سید احسان باقری، مدیر خانه عکاسان ایران در برنامه «به افق فلسطین» شبکه افق در پاسخ به این سوال که ایده دیوارنگارهها از کجا آمد؟ گفت: فکر میکنم ماجرای دیوارنگارهها با دیوارنگاره میدان ولیعصر شروع شد و به نوعی به تابلوی گفتمان انقلاب اسلامی در هنر تبدیل شدند. برخی مواقع این دیوارنگاره مواضع منفی و گاهی هم بازخورد مثبت در برداشت. هر موقع کار جدی بر روی آن انجام شده، واکنشهای داخلی و خارجی داشته است.
باقری ادامه داد: ویژگی عکس صحنهپردازی شده این است که با وجود ابزارهای فتوشاپ ذهن ما عکس را به مثابه امر واقعی تلقی میکند. همانطور که با دیدن یک فیلم سینمایی میخندیم یا گریه میکنیم، وقتی شما از عکس صحنهپردازی شده استفاده میکنید، مردم آن را باور میکنند.
مدیر خانه عکاسان ایران در پاسخ به این سوال که با وجود ابزارهای هوش مصنوعی به فکر جایگزین کردن آن با ابزارهای گریم و صحنه و ... نیستید؟ گفت: هوش مصنوعی در زمینه انسان و روح انسان عاجز است. وقتی هوش مصنوعی بخواهد روح انسانی را بازتاب دهد، کار مصنوعی از آب در میآید.
وی درباره عکسی بخاطر مردم فلسطین و با الهام از آیات قرآن کریم گرفته شده، گفت: عکاسی صحنهپردازی شده از لحاظ تولید مثل یک پلان از فیلم است، که خروجیاش باید مثل یک فیلم سینمایی باشد. لایه اصلی عکس سپردن فرزندان به آب است. اما در کنار آن وقایع تکاندهنده و افرادی که در خط مقدم روایت داستان هستند و نماد مقاومت فلسطین هستند، داریم.