واکسیناسیون ۲.۵ میلیون راس دام سبک علیه بیماری آبله

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از واکسیناسیون ۲.۵ میلیون راس دام سبک استان علیه بیماری آبله خبر داد.

شاهرخ یارویسی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به پای کار بودن ۵۰ اکیپ بخش دولتی و خصوصی برای انجام واکسیناسیون دام‌های سبک استان علیه بیماری آبله، گفت : انتظار داریم دامداران استان با اکیپ‌های واکسیناسیون همکاری کنند.

وی با بیان اینکه کار واکسیناسیون دام‌های سبک استان علیه بیماری آبله به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود، افزود: پیش بینی می‌شود واکسیناسیون ۲.۵ میلیون راس دام سبک شامل گوسفند و بز در این مرحله انجام شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اضافه کرد: سال گذشته تمامی جمعیت گوسفند و بز استان کرمانشاه علیه بیماری آبله واکسینه شدند.

وی با بیان اینکه آبله یک بیماری ویروسی است که بیشتر در فصل بهار و پاییز دام‌های سبک را درگیر می‌کند، گفت: بیماری آبله در صورت شیوع می‌تواند خسارات اقتصادی زیادی را متوجه بخش دامداری کند و از این حیث مقابله با شیوع بیماری اهمیت دارد.

یارویسی با بیان اینکه بیماری آبله خطری برای انسان ندارد و جزو بیماری‌های قابل انتقال به انسان نیست، تصریح کرد: این بیماری با علائمی مثل تب و ایجاد حالت افسردگی در دام همراه بوده و در نقاط کم مو و سرو صورت دام نشانه ضایعات پوستی ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به این بیماری در جمعیت بالغ گوسفند و بز بین پنج تا ۵۰ درصد است و بین دام‌های نابالغ تا ۹۰ درصد هم می‌رسد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار