت است.

آیت الله مکارم شیرازی، طی پیامی به کنگره جهانی حضرت رضا (ع) که امروز ۲۴ اردیبهشت در اجلاسیه این کنگره قرائت شد، بر لزوم و نیاز امروز جهان بر گسترش عدالت و جلوگیری از ظلم تاکید کردند.

متن پیام این مرجع تقلید به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قال علی بن موسی الرضلا (ع) المؤمن الذی إذا أحسن استبشر و إذا أساء استغفر والمُسْلِمُ الَّذِی یَسْلَمُ المسلمون من لسانه و یده لیس منا من لم یأمن جارُهُ بوائقه عیون أخبار الرضا (ع)، ج ۲، ص ۲۴

در ابتدا لازم می‌دانم از تمام دست اندرکاران و شرکت‌کنندگان در کنگره جهانی تعظیم و تکریم شخصیت حضرت علی‌بن‌موسی الرضا (علیه آلاف التحیه والثناء) که به همت تولیت محترم آستان قدس برگزار گردیده، تشکر و قدردانی کنم و امیدوارم این گردهمایی و امثال آن قدم‌های مفید و مؤثری در راه شناخت و نشر معارف اهل بیت (ع) خصوصاً حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بردارد.

جهان امروز و مناسبات حاکم بر آن و نابرابری آشکار در برخورداری همه از حقوق انسانی و همچنین جور و ستم فراگیر زورمندان و مستکبران بر مستضعفین و مظلومان عالم مهمترین دلیل و نشانه بر نیاز جهان برای سعی و کوشش نسبت به گسترش عدالت و جلوگیری از ظلم است.

امروزه ظلم نه در پوشش و لفافه که عیان و ظاهر رخ نموده است وضعیت مردم مظلوم غزه که ابتدایی‌ترین حقوق انسانی آنها نقض شده و انواع جنایت‌ها در حق ایشان روا داشته شده یکی از بارزترین و فجیع‌ترین نمونه‌های ظلم در تاریخ بشریت است.

اهمیت عدالت و پرهیز از ظلم و رعایت حقوق انسان‌ها از آموزه‌های اساسی دین مبین اسلام و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) است. خداوند متعال یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌های پیامبر خود را جریان عدالت و مبارزه با ظلم قرار داده آن چنان که به نبی خود فرمود: وَ اسْتَقِمْ کَما أُمِرْتَ وَ لَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَ قُلْ آمَنْتُ بما أنزَلَ اللهُ مِن کتابٍ و أمِرتُ لأعدِلَ بَینَکُم» و همچنین فرمود: و هذا کتابٌ مُصَدّق لِسَانًا عربیًّا لِیُنذِرَ الَّذِینَ ظَلَمُوا و این مهم در جای جای قرآن و کلمات معصومین (ع) مورد تذکر قرار گرفته و به عناوین مختلف به آن پرداخته شده تا جایی که در کلام ثامن الحجج (ع) معیار مسلمانی عدم ظلم به مردم و نزدیکان قرار داده شده است.

گرچه سخن درباره عدالت فراوان گفته شده است، اما به نظر می‌رسد موضوع عدالت به عنوان یک آرمان اصلی برای بشریت و حکومت امام موعود و گفتگو درباره حقیقت ارکان و مؤلفه‌های آن، خصوصاً بررسی و واکاوی میدانی نسبت به موانع گسترش عدالت عمومی و مبارزه با ظالمان و مظاهر ظلم با تکیه بر معارف والا و نورانی قرآن و اهل بیت (ع)، نیازمند پژوهش و تلاش علمی بیشتر است. همچنین اینجانب پیشنهاد می‌کنم کمیته‌ای برای پیگیری و تحقق این مطالعات و پژوهش‌ها در کنار این کنگره تشکیل شود تا با استفاده از ظرفیت جهانی امام رضا (ع) و آستان مقدس آن حضرت و ارتباط با اندیشمندان و افراد تأثیرگذار، اجرای عملی شعار این گردهمایی را پیگیری کند.

در پایان بار دیگر از همه برگزار کنندگان و شرکت‌کنندگان این کنگره مبارک که به نام حضرت علی بن موسی الرضا (ع) مزین گشته است تشکر و قدردانی می‌نمایم و امیدوارم نام ما در زمره شیعیان خالص آن حضرت و زمینه سازان حکومت مهدوی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار گیرد و خداوند متعال همه ما را به عدالت در رفتار و گفتار موفق بدارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.