در رفته گي هاي شانه يكي از شايع ترين دررفتگي ها است كه اغلب در افراد جوان به صورت ناپايداري و دررفتگي هاي مكرر و احساس عدم ثبات در مفصل شانه ديده مي شود .

به گزارش باشگاه خبرنگاران دكتر سهيل مهدي پور عضو هيات مديره انجمن جراحان زانو ، آرتروسكوپي و آسيب هاي ورزشي ايران با بيان اينكه مشكلات شانه يكي از مشكلات  شايع  در جامعه است، گفت : اين مشكلات عموما به دو دسته تقسيم مي شوند كه در افراد جوان اغلب به صورت ناپايداري و دررفتگي هاي مكرر و احساس عدم ثبات در مفصل شانه ديده مي شود .
وي دسته دوم مشكلات شانه را مربوط به افرادي با سن بالا خواند و ادامه داد : اين مشكلات بيشتر به صورت درد و محدودیت حركت و پارگي هاي رباطهاي اطراف شانه و در مواردي آرتروز شانه خودش را نشان مي دهد .
دكتر مهدي پور يادآور شد : خوشبختانه طي 10 – 15 سال اخير پيشرفتهاي خوبي در حوزه تكنولوژي آرتروسكوپي ايجاد شده كه باعث شناخت ماهيت اين بيماريها و تشخيص دقيق انهارا در پي داشته است به طوري كه امروزه شايد بتوان با تشخيص قطعي بالاي 90 درصد سر عمل جراحي برويم .
وي گفت : در گذشته به دليل عدم تشخيص صحیح ، درمانهاي مناسبي وجود نداشته و يا احتمال وقوع درمانهاي اشتباه براي بيماران وجود بالا بود در حالي كه امروزه با پيشرفتهاي آرتروسكوپي درمان در رفتگي هاي مکرر شانه با يك برش بسيار ظريف و باريك ميسر بوده و در اكثر موارد اين بيماران نيازي به جراحي باز ندارند .
دكتر مهدي پور با اشاره به اينكه اين آسيب ها بيشتر در جوانان ها به ويژه ورزشكاران، كشتي گيران و افرادي كه بيشتر از دستشان استفاده ميكنند به طور شايع ديده مي شود افزود: با کمک آرتروسكوپي بسياري از اين مشكلات قابل تشخيص و درمان هستند .
وي ادامه داد : بسياري از آسيب ها و دردهاي مزمن شانه در سنين بالاتر طي ساليان گذشته صعب العلاج و غير قابل درمان بوده در حاليكه امروزه با برشهاي باريك و بسيار مفيد درمان مي شوند .
مهدي پور با اشاره به يكي از تكنيك هاي تكميلي درمان در رفتگي هاي مكرر شانه اظهار كرد : در موارد مواجه با خوردگي شدید استخوان در قسمت سر استخوان بازو با تكنيك خاص مي توان با استفاده از نسج عضله نقص استخواني را پر كرده و مانع از گير افتادن سر استخوان براي در رفتگي هاي مكرر شويم كه استفاده از اين تكنيك با کمک آرتروسكوپي در جهان جديد بوده و در كشور ما نيز مورد استفاده قرار می گیرد .
دومین کنگره دو سالانه بین المللی جراحان زانو آرتروسکپی و آسیب های ورزشی ایران 2 – 5 اسفند ماه جاری در مرکز همایش های جزیره کیش برگزار می گردد./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار