اعزام زائران خانه خدا تا ۲۱ خرداد ماه به طول می‌انجامد

اعزام ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر خانه خدا از بامداد ۲۴ اردیبهشت ماه از ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی آغاز شده که تا ۲۱ خرداد ادامه خواهد داشت.

عملیات اعزام حجاج حج تمتع به خانه خدا از بامداد دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه آغاز شد و روز گذشته هم اولین کاروان از گروه‌های اجرایی به سرزمین وحی اعزام شدند. با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته از ماه‌های قبل، انجام تمامی پرواز‌ها از طریق  ناوگان هوایی ایران ایر و ناوگان معراج صورت می‌گیرد و امسال  بعد از گذشت چندین سال پرواز‌های حج تمتع از طریق دو شرکت هواپیمایی انجام می‌شود به طوری که نیمی از زائران با ناوگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و نیمی دیگر از طریق ناوگان شرکت هواپیمایی معراج اعزام می‌شوند.

اعزام   ۸۷ هزار و۵۵۰ زائر از ۲۱ فرودگاه کشور 

در همین رابطه حسین آجیلیان مسئول انجام پرواز‌های حج تمتع شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر از ۲۱ فرودگاه کشور به سرزمین وحی اعزام می‌شوند گفت: امسال زائران از ۱۸ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور همچنین ۲ فرودگاه قشم و چابهار در قالب مناطق آزاد به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

آجیلیان با بیان اینکه ۵۶ هزار و ۹۰۰ زائر از طریق شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور و مابقی هم از طریق فرودگاه‌های مناطق آزاد اعزام می‌شوند گفت: اعزام زائران از ۲۴ اردیبهشت ماه از دو فرودگاه کرمان و تبریز آغاز شده و تا اواخر خرداد ادامه دارد. اعزام کاروان‌ها حدود ۳۵ روز به طول می‌انجامد و از اواخر تیر ماه  برگشت زائران آغاز می‌شود.

 وی بیان کرد: بار کاروان‌های حج تمتع ۴۸ ساعت قبل از پرواز توسط پلیس بازرسی و کار‌های اعزام آنها به هتل کاروان‌ها انجام می‌شود تا مشکلی در اعزام زائران در این ایام ایجاد نشود و کاروان‌ها معطل نشوند.

آجیلیان تاکید کرد: توصیه می‌شود که از حضور استقبال کنندگان در فرودگاه‌ها پرهیز شود چراکه با توجه به محدودیتی که در فرودگاه‌ها وجود دارد از پذیرش تعداد زیاد مستقبلین معذور هستیم و همچنین به تمامی زائران توصیه می‌کنیم که  حتما به تذکرات مدیران کاروان‌ها و پلیس فرودگاه‌ها در خصوص محدودیت و ممنوعیت‌ها توجه کرده تا مشکلی در  هنگام حضور و حرکت به سمت گیت‌ها ایجاد نشود.

آئین بدرقه اولین گروه از زائران سرزمین وحی از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) بامداد دوشنبه ۲۴ اردیبهشت از ترمینال سلام با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، معاونان وزارت راه و شهرسازی، مدیرعامل هما، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، مدیرعامل شهرفرودگاهی، فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی، رئیس پلیس فرودگاه‌ها، نماینده، ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، رئیس سازمان حج و زیارت، استاندار تهران و سایر عوامل دست‌اندرکار حج برگزار شد.

اعزام زائران ۱۱ استان کشور از فرودگاه امام خمینی 

براساس این گزارش اعزام حجاج ۱۱ استان از ترمینال سلام فرودگاه بین المللی امام خمینی انجام می‌شود که در همین رابطه سعید چلندری مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اعزام حجاج  ۱۱ استان‌ از جمله تهران، البرز، سمنان، قم، کاشان، قزوین، ایلام، کرمانشاه  و... از ترمینال سلام شرکت فرودگاه‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: به طور میانگین هر روز پرواز و اعزام حجاج انجام می‌شود و با توجه به آنکه از ۱۱ استان زائر داریم  بنابراین تمامی برنامه ریزی‌ها و اقدامات لازم برای اعزام حجاج از ترمینال سلام صورت گرفته است.  

چلندری گفت: نمایندگان هر دو ایرلاین که پرواز‌های حجاج را انجام می‌دهند در ترمینال سلام حضور دارند و مشکلی در این بخش در صورت تاخیر وجود نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی اظهار کرد: اعزام زائران حج تمتع نیز از  ۵۰ دقیقه بامداد دوشنبه آغاز شده و ترمینال سلام به‌عنوان پایانه زیارتی با مساحت ۵۴ هزار مترمربع، ظرفیت بسیار بالایی را برای ارائه خدمات به حجاج و زائران عتبات در سطح بسیار خوب دارد.

وی با بیان اینکه ۳۲ هزار زائر  که حدود ۴۰ درصد از زائران را شامل می‌شود در قالب ۱۳۲ پرواز از ترمینال سلام اعزام می‌شوند  گفت: اعزام حجاج  از فرودگاه امام خمینی  تا ۲۱ خرداد ماه ادامه دارد و پرواز‌های برگشت هم از ۲۴ تیر ماه آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی بیان کرد: هیچ مشکلی از لحاظ پارکینگ در فرودگاه امام خمینی برای استقبال از زائران وجود ندارد و تمامی امکانات در این بخش فراهم شده است.

انجام ۷۵۴ سورتی پرواز از ۲۱ ایستگاه پروازی در عملیات رفت حج تمتع 

نیمی از ۸۷ هزار زائر از طریق ناوگان هوایی ایران ایر اعزام می‌شوند .در همین رابطه  حسام قربانعلی سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت:  برای عملیات رفت حج تمتع امسال، ۷۵۴ سورتی پرواز برنامه ریزی شده است، این تعداد پرواز از ۲۱ ایستگاه پروازی در مدت ۲۴ روز  انجام خواهد شد.

وی  با بیان اینکه برای انجام عملیات حج تمتع ۹ فروند هواپیما آماده شده است، تصریح کرد: در هفته اول زائران از ایستگاه‌های پروازی فرودگاه حضرت امام (ره)، تبریز، اهواز و کرمان به فرودگاه شهر مدینه منوره اعزام خواهند شد.

قربانعلی  افزود: انجام عملیات حج تمتع سال‌ها از افتخارات هواپیمایی جمهوری اسلامی بوده که تمامی کارکنان این شرکت انجام آن را برای خود یک فریضه می‌دانند.

وی بیان کرد: طبق برنامه ریزی، پیش پرواز‌های انتقال عوامل و دست اندرکاران از روز ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ شروع شد و عملیات انتقال زائران نیز از ۲۴ اردیبهشت آغاز شده و تا ۲۱ خرداد ادامه خواهد داشت.

حال با توجه به آغاز پرونده بزرگ عملیات حج تمتع امسال امیدواریم تمامی پرواز‌های حجاج با همکاری تمامی دستگاه‌ها از جمله سازمان حج و زیارت، سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی با کمترین تاخیر و مشکل انجام شود. در سال گذشته میزان تاخیر پرواز‌ها حدود ۲۰ دقیقه بود که امیدواریم امسال با حضور یک شرکت هواپیمایی دیگر میزان تاخیرات کاهش یابد.

برچسب ها: حمل ونقل ، پرواز حج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
خدا رو شکر آقا فرمودن از مدت حج کم کنید من در سال 84 رفتم یک ماه رفت و برگشتم طول کشید الان شده 45 روز چکار می کنید این چند سالی که مسافر نداشتید را اینطوری جبران می کنید خدا ازتون نگذره پول مملکت را به جیب این خائنین می ریزید که بدهد به اسرائیل اسلحه بخرد برای مردم غزه
آخرین اخبار