چند بمب بده یا بگیر! همدستی آمریکا در نسل‌کشی مردم غزه ادامه دارد

ماهیت نسل‌کشی تغییر نمی‌کند؛ دادن یا گرفتن چند هزار بمب، چیزی از همدستی آمریکا با اسرائیل در کشتار مردم غزه و حمایت آهنین آن از اسرائیل کم نمی‌کند.

روز چهارشنبه، ۸ مه، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، اولین مقام ارشد دولتی بود که علناً تأیید کرد که دولت ایالات متحده ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کرده است. طی هفت ماه گذشته، ارتش اسرائیل با حمایت قاطع آمریکا حدود ۳۵۰۰۰ فلسطینی را در نوار غزه به شهادت رسانده است است.

آستین طی سخنرانی در جلسه استماع کمیته فرعی سنا خاطرنشان کرد که توقف ارسال سلاح از آمریکا به اسرائیل «در چارچوب وقایعی که در رفح رخ داده» انجام می‌شود. 

رفح شهری در جنوب نوار غزه است که در حال حاضر، حدود ۱.۴ میلیون فلسطینی از جمله بیش از ۶۰۰۰۰۰ کودک در آن پناه گرفته‌اند. اکثریت این افراد مجبور شدند از دیگر بخش‌های غزه به رفح فرار کنند، تا از بمباران وحشیانه اسرائیل که بار‌ها و بار‌ها فلسطینی‌ها را هدف قرار داده در امان باشند.

تا پیش از این، رفح به سختی از ترور و کشتار که مشخصه عملیات هفت ماه گذشته اسرائیل در کل منطقه است در امان مانده بود، اما تهدید حمله تمام عیار به غیرنظامیان به دام افتاده در این شهر، در نهایت آمریکا، بزرگترین متحد و تامین کننده سلاح اسرائیل را واداشت تا در ظاهر به اقدامات اسرائیل واکنش نشان دهد.


بیشتر بخوانید:

تامین کنندگان اصلی اسلحه اسرائیل چه کسانی هستند و چه کسانی صادرات را متوقف کرده‌اند؟


به همین منظور، در آخر هفته گزارش‌های خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دولت جو بایدن متعهد شده است ارسال سلاح و مهمات به اسرائیل را که ممکن است در حمله رفح مورد استفاده قرار گیرد، متوقف کند. گفته شد این محموله شامل ۳۵۰۰ بمب بود که ۱۸۰۰ بمب از نوع ۲۰۰۰ پوندی (۹۰۷ کیلوگرم) و ۱۷۰۰ بمب در رده ۵۰۰ پوندی (۲۲۷ کیلوگرم) بود.

مقامات آمریکا مدعی شدند علاوه بر این بمب ها، انتقال برخی دیگر از انواع تسلیحات به اسرائیل نیز در دست بررسی است.

البته، با توجه به اینکه ایالات متحده بیش از ۶ ماه است که به طور فعال با انواع مهمات و پول به نسل کشی و قحطی در غزه دامن می‌زند، دقیقاً مشخص نیست که چرا قضیه رفح باید ناگهان نگرانی واشنگتن را برانگیزد هرچند روابط عمومی بالقوه خوب آمریکا و اسرائیل همچنان برقرار است.

نسل کشی مردم غزه

پیش از سخنان وزیر دفاع آمریکا در روز چهارشنبه، مقامات ایالات متحده نسبت به گزارش‌های مربوط به یک محموله تسلیحات تعلیق شده تعهدی نداشتند. به عنوان مثال، در یک نشست خبری در ۶ مه، جان کربی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، صحت یا عدم صحت گزارش‌ها را تایید نکرد، در عوض اعلام کرد: «تمام چیزی که می‌توانم به شما بگویم این است که ... حمایت ما از امنیت اسرائیل همچنان آشکار است؛ و من قصد ندارم وارد جزئیات یک محموله نسبت به محموله دیگر شوم. «در واقع، به نظر می‌رسد که «آهن پوش» کلمه مورد علاقه جدید تشکیلات سیاسی ایالات متحده در توصیف حمایت از اسرائیل است و عادت اسرائیل به کشتار فلسطینیان همیشه دفاع از خود تلقی خواهد شد.

محموله‌های تسلیحاتی آمریکا به اسرائیل به چند بمب خلاصه نمی شود

در همین حال، اظهار نظر کربی در مورد "یک محموله نسبت به محموله دیگر" کاملا گویا است چرا که محموله‌های تسلیحاتی ایالات متحده به اسرائیل بسیار زیاد است - و توقف تحویل ۳۵۰۰ بمب چندان هم خیانت به ماشین کشتار اسرائیل نیست، همانطور که برخی از اعضای دراماتیک‌تر جناح راست ایالات متحده به این موضوع اشاره کردند.

برای شروع، وزیر دفاع آمریکا در طول حضور در کمیته فرعی سنا تاکید کرد که ارسال تسلیحات متوقف شده تاثیری بر ۲۶ میلیارد دلار کمک اضافی به اسرائیل که کنگره ایالات متحده در ماه آوریل تصویب کرد، نخواهد داشت. این علاوه بر میلیارد‌ها دلاری است که قبلاً سالانه توسط ایالات متحده به اسرائیل ارائه می‌شود - که بیشتر آن، به گفته شورای روابط خارجی، "به عنوان کمک‌های بلاعوض تحت برنامه تامین مالی نظامی خارجی (FMF) ارائه می‌شود، بودجه‌ای که اسرائیل باید برای خرید تجهیزات و خدمات نظامی ایالات متحده استفاده کنید.

همچنین این توقف ارسال سلاح به اسرائیل بر کالا‌های نظامی به ارزش ۸۲۷ میلیون دلار که دولت بایدن به تازگی برای اسرائیل مجوز داده است، تأثیر نخواهد گذاشت. 

به عبارت دیگر، توقف ارسال سلاح آمریکا به اسرائیل به نوعی معادل دادن صد‌ها دلار به کسی به طور مخفیانه و سپس نمایش دادن کمک پنج سنتی است.

آوارگی مردم غزه

بر اساس خط مشی انتقال تسلیحات متعارف ایالات متحده، دولت واشنگتن موظف است " از انتقال تسلیحاتی که خطر تسهیل یا کمک به نقض حقوق بشر یا قوانین بین المللی بشردوستانه را دارند" جلوگیری کند؛ و با این حال، خود سیاست خارجی ایالات متحده اگر یک نقض بزرگ همه اینها نباشد، چیست؟

ایالات متحده حتی قبل از آغاز نقض گسترده جهانی حقوق بشر که با اصطلاح "جنگ علیه ترور" در سال ۲۰۰۱ شناخته می‌شود، چندین دهه را صرف امکان خونریزی گسترده از آمریکای لاتین تا خاورمیانه و فراتر از آن کرده بود. در مورد خاص اسرائیل، حمایت مستمر ایالات متحده از نقض حقوق بشر و قوانین بشردوستانه بین‌المللی در فلسطین و لبنان نباید باعث تعجب شود.

توقف ارسال تسلیحات آمریکایی به اسرائیل عمدتاً فقط ماهیت نمایشی این حرکت را نشان می‌دهد و درجاتی از آگاهی و نگرانی بشردوستانه در آن نمایان نیست. نسل کشی نسل کشی است. دادن یا گرفتن چند هزار بمب، چیزی از همدستی ایالات متحده در کشتار مردم غزه و حمایت آهنین آن از اسرائیل کم نمی‌کند.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
وای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
رای قاطع به عضویت فلسطین انزوای بین‌المللی رژیم صهیونیستی و آمریکا را نشان داد
حمایت‌های پیدا و پنهان مقامات آمریکا از اقدامات جنایتکارانه صهیونیست‌ها در غزه، در شرایطی است که اجماع بین‌المللی بیش از هر زمان دیگری در حمایت از مظلومیت مردم فلسطین شکل گرفته و یکصدا نفرت از ارتکاب نسل کشی، کوچ اجباری، اشغالگری و کودک کشی صهیونیست‌ها را فریاد می‌زنند.
ژیم صهیونیستی در منزوی‌ترین شرایط تاریخ جعلی خود به سر می‌برد و مقامات آمریکا در حمایت کورکورانه از آن حتی در بین مردم خود نیز تنها هستند.
رای قاطع جامعه جهانی در حمایت از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد، به روشنی گویای انزوای بین‌المللی رژیم صهیونیستی و آمریکا در جامعه جهانی است.
آخرین اخبار