روایت بازپرس ویژه از تاثیر فیلم بی بدن بر سرنوشت یک پرونده قتل

یک بازپرس ویژه قتل از تاثیر تماشای فیلم «بی بدن» بر خانواده یک قاتل در پرونده‌ای مشابه خبر داد که پرونده را به مسیر واقعی خود بازگردانده است.

قاضی صادق صفری بازپرس ویژه قتل عمد دادسرای عمومی و انقلاب مشهد درباره پرونده‌هایی که در آن روابط دوستی دختر و پسر منجر به قتل شده است، گفت: این نوع پرونده‌ها آمار رسمی ندارد، چون انگیزه‌های این قتل‌ها یکسان نیست؛ ماهی یکی دو پرونده از این نوع قتل‌ها داریم که ارتباط دختر و پسر و اختلافاتی که بین آنها به وجود می‌آید، موجب درگیری و در نهایت قتل می‌شود؛ هرچند که در همه آنها با یک انگیزه مشخص نیست.

وی افزود: اجرای حکم این پرونده‌ها بستگی به کیفیت و شرایط ارتکاب قتل، وضعیت مقتول و میزان تقصیر او دارد. در بعضی موارد چند نفر، فردی را که دست خالی است به قتل رسانده‌اند یا در مواردی دیگر قاتل در یک درگیری فردی را کشته و جسد را در چاه انداخته یا آتش زده است که در این موارد چندان امیدوار نیستیم که بتوانند رضایت بگیرند، چون در این گونه قتل‌ها اولیا دم با جسدی که تحویلشان نشده، کنار نمی‌آیند.

 بازپرس ویژه قتل درباره اکران فیلم «بی بدن» اظهار داشت: در جلسه عمومی نقد و بررسی حقوقی این فیلم را داشتیم که نکات مهمی مطرح شد؛ در بسیاری از پرونده‌های قتل، فرد زیر بار نمی‌رود و تصورش این است که اگر اعتراف نکند، حکم اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: در پرونده‌های مختلف که فرد از روز اول منکر قتل شده ولی با دلایلی دیگر موضوع ثابت می‌شود، حکم صادر و اجرا می‌شود. این نکته‌ای است که بسیار خوب در فیلم «بی بدن» به آن پرداخته شده که در حوزه کاری ما است و کاملا آن را لمس می‌کنیم.

قاضی صفری

قاضی صفری در ادامه عنوان کرد: تماشاگران این فیلم، قسمت عدم تحویل جسد را که گفته می‌شد لمس می‌کردند. نکته جالبی که در این فیلم به آن پرداخته شده بود این است که اگر فرد قبول می‌کرد که قتلی را مرتکب شده است، شاید موضوعات دیگری مطرح می‌شد که بخواهد از آن دفاع کند.

 وی ادامه داد: پرونده‌های متعددی وجود دارد که متاسفانه برخی وکلا آن را از مسیر اصلی خارج کرده و به حواشی می‌پردازند و در نتیجه حکم اجرا می‌شود؛ چنانکه در فیلم بی بدن هم مشاهده کردیم.

این بازپرس ویژه قتل یادآور شد: در حال حاضر متهمی داریم که مرتکب قتل با چاقو شده و بلافاصله به وکیل مراجعه کرده و وکیل توصیه کرده بود که با چاقو چند ضربه به بدنت وارد و بعد خودت را معرفی کن که وکیل بتواند فضا را دفاع از خود شرح دهد؛ هرچند این کار روند پرونده را تغییر داد، اما بالاخره موضوع روشن شد و فرد قاتل اعتراف کرد که وکیل به او پیشنهاد این کار را داده است.

قاضی صفری اضافه کرد: جالب است که در برخی موارد وقتی فرد قاتل با بدن جراحت دیده نزد وکیل می‌رود، وکیل به او می‌گوید ضربات را سطحی زدی ممکن است متوجه شوند. جای تاسف است که انسانیت را کنار گذاشته و شرافت کاری شان را زیر سوال می‌برند. در مقابل هستند وکیلانی که شرافت کاری و انسانیت را به هیچ قیمتی زیر پا نمی‌گذارند.

وی تاثیر فیلم بی بدن را بر روی یکی از پرونده‌ها این چنین بیان کرد: پرونده‌ای داشتیم که متهم یکی دو سالی متواری بود، ولی پرونده از جریان نیفتاده بود و تحقیقات ادامه داشت. تمامی شواهد و دوربین‌ها را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که خود فرد متواری تیراندازی کرده است. بعد از دستگیری، او گمان می‌کرد ما هیچ اطلاعاتی نداریم و هر چه به او گفتیم که تمامی مدارک و شواهد در اختیارمان است، او نمی‌پذیرفت. وقتی پدر ایشان به همراه وکیلش به شعبه ما مراجعه کرد، من گفتم که فیلم بی بدن را ببینید. مسیری که پسر شما انتخاب کرده است سرنوشتش مشابه همان فیلم است. شاید با اقرار او و اینکه دو سال گذشته است، بتوان خانواده مقتول را راضی و حمایت کرد.

وی ادامه داد: دو روز بعد، آنها با دیدن فیلم، مجددا حضور پیدا کردند و خواستار ملاقات با متهم شدند که او را متقاعد به اعتراف کنند تا بلکه بتوانند از خانواده مقتول رضایت بگیرند. بنده سریع هماهنگ کردم و پدرش با کلی گریه و حال بد توانسته بود او را راضی کند. متهم همه ماجرا را بازگو کرد و صحنه را برایمان بازسازی کرد و گفت که مرتکب قتل دوستش شده است. پرونده به مسیر اصلی برگشت و حتی اگر نتواند رضایت بگیرد فضای دفاعی خوبی برایش فراهم شد چرا که طرف مقابلش اسلحه داشته و اینکه شاید متهم از خود دفاع کرده باشد، جای بررسی داشت. برداشتم از این پرونده این است که با توجه به تمکن مالی و مصر نبودن خانواده مقتول برای قصاص، به رضایت خواهد انجامید. 

قاضی صفری در پایان تاکید کرد: ما تاثیر این فیلم را در یک پرونده واقعی مشاهده کردیم چرا که توانسته بود بر روی مخاطب تاثیر بگذارد.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
خدا عاقبت همه رو بخیر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
درود بر تهیه کننده فیلم بی بدن جناب آقای احمدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
متاسفانه تا جایی که از شنیده ها و دیده ها معلوم میشه 70درصد وکلا دنبال حلال و حرام و حق نیستن صرفا در عوض پول بیشتر هرکاری می‌کنند و چه بسا حقوقی که به ناحق پایمال نمی‌کنند... دنیای کثیفی داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
11 سال پیش طرفو کشتن 4 سال پیشم قاتلو اعدام کردن ! الان ما باید چیکار کنیم دقیقا :))) جلوی قتلو بگیریم ! طرف 11 ساله مرده / بریم رضایت بگیریم ! طرف 4 ساله اعدام شده / یعنی این خبر انقدر بار محتواش بالا بود ادم شاخ در میاره :)) ارمان زد غزاله رو کشت تمام .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
آفرین
ماهیت کار درسته ولی کاش آدم های درست سراغ کارگردانی این موضوعات بروند
آخرین اخبار