در دیدار کلهر با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی مطرح شد؛

بیان مشکلات جوانان خراسان جنوبی از زبان معاون وزیر

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان گفت: نرخ بیکاری جوانان خراسان جنوبی ۱۶درصد است و رتبه این استان در پرداخت تسهیلات ازدواج ۳۰ کشوری است.

کلهر معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: معمولاً وقتی گزارش کار می‌دهیم پراکندگی کارها سبب می‌شود تا انسجام اصلی موضوع از دست برود.

وی افزود: معاون جوانان هستیم و مسئولیت اول ما در حوزه مباحث مربوط به جوانان بوده و باید از وضعیت جوانان حرف بنزینم که شامل وضعیت زندگی، مادی، ذهنی و معنوی آنها در حوزه‌های مختلف می‌شود.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه به طور کلی دوگانگی‌ها بیشتر وجود دارد، بیان کرد: خوشبختانه خراسان جنوبی کمتر درگیر این دو قطبی‌ها و دوگانگی‌هایی که در شهرهای دیگر آن را تجربه می‌کنیم و در پایتخت بسیار جدی می‌باشد شده است.

کلهر یادآور شد: فضای خراسان جنوبی خوشبختانه فضایی است که از لحاظ فرهنگی فضای قالب جریانات انقلابی و دینی است.

وی با بیان اینکه ترویج گفتمان جوان مؤمن انقلابی یکی از اهداف حوزه جوانان وزارت ورزش می‌باشد، اضافه کرد: متأسفانه مشکلی که در یکی دو دهه گذشته به وجود آمده این می‌باشد که در نتیجه تهاجم فرهنگی و مشکلات اقتصادی و چالش‌هایی که در حوزه جوانان وجود داشته به طور کلی مفهوم اینکه جوانی فرصتی برای سازندگی و برای خودسازی انسان بوده از بین رفته است.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه این گفتمان و فکر که جوانی فرصتی برای آماده شدن برای زندگی و وجوه معنوی بوده شاید مقداری کمرنگ طرح شده و جنبه‌های مادی برجسته شده است، بیان کرد: نقطه کلیدی کار ما این بوده که تلاش نمائیم تا گفتمان جوان مؤمن انقلابی و گفتمان معنویت در جوانان که هم در گفتمان امام رحمت الله علیه وجود داشته و هم در گفتمان مقام معظم رهبری بوده غلبه کند و و در واقع جاری و ساری شود.

کلهر اضافه کرد: گروهی به لحاظ مادی وجود دارد که در سه محور آن را تقسیم می‌کنند می‌گویند جوان برای اینکه بتواند زندگی خود را شروع کند باید مسکن اشتغال و ازدواجش حل شود واقعیت این بوده که در هر سه عرصه وظیفه ما رصد کردن می‌باشد چون به لحاظ عملیاتی و اجرایی توانایی نداریم که کاری را انجام دهیم و تنها وضعیت جوانان را رصد و هر ماه این گزارش‌ها را به صورت مکتوب به مقامات استانی و مقامات عالی می‌رسانیم.

رتبه‌های خوب و دردهای جوانان

وی متذکر شد: خوشبختانه وضعیت خراسان جنوبی در حوزه جوانان مطلوب بوده به طوری که در بحث ازدواج خراسان جنوبی رتبه اول کشور، در بحث فرزندآوری رتبه سوم کشور را داشته و از طرف دیگر در پایین بودن میزان طلاق استان دوم کشور است.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: یکی دیگر از آمارهای بسیار خوب خراسان جنوبی به موقع ازدواج کردن جوانان می‌باشد که نزدیک سن ۲۰ سالگی است که در این زمینه رتبه نخست کشور را دارد.

کلهر با بیان اینکه آماری که باید بر روی آن تمرکز شود و جایگاه استان ارتقا یابد مسئله وام ازدواج بوده که جایگاه استان در این زمینه جایگاه خوبی نیست، گفت: خراسان جنوبی در این زمینه استان سی‌ام بوده و نزدیک ۷۵ درصد از متقاضیان توانسته‌اند وام بگیرند.

وی افزود: در حوزه مسکن و اشتغال نیز به ویژه در حوزه اشتغال جوانان جایگاه استان جایگاه مناسبی نیست هر چند اشتغال استان ۷ درصد بوده و خوب می‌باشد و نرخ بیکاری پایین می‌باشد ولی نرخ بیکاری جوانان حدود ۱۶ درصد است که عدد بسیار بالایی است.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه در چند حوزه دیگر ماموریت‌هایی برای خود تعریف کرده‌ایم که با محور خانه جوانان انجام می‌گیرند، تصریح کرد: هدف ما این بوده خانه جوانی که در استان ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته امسال به نتیجه برسد.

کلهر افزود: خانه جوان باید به یک مرکز برای خودسازی جوانان تبدیل شود برای اینکه جوان آماده برای ورود به زندگی شود.

وی با بیان اینکه تقریباً در مقایسه با همه کشورهای توسعه یافته و پیشرفته بیشترین میزان معطلی را انسان در ایران طی می‌کند، یادآور شد: در حال حاضر میانگین ورود جوانان به بازار کار ۳۰ سالگی در ایران می‌باشد در حالی که در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته این سن ۱۸ سال است و این فاصله ۱۲ سال بسیار فاصله طولانی بوده لذا یکی از اولویت‌هایی که برای خود در نظر گرفته‌ایم اینکه بتوانیم برشی بزنیم تو تحولی صورت بگیرد.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان بسان داشت: اگر به دنبال تمدن نوین اسلامی، جامعه سالم و ایران قوی هستیم به طور قطع باید با این میزان تأخیر در وارد شدن به عرصه زندگی و کار و فعالیت برای جوانان که یک چالش  بوده را کم کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار