در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کمک به مدیریت بازار با افزایش تعداد عرضه‌کنندگان شمش طلا در مرکز مبادله

کارشناس امور بانکی گفت: افزایش عرضه‌کنندگان مجاز شمش طلا در مرکز مبادله کمک خواهد کرد واگذاری مستمر شمش به شکل پایدار در بازار عملیاتی شود.

حجت الله فرزانی کارشناس امور بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در خصوص افزایش تعداد عرضه کنندگان شمش طلا در مرکز مبادله باید به این نکته اشاره کرد که این موضوع کمک خواهد کرد واگذاری مستمر شمش به شکل پایدار در بازار عملیاتی شود که این می‌تواند در شفافیت بیشتر معاملات و همچنین در صورت تداوم عرضه‌ها موثر در بازار هم باشد.

این کارشناس امور بانکی در ادامه اظهار کرد: زمانی که عرضه‌های شمش افزایشی باشد می‌تواند بر قیمت طلا هم اثر داشته باشد. همچنین زمانی که تعداد مجاز عرضه کنندگان افزایش یابد این امکان می‌تواند برقرار شود که تعداد دفعات برگزاری جلسات حراج هم افزایش پیدا کند که این مهم هم می‌تواند در قیمت گذاری صحیح و کشف نرخ شفاف‌تر موثر باشد.

فرزانی گفت: از سوی دیگر بحث این که واردکنندگانی که رفع تعهد ارزی به گردن ندارند هم حالا می‌توانند عرضه در مرکز مبادله داشته باشند و می‌تواند کمک به ورود منابع و سرمایه در بحث طلا را افزایش دهد چرا که حالا واردکنندگان امیدوار خواهند بود که طلای وارداتی خود را می‌توانند در یک رقابت و حراج صحیح به فروش برسانند و خیال آسوده از نقدشوندگی پیدا خواهند کرد. بحث نقدشوندگی برای دارایی مانند شمش طلا از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است. در مجموع افزایش تعداد عرضه کنندگان در مرکز مبادله نقدشوندگی شمش طلا را افزایش می‌دهد که این هم می‌تواند در بازار موثر باشد.

او افزود: از سوی دیگر می‌تواند به نقش بانک مرکزی برای مدیریت بازار و حفط کنترل هیجانات طلا و تسهیلگری این موضوع کمک کند.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

برچسب ها: مرکز مبادله ، شمش طلا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار