استولتنبرگ: ناتو هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشور‌های دیگر ندارد

دبیرکل ناتو گفت پیمان ناتو در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشور‌های دیگر به عنوان بخشی از تلاش‌های بازدارندگی خود ندارد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در اظهاراتی، گفت: پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشور‌های دیگر به عنوان بخشی از تلاش‌های بازدارندگی خود ندارد.

به گزارش بامداد چهارشنبه تارنمای خبری اوکراین پراودا، دبیرکل ناتو که در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک به همراه ریشی سوناک نخست وزیر انگلستان در ورشو شرکت کرده بود، درباره برنامه‌های استقلال سلاح‌های هسته‌ای ناتو در کشور‌های دیگر، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای تغییر وضعیت تسلیحات هسته‌ای خود و تغییر مکان و انتقال آنها به دیگر اعضای ناتو نداریم.

به نوشته اوکراین پراودا، برنامه بازدارندگی هسته‌ای ناتو به نام برنامه «اشتراک هسته‌ای» این امکان را به اعضای این پیمان دفاعی می‌دهد که سلاح هسته‌ای خود را در کشور‌های فاقد این سلاح‌ها، مستقر کنند.

ناتو از نوامبر ۲۰۰۹ تاکنون در چارچوب این برنامه، تسلیحات هسته‌ای آمریکا را در بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه مستقر کرده است.

دولت قبلی لهستان در واکنش به تصمیم روسیه برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس، فعالانه از ایده پیوستن به برنامه اشتراک هسته‌ای ناتو حمایت کرد، اما اظهارات اخیر آندری دودا رئیس جمهور لهستان در مورد استقرار احتمالی تسلیحات هسته‌ای در این کشور منجر به اختلاف وی با دونالد تاسک نخست‌وزیر لهستان شد.

درحالیکه رئیس جمهور لهستان با اشاره به تقویت سیستم تسلیحاتی روسیه در بلاروس و کالینینگراد گفته است که کشورش برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای ناتو آماده است با این حال به نظر می‌رسد همه مقامات در لهستان چندان موافق دودا نیستند.

تاسک نخست‌وزیر لهستان پس از این اظهارات گفت که من باید بدانم چه شرایطی رئیس جمهور را وادار به گفتن این سخنان کرده است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار