جریان حقابه کشاورزان قزوین تا نیمه خرداد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: سهم حقابه کشاورزان استان تا ۱۵ خردادماه امسال در شبکه آبیاری دشت قزوین جریان دارد.

منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: سهم حقابه کشاورزان استان قزوین هم اکنون به میزان هشت متر مکعب بر ثانیه تا اواسط خردادماه ادامه دارد و با پیگیری صورت گرفته دو تا سه متر مکعب نیز به این مقدار افزوده شده تا باغستان‌ها نیز از این مران آب بهره‌مند شوند.

وی اضافه کرد: حقابه کشاورزان استان قزوین از ۱۵ فروردین ماه امسال با چهار متر مکعب بر ثانیه از سد طالقان رهاسازی شده و تا اواخر فروردین این مقدار به ۱۰ متر مکعب رسید.

ستوده عنوان کرد: به دلیل کمبود منابع آبی، سهم حقابه کشاورزان در شبکه آبیاری دشت قزوین از ده مترمکعب در اواخر فروردین به چهار متر مکعب بر ثانیه در اوایل اردیبهشت ماه کاهش یافت که موجب گله مندی کشاورزان شد، درحالی که عده‌ای به اشتباه تصور می‌کردند آب کانال به کلی قطع شده است.

این مسئول بیان کرد: سد طالقان با گنجایش ۴۲۰ میلیون متر مکعب آب باید آب شرب و کشاورزی سه استان تهران، البرز و قزوین را تامین کند که به طور قطع با کاهش ورودی آب به مخازن سد، وزارت نیرو سیاست تامین آب شرب را در اولویت قرار خواهد داد.

ستوده به سهم ۴۵ درصدی استان قزوین از سد طالقان اشاره کرد و گفت: سهم تخصیص آب از سد طالقان برای کشاورزی استان قزوین ۱۵۰ میلیون متر مکعب و برای شرب ۶۰ میلیون متر مکعب است که سر جمع ۲۱۰ میلیون متر مکعب آب از سد طالقان به قزوین اختصاص می‌یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین افزود: استان‌های تهران و البرز سهمی در خصوص آب کشاورزی ندارند و تمام آب تخصیص یافته برای آنها در کاربری شرب مصرف می‌شود.

ستوده به دو عامل کاهش بارندگی و پیش بینی نادرست هواشناسی اشاره کرد و یادآور شد: در سال آبی که از مهرماه شروع شده و تاکنون ادامه دارد، پیش بینی‌های هواشناسی این بود که پدیده النینو اتفاق می‌افتد و با بارش‌های فراطبیعی روبرو خواهیم شد، یک بخشی از کشاورزان بر همین اساس الگوی کشت را رعایت نکردند و کشت‌های بیشتری انجام دادند، این اخبار تا جایی ادامه داشت که ما زودتر رودخانه‌ها را لایروبی کردیم تا از پدیده‌های سیل پیشگیری کنیم، اما هیچ کدام از پیش بینی‌ها محقق نشد.

وی ادامه داد: معضل دیگر پدیده خشکسالی بود که قزوین در چهارمین سال آن قرار دارد، به هرحال ما استان دارای رتبه دوم و سوم در کمبود بارش هستیم و هم اکنون میزان بارش‌ها نسبت به سال‌های گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است.

ستوده یادآور شد: شرکت آب منطقه‌ای به عنوان یک دستگاه دولتی وظایف متعددی برعهده دارد که بخشی از آن به انتقال حقابه کشاورزان از طریق سد‌ها و آب‌های سطحی و حتی چاه‌ها مربوط می‌شود که برای تحقق این اهداف از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.