خاک‌پوش‌های دوستدار محیط‌زیست دو هزار هکتار از بیابان‌های قم را در بر می گیرد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام وضعیت نامناسب بیابان‌زایی در منطقه «حسین‌آباد میش مست» و «دشت سراجه»، گفت: ۲ هزار هکتار از کانون‌های تولید ریزگرد قم زیرپوشش خاک‌پوش‌های دوستدار محیط‌زیست قرار می‌گیرد.

علی سلاجقه روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از دشت حسین‌آباد میش مست استان قم، با اشاره به چرای یک‌هزار و ۵۰۰ شتر در دشت سراجه گفت: معیشت‌های جایگزین برای ساکنان، نهال‌کاری به‌وسیله گونه‌های کم آب بر و استفاده از خاک‌پوش‌های دوستدار محیط‌زیست برای مدیریت گرد و غبار در ۲ هزار هکتار از دشت سراجه قم باید به اجرا درآید.

وی اضافه کرد: قم از نظر جغرافیایی و اقلیمی یکی از استان‌های حساس کشور به شمار می‌رود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اکنون حدود ۳۰۰ هزار هکتار از گستره استان قم به کانون ایجاد گرد و غبار تبدیل شده که ۳۰ هکتار از آن وضعیت وخیم‌تری دارد.

سلاجقه اضافه کرد: توسعه بیابان و ریزگرد در قم افزون بر این شهر، استان تهران و سایر شهر‌های پیرامونی را تهدید می‌کند و می‌تواند به چالشی برای صنایع، خطوط ریلی و ... تبدیل شود.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت ریزگرد‌ها به‌صورت یکپارچه و هماهنگ در کشور دنبال می‌شود، گفت: مدیریت یکپارچه ریزگرد و گرد و غبار در دشت حسین‌آباد میش مست و سراجه در استان قم کلید خورده و انتظار داریم مسئولان استانی به وظایف خود در قبال آن، عمل کنند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار