راهبرد شلوغ بازی کردن در رسانه، با هدف ناامید کردن و گمراه ساختن مخاطب به نحوی طراحی و اجرا می‌شود که مخاطب نتواند فرق بین درست و غلط را تشخیص دهد.

جوین‌وست مولف «چرندنویسی در رسانه‌ها» می‌گوید که در شلوغ بازی‌ها هدف این است که «به جای انتقال یک داستان منسجم، مخاطب با تعداد زیادی داستان، کاملا گیج شود.»

اصطلاح «شلوغ بازی رسانه‌ای» معانی مختلفی دارد؛ جلب کردن توجه رسانه‌ها به یک موضوع خاص، به ویژه زمانی که هدف، جلب نظر عمومی یا ایجاد حاشیه باشد، یا ارائه تصویری نادرست از واقعیت در اخبار و گزارش‌ها برای گمراه کردن مخاطب از جمله دلایل شلوغ بازی رسانه‌ای است. در ادامه برخی از رایج‌ترین دلایل آورده شده است:

جلب توجه: در دنیای شلوغ رسانه‌ها، سازمان‌های خبری همیشه در حال رقابت برای جلب توجه مخاطبان خود هستند. یک راه برای انجام این کار، گزارش اخبار به گونه‌ای است که جنجالی یا هیجان انگیز باشد، حتی اگر کاملاً دقیق نباشد.

افزایش رتبه‌بندی: رسانه‌ها در حال رقابت برای افزایش رتبه‌بندی خود هستند. اخبار جنجالی می‌تواند تعداد بینندگان یا مخاطبان را افزایش دهد، که می‌تواند منجر به افزایش درآمد از طریق تبلیغات شود.

پیشبرد یک دستور کار خاص: برخی از رسانه‌ها از راهبرد شلوغ بازی برای پیشبرد یک دستور کار خاص یا هدفی مشخص شده، مانند حمایت از یک فرد یا جریان خاص یا برای تخریب و سیاه نمایی استفاده می‌کنند.

برای مصون ماندن در مقابل شلوغ بازی‌های رسانه‌ای و کاهش احتمال فریب خوردن، باید اخبار را از منابع خبری معتبر دریافت کنیم، همچنین با بررسی اخبار از منابع مختلف و بسنده نکردن به یک منبع خبری، تصویری کامل از داستان به دست آوریم.

همیشه در خاطر داشته باشیم که نباید اخبار را کورکورانه قبول کرد بلکه محتوای خبری را با دید انتقادی بررسی کرده و جانبداری رسانه‌ای یا عدم دقت تولیدکننده محتوا را نیز در نظر بگیریم. اگر مطلبی یا تصویری در یک خبر مشکوک به نظر می‌رسد، قبل از اشتراک‌گذاری با دیگران، آن را بررسی کنیم.

به عنوان مثال هیاهوی بی‌بی‌سی فارسی در ماجرای نیکا شاکرمی برای القای یک سند دروغ، با توجه به تناقضات گزارش این رسانه، در نهایت رسوایی بی‌بی‌سی را در پی داشت و باعث تمسخر و کاهش اعتبار این رسانه شد.

در سال ۲۰۱۷ نیز دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت ایالات متحده ادعا کرد که رسانه‌ها «دشمن مردم» هستند. این ادعا نمونه‌ای از نحوه استفاده از شلوغ بازی رسانه‌ای برای تضعیف اعتماد به رسانه‌ها و دشوارتر کردن مردم برای دسترسی به اطلاعات دقیق است.

همچنین در سال ۲۰۱۶ یک داستان جعلی در مورد پیتزاگیت، یک حلقه قاچاق جنسی کودکان که توسط مقامات عالی رتبه دموکرات اداره می‌شود، در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. این داستان هیچ پایه و اساسی در واقعیت نداشت، اما به طور گسترده توسط برخی رسانه‌ها به اشتراک گذاشته شد. این داستان نمونه‌ای از نحوه استفاده از شلوغ بازی رسانه‌ای برای انتشار اطلاعات نادرست و گمراه کردن مردم است.

در سال ۲۰۲۰ نیز شیوع COVID-۱۹ منجر به افزایش اطلاعات نادرست و شلوغ بازی رسانه‌ای در مورد ویروس و نحوه انتشار آن شد. برخی از مردم ادعا می‌کردند که این ویروس یک فریب است، در حالی که برخی دیگر بر این باور بودند که توسط دولت چین ایجاد شده است.

این اطلاعات نادرست منجر به سردرگمی و ترس گسترده شد، به نحوی که برخی مردم از اقدامات احتیاطی لازم برای محافظت از خود و دیگران در برابر ویروس خودداری کردند.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
میبینی چطور هوای بی بی سی را دارند هرچی باشه باهم همکارند باید دروغ یاد همدیگردهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
غزه رسوا کننده غرب وحشی شد خداوند به خانواده تمامی شهیدان غزه صبر ومزد عنایت بفرماید کشورهای یا برده هستند در لجن زار از ترس مشغول زندگیند ویا پولدار بدبخت پولدار بی مغز وبی عقل هستند یک مشت حیوانات بی احساس وانسان نما که فقط شاخ ودُم ندارند غرب بیشعور دیگر حق اظهار نظر در باره قانون قانون مداری ندارد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
فقط یک پروژه ترافیک اخباری هست برای انحراف اذهان عمومی و شبکه های خبری از نپرداختن به مسایل که اونها ازش هراس دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
دقیقا همون کاری که صدا و سیمای خودمون انجام می ده...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام بانکها راحت وام نمیدن برای رهن خانه . واینکه دولت زمین رایگان به مستأجران نمیدهند.ومستاجران کانکس نصب کنند.قیمت اجاره خانه برای مردم از۹میلیون تومان کمتر نیست. دستم به دامنتان????
Iran (Islamic Republic of)
فرزند ایران
۰۸:۳۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
درد بزرگتر اینه که یه عده ای در کشور، گوش به دهن دشمنان و معاندان هستند و بسیار هم زود باورند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
درد بزرگتر حکایت چوپان دروغگو است!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
شما راستگو هستید صد درصد
راستگویی رسانه ما در جهان بینظیر هستید
در دانشگاهای جهان راستگویی رسانه ما رو تدریس میکنند
United States of America
ناشناس
۰۸:۳۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مخصوصا این مدت چند چالش سخت که دشمنان برنامه ریزی کردن ،با صداقت و راستگویی که از ارکان حکومت اسلامی و عادله با سربلندی پشت سر گذاشتین و اعتماد عموم مردم به اخبار و حرف های شما چند برابر شده،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
الان طعنه زدی اگه طعنه زدی من منفی زدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
برات متاسفم خود تحقیربین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
در اصل از لحاظ رسانه ای
به کمک صهیونیست ها امده اند
میخواهند اخبار سنگین بر انها را بطرف وطن ما سوق دهند
همه این مستند های هالیوودی و بالیوددی تحت مدیریت
صهیونیست ها ساخته شده
تا به موقعه ازش بهره ببرند
عاقل باید گول روباه ی مکار و آتش بیار معرکه را نخورند
قمپوزسیون بخودشان قبولاند که صحیح است .و باور میکنند
چونکه میخواهند باور کنند