معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از تدوین برنامه عملیاتی اجرای پروژه قطار سریع السیر تهران– مشهد در اردیبهشتماه خبر داد و گفت: راه آهن سریع السیر تهران _ مشهد به طول ۸۷۰ کیلومتر احداث خواهد شد،با توجه به اهمیت آن در جابهجایی ۴۱ میلیون نفر مسافر در سال از توجیه لازم برخوردار است.
وی با اشاره به مطالعات و اقدامات انجام شده در بیش از یک سال گذشته، بیانداشت: در ماه جاری برنامه عملیاتی اجرای پروژه قطار سریع السیر تهران – مشهد تدوین میشود.
اعلام آمادگی سرمایه گذاران داخلی و خارجی
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حجم بالای منابع مورد نیاز برای اجرای این پروژه، گفت: با توجه به اعلام آمادگی سرمایه گذاران و بخشهای فنی و اجرایی داخلی و همچنین اعلام آمادگی سرمایه گذاران خارجی برای اجرای این پروژه، سبد تامین مالی متنوع آن طراحی و به زودی برای اتخاذ تصمیم نهایی تقدیم دولت خواهد شد.
وی، بهرهگیری کامل از نتایج تجربیات موجود، اتخاذ تدابیر لازم برای انتقال تکنولوژی و مستندسازی لازم تحت یک مدیریت متمرکز و فازبندی عملیاتی پروژه با رویکرد بهره برداری کامل هر یک از فازها را از الزامات اجرایی این پروژه دانست.
استفاده حداکثری از کنسرسیوم مشاوران توانمند برای طراحی و نظارت
غفاری همچنین با اشاره به برخورداری پروژه قطار سریع السیر تهران – مشهد از مجوز ماده ۲۱۵ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: سعی ما بر این است که از حضور کنسرسیوم مشاوران توانمند داخلی و خارجی برای طراحی و نظارت مطمئن و کامل پروژه حداکثر بهره را داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: این معاونت با ترکیب همه منابع و روشهای تامین مالی ممکن از جمله انواع تهاتر نفت، منابع عمومی، مشوقها و امتیازات مالی، تامین مالی فاینانس، تخفیف سود بازرگانی تجهیزات وارداتی، امتیاز معادن، مولدسازی و غیره نسبت به تهیه سبد متنوع تامین مالی راه آهن تهران – مشهد اقدام میکند.