در یک‌قدمی سقوط

زمان سقوط کابینه بنیامین نتانیاهو از همیشه نزدیک‌تر شده است. شرایط به گونه‌ای است که رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز در این خصوص هشدار داده است.

جعفر قنادباشی، تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل در یادداشتی نوشت: در این میان چند پرسش دیگر نیز مطرح است؛ برای نمونه آیا هیچ عاملی برای ادامه حیات رژیم صهیونیستی باقی مانده است؟ بنیامین نتانیاهو به چه چیزی می‌تواند امیدوار باشد؟ پیش‌بینی سقوط کابینه بنیامین نتانیاهو بر اساس چه شواهدی انجام شده است؟ در ادامه این یادداشت تلاش می‌شود که به این پرسش‌ها پاسخ داده شود.

بعد از تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر پذیرش عضویت کامل فلسطین، شرایط و فضای رسانه‌ای به‌طور گسترده‌ای باز هم علیه رژیم صهیونیستی شده است. به عبارت دیگر ۱۴۳ کشور جهان آشکارا مخالفت خود با سیاست راهبری رژیم صهیونیستی علیه فلسطین را اعلام کرده‌اند. در واقع رأی مجمع عمومی سازمان ملل به معنی پذیرش ملت فلسطین است.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی مدت‌ها تلاش کرد تا چنین اتفاقی نیفتد. افزون بر این رأی مجمع عمومی سازمان ملل به معنی مقبولیت جهانی مالکیت سرزمین برای فلسطینی‌هاست؛ اتفاقی که رژیم صهیونیستی مخالف آن است. این در حالی است که شرایط در فضای داخلی برای رژیم صهیونیستی دشوارتر از گذشته شده؛ تا آنجا که یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی به‌تازگی اعلام کرده که سقوط کابینه بنیامین نتانیاهو قطعی است. لازم به یادآوری است که رژیم صهیونیستی در شرایط بسیار نامناسبی قرار دارد. برای نمونه در عرصه منطقه‌ای با عملیات گسترده نیرو‌های مقاومت روبه‌رو است. از نظر اقتصادی نیز با مشکلات زیادی مواجه است. برای نمونه در حمل‌ونقل دریایی آنها اخلال ایجاد شده و برخی کشور‌ها اعلام کرده‌اند که دیگر مانند گذشته به این رژیم کمک تسلیحاتی نخواهند کرد. این در حالی است که بسیاری از شهروندان کشور‌های جهان کالا‌های اسرائیلی را تحریم کرده‌اند. علاوه بر این جنگ نیز سبب شده فعالیت بسیاری کارخانه‌ها و موسسات آنها به حالت تعلیق درآید و بسیاری از شهرک‌نشینان به آوارگان داخلی بدل شوند. در چنین شرایطی می‌توان گفت اقتصاد رژیم صهیونیستی دچار فروپاشی شده است.

افزون بر این، اعتراضات گسترده در دانشگاه‌های جهان شرایط را برای رژیم صهیونیستی دشوارتر از گذشته کرده است. در واقع دست حامیان اسرائیل برای حمایت بیشتر بسته شده و به این شکل حمایت‌های بسیاری از کشور‌ها از رژیم صهیونیستی کمرنگ‌تر شده و مقامات رژیم صهیونیستی به تداوم چنین حمایت‌هایی دیگر امیدوار نیستند. در این میان به نظر می‌رسد که بنیامین نتانیاهو برای نجات کابینه خود به آتش جنگ می‌دمد و حمله گسترده به رفح را در دستورکار قرار داده است. در واقع اسرائیلی‌ها با گستاخی تمام و بی‌توجه به خواسته‌های جامعه بین‌الملل حمله به رفح را آغاز کرده‌اند. این در حالی است که آنها تلاش می‌کنند در رسانه‌ها این اقدام اخیرشان به معنی حمله نهایی به رفح مطرح نشود، اما این اقدام بنیامین نتانیاهو نیز با ناامیدی همراه است، زیرا حمله به رفح برای آنها دستاوردی نظامی به همراه نخواهد داشت وفقط سبب می‌شود که جهانیان بیش از گذشته با چهره واقعی رژیم صهیونیستی آشنا شوند. در واقع این اقدام آنها افزایش اعتراضات دانشجویی در دنیا را به همراه خواهد داشت؛ بنابراین می‌توان گفت همه عوامل تداوم رژیم صهیونیستی از میان رفته و مخالفان داخلی نتانیاهو نیز خواستار سقوط این کابینه هستند.

منبع: جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار