چطور جلوی بیرون ریختن آب دهان در خواب را بگیریم؟

بیرون ریختن آب دهان در خواب می‌تواند هشداری درباره سلامتی باشد.

برای همه ما گاهی پیش آمده که بعد از بیدار شدن از خواب با مقداری آب دهان روی بالش‌مان مواجه شویم. این اتفاق اگر تنها گهگاه و به مقدار متعادل رخ دهد، کاملاً طبیعی است، اما اگر اتفاقی همیشگی باشد، نباید به آن بی‌توجه بود.

 وقتی به خواب می‌رویم، ماهیچه‌های صورت و همین‌طور رفلکس‌های مرتبط با بلع به کلی شل می‌شوند. از آن‌جایی که در زمان خواب، بزاق در دهان جمع می‌شود، ممکن است رفته رفته شروع به بیرون ریختن کند، چون شل شدن ماهیچه‌های صورت می‌تواند منجر به باز شدن نسبی دهان شود. بیرون ریختن آب دهان در خواب اگر به شکل شدید باشد، می‌تواند نشانه وجود یک بیماری عصبی یا درنتیجه گرفتگی بینی باشد. علاوه بر این، کسانی که تجربه مشکلات پزشکی مانند سکته را دارند، بیرون ریختن آب دهان در خواب را بار‌ها و در حجم بیشتری تجربه می‌کنند.

اما چطور جلوی بیرون ریختن آب دهان در خواب را بگیریم؟

۱ - سینوس‌ها را پاک‌سازی کنید

 یکی از دلایل اصلی بیرون ریختن آب دهان در خواب، گرفتگی بینی است، چیزی که باعث می‌شود فرد به جای بینی از دهان نفس بکشد و ممکن است به بیرون ریختن آب دهان در خواب منجر شود. پاک‌سازی و رفع گرفتگی سینوس‌های بینی می‌تواند راه خوبی برای جلوگیری از خیس شدن شبانه بالش باشد. این روش‌ها می‌توانند به رفع گرفتگی سینوس‌ها کمک کنند: ۱) دوش آب گرم بینی را پاک سازی و امکان داشتن تنفسی نرمال در طول شب را فراهم می‌کند. ۲) عصاره‌های گیاهی به ویژه آنهایی که حاوی اکالیپتوس هستند کمک می‌کنند راحت‌تر نفس بکشید و خواب بهتری نیز داشته باشید.

۲ - دندان‌هایتان را بررسی کنید

بیرون ریختن آب دهان در خواب اگر شدید باشد، یک دلیل آن می‌تواند پوسیدگی‌های دندانی و التهاب لثه باشد. پس دندان‌های‌تان را مرتب مسواک بزنید و از دهان شویه‌های مناسب برای از میان بردن باکتری‌ها و کاهش التهاب استفاده کنید.

۳ - مطمئن شوید به آپنه خواب مبتلا نیستید

بیرون ریختن آب دهان در خواب و خروپف از نشانه‌های اصلی این اختلال هستند. اگر خود را مشکوک به داشتن این اختلال می‌دانید، به پزشک مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید که عواملی مانند مصرف سیگار ریسک ابتلا به این اختلال و به طور کلی بروز مشکلات تنفسی را افزایش می‌دهد.

۴ - سر خود را بالا نگه دارید

 بالا نگه داشتن سر در حین خواب با استفاده از یک بالش حجیم‌تر می‌تواند باعث کاهش بیرون ریختن آب دهان در خواب شود.

۵ - حالت خواب‌تان را تغییر دهید

این نکته شاید بدیهی به نظر برسد، اما اگر به پشت بخوابید، تمام بزاق تولیدی در دهان باقی می‌ماند و دیگر بیرون نمی‌ریزد. برعکس، اگر به پهلو یا شکم بخوابید، بزاق جمع شده ممکن است از دهان به بیرون، روی بالش بریزد. اگر خوابیدن در یک حالت ثابت در تمام شب برایتان دشوار است، سعی کنید خود را به ثابت نگه داشتن بدن‌تان عادت دهید.

۶ - سلامت بزاق‌تان را حفظ کنید

گاهی ممکن است تعادل میزان تولید بزاق در دهان برهم بخورد، امری که می‌تواند منجر به از میان رفتن سلامت دهانی و بیرون ریختن آب دهان در خواب شود. برای خلاصی از این چالش پیش از خواب لیموترش بمکید. این کار می‌تواند به کاهش بزاق دهان و جلوگیری از بیرون ریختن آب دهان در خواب کمک کند. در ضمن آب زیاد بنوشید. اگر بدن آب کافی داشته باشد، نیازی به تولید زیاد بزاق برای مرطوب کردن دهان پیدا نمی‌کند.

منبع: خراسان

برچسب ها: خواب ، آب دهان ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
همه چیز گفتی بجز سردی بدن و معده
Iran (Islamic Republic of)
آشتیانی
۰۲:۳۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جهت تکمیل درمان به یک متخصص طب سنتی جهت بررسی مزاج مراجعه کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
علت این امر سردی بدن میباشد و افراد باید تغییر مزاج دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
Ñسردی یا گرمی فرقی نمی کنه بهم بریزه تعادل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
درست میگن دوستمون سردی و رطوبت معده علتش هستش باید برطرف بشه