کمک ۱۱ هزار میلیارد تومانی مردم به مراکز نیکوکاری در سال گذشته

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد گفت: سال گذشته مراکز نیکوکاری ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان کمک مردمی جذب و به خانواده‌های نیازمند ارائه کردند.

حبیب‌الله آسوده معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد درباره عملکرد کمیته امداد در سال ۱۴۰۲  تا به الان این گونه بیان کرد : امسال بحث نام‌گذاری سال با مشارکت مردم و حضور مردم گرده خورده و مقام معظم رهبری بحث جهش تولید را با مشارکت مردم نام‌گذاری کردند. این مسئله بدن معنا است که وقتی تولید رشد کند، کمک‌های مردمی نیز افزایش پیدا می‌کند.

او تصریح کرد: همه موظفیم که شعار امسال را نه در حد شعار بلکه در حد تکلیفی که انسجام ملی و اجتماعی و اتحاد بین مردم و کارگزاران را تقویت می‌کند، پیگیری کنیم. کمیته امداد در کنار موضوع توانمندسازی نیازمندان در ابعاد مختلف، رسالت ترویجی و فرهنگ‌سازی خیر و احسان را نیز در دستور کار دارد.

آسوده ادامه داد: سرفصل‌های مشارکت مردمی مفاهیم دینی و قرآنی است که مردم در طول تاریخ با آن‌ها انس پیدا کرده‌اند. زکات و صدقه و ... از جمله این موارد هستند که باعث ورود مردم به حوزه خیر و احسان می‌شوند. مفهوم دیگری که ترویج آن در میان مردم بسیار مهم است، بحث کمک به ایتام است که در آموزه‌های دینی بر آن تاکید شده است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد اظهار کرد: کمیته امداد یک خیریه نیست بلکه نهاد حاکمیتی است که وظیفه دارد راهبردی خیر و احسان در جامعه را انجام دهد. مردم همان‌گونه که به هم‌نوعان خود کمک می‌کنند، این فرهنگ را در میان جوانان و نوجوانان جامعه نیز ترویج می‌کنند.

آسوده گفت: در سال گذشته و در حوزه منابعی که مردم به صورت مستقیم به حساب واریز می‌کنند‌، حدود هفت هزار میلیارد تومان کمک مردمی به حساب کمیته امداد واریز شد که ۷۰۰ میلیارد تومان آن صدقه بوده است. همچنین، حدود ۱۹۰۰ میلیارد تومان کالا و نقد نیز در مناسبت‌های مختلف از سوی مردم به کمیته اعطا شد. 

او  بیان کرد: همچنین، ۳۷۶۰ میلیارد تومان نیز کمک‌هایی بوده که حامیان به صورت کالا و نقد به یتیمان کمک کردند. مبلغ ۵۳۰ میلیارد تومان نیز زکات جمع‌آوری شده که به کمیته امداد پرداخت شده است. 

آسوده با اشاره به اینکه امروز تعداد هشت هزار و ۲۰۰ مرکز نیکوکاری در کشور فعال هستند، گفت: از سال ۱۳۹۰ تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۸۳۰ مرکز نیکوکاری مجوز گرفته‌اند که از این تعداد هشت هزار و ۲۰۰ مرکز نیکوکاری فعال هستند که کمک‌های مردمی را نیز جمع می‌کنند. در این حوزه در مجموع طی سال گذشته ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان جمع‌آوری شد که هیچ پولی از آن به حساب کمیته امداد واریز نشده و مستقیما به نیازمندان اعطا شد. 

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد بیان کرد: گروه سومی که به نیازمندان کمک می‌کنند، گروهی هستند که مردم در این رابطه با مستشاری کمیته امداد به نیازمندان کمک می‌کنند که در این مورد نیز پولی به حساب کمیته امداد واریز نمی‌شود. در این گروه نیز دو هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان کمک به نیازمندان اعطا شد‌. 

او افزود: در مجموع ۲۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان کمک طی سال گذشته از سوی کمیته امداد و با مشارکت‌های مردمی به نیازمندان اعطا شد. در مجموع سال گذشته و نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۲۶ درصد افزایش کمک‌ها به نیازمندان انجام شده است. یکی‌ از علل افزایش این درصد سیاست‌گذاری‌های کمیته بوده است. 

آسوده اظهار کرد: امروز تکثر نیازها و تکثر مراجع جمع‌آوری باعث افزایش کمک‌ها به نیازمندان می‌شود. البته همگی مسئولان باید مراقب نیت‌های مردمی بوده و آن را با سلایق شخصی خود جهت ندهند. از سال گذشته همایش‌های تکریمی از موسسات خیریه در سطح استان‌ها آغاز شد و بیس و دومین همایش تکریم از موسسات خیریه کشور پایان این هفته در سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود. اعتقاد داریم گروه‌های مردمی اگر نباشند، بار کمک به نیازمندان روی دوش نظام حاکمیت بود. طبق آیه ۱۰۳ سوره مبارکه توبه ما وظیفه داریم از خیران تجلیل کنیم. نکته مهم این است که در این همایش‌ها از تمامی گروه‌های خیریه که حتی زیر نظر کمیته امداد نیستند نیز دعوت شد.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد بیان کرد: در ماه رمضان هر سال سه موضوع محوری در دستور کار قرار دارد. اولین موضوع، اطعام مهدوی است که با مشارکت مساجد، مراکز نیکوکاری، پایگاه‌های بسیج، خیریه‌ها و ‌... انجام شد. در این زمینه حدود ۴۷ میلیون اطعام ساده از سوی گروه‌های مردمی بین نیازمندان توزیع شد که در این زمینه نسبت به سال قبل ۹ درصد افزایش وجود داشت.

او ادامه داد: در مجموع کمیته امداد ۵۶ میلیارد تومان از محل کمک‌های مردمی که جمع‌آوری کرده بود، به این گروه‌های مردمی برای اطعام نیازمندان کمک کرد. باید اشاره کرد که هیچ اعتبار دولتی برای طرح اطعام مهدوی هزینه نشد. برای این طرح بیش از ۱۰ هزار آشپزخانه فعال بودند که از این تعداد، ۳۰ آشپزخانه در کمیته امداد فعال بودند و تمامی این برنامه از سوی مردم اداره شد.

او گفت: در مجموع عملکرد مراکز نیکوکاری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال پیش از آن ۲۸ درصد رشد در جذب کمک‌های مردمی را نشان می‌دهد.

خبرنگار: عطیه رضایی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار