عدم بهره‌وری شرکت‌های دولتی به خاطر نبود شفافیت

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد گفت: ناکارآمدی و نداشتن بهره‌وری کامل شرکت های دولتی به دلیل نبود شفافیت در صورت‌های مالی است.

محمد جواد شریف زاده معاون امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد با بیان اینکه  امسال در قانون بودجه تکلیف شد که صورتجلسه های مجمع نیز افشا شود گفت: از تمامی همکاران در سازمان بازرسی که شأن قانونی حسابرسی شرکت های دولتی دارند خواستاریم تا به صورت جدی با شرکت های دولتی تعامل داشته باشند.  

وی با بیان اینکه  تمامی صورت های مالی باید شفاف باشند تا حسابرس کار خود را انجام دهد گفت: در مسئله شفافیت جلوتر هستیم اما هنوز راه داریم تا به سمت جلو حرکت کنیم. 

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد با بیان اینکه بخشی از عدم بهره وری و ناکارآمدی ها شرکت های دولتی به خاطر نبود شفافیت بوده است گفت: بخش عمده ای از شرکت های دولتی که مورد ارزیابی قرار گرفته اند، در نقطه مطلوب، ضعیف و متوسط بوده اند.  ۵تا ۶مسئله در شرکت های دولتی داریم که عمده مشکلات به خاطر این موارد است. 

وی ادامه داد: اگر این مسائل را حل کنیم بهره وری آنها حل خواهد شد در غیر این صورت بهره وری پایین در شرکت های دولتی ادامه پیدا خواهد کرد ضمن اینکه شرکت هایی که در دولت نیستند بهره وری بالاتری دارند.  

شریف زاده با اشاره به اینکه مسئله اول مربوط به ماهیت است گفت: باید مشخص شود که شرکت دولتی چه پدیده هایی هستند  بسیاری از بخش ها در نظام مدیریت کشور تفکیکی بین سازمان، وزارتخانه و اداره یا سایر موارد نداریم که باید این مسئله حل شود.  

وی بیان داشت: باید رابطه مالی بین دولت و شرکت های دولتی را مشخص کنیم همچنین تقسیم سود باید مورد توجه قرار گیرد چراکه دولت منابع جدید برای افزایش سرمایه شرکت ها ندارد، در صورتی که شرکت ها منابع مالی نداشته باشند، نمی توانند به بهره وری برسند.  

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد عنوان کرد: یک مسئله مهم دیگر رابطه مالی با دولت و تقسیم سود است همچنین مورد بعدی شفافیت است. 

وی به موضوع حکمرانی به عنوان مسئله بعدی پرداخت و گفت: ما در حوزه حاکمیت شرکتی بسیار عقب هستیم در شرکت های بورسی به خاطر الزام های سازمان بورسی و در بانک ها به خاطر قوانین بانک مرکزی جلوتر هستیم.  

وی اضافه کرد: بسیاری از شرکت های دولتی کمیته‌های تخصصی حسابرسی و ریسک ندارند از این رو این شرکت ها با اداره دولتی و شرکتی فرق ندارند از این رو باید حکمرانی در شرکت های دولتی افزایش پیدا کند در همین راستا اقداماتی شروع شده است.  

شریف زاده  با بیان اینکه انگیزه در شرکت های دولتی بسیار مهم است گفت: یکی از مهمترین موضوعات بحث ایجاد انگیزه میان مدیران و کارکنان است که خیلی مهم است و شرکت های دولتی از این موضوع آسیب دیده اند.

وی افزود: شرکتی هایی با بهره وری ضعیف یا بالا، حقوق یکسانی می گیرند البته در دولت ما برای پول کار نمی‌کنیم ولی نظام جبران خدمات مهم است.در شرکت های دولتی سرمایه گذاری  بسیار مهم است. شرکت ها، بانک ها و بیمه ها از شرکت های مادر کشور هستند اگر این شرکت ها سرمایه گذاری نکنند سال به سال افت می کنند.  این شرکت ها با سرمایه گذاری زنده هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار