از آب نیسان، باران شفابخش بهاری غافل نشوید

بارانی که در بهار از آسمان نازل می‌شود، طبق روایات دارای خواص و آثار بسیاری است. پس چنانچه مقداری از آن را در ظرف پاکیزه‌ای جمع کرده و آداب و دعاهای آن را به درستی انجام دهید از آثار و برکات بسیاری که بر آن ذکر شده است، در شگفتی فرو می‌روید.

از ۲۳ فروردین ماه به مدت ۳۰ روز، ماه هشتم رومی یعنی ماه نیسان است. روایات بسیاری نقل شده که بارانی که در این ماه نازل می‌شود، چنانچه آداب و دعا‌های آن به درستی خوانده شود برای فردی که آن را می‌آشامد، مزاج و طبع فصل بهار را به فرد منتقل کرده و آثار شفابخش روحی و جسمی برای او به ارمغان می‌آورد.

خواص آب نیسان

در خصوص خواص آب نیسان روایات بسیاری آمده است، اما معروف‌ترین آن روایتی است که از رسول خدا (ص) که به نقل از جبرئیل عنوان می‌دارند: نوشیدن آب نیسان درد‌های بدن را از بین برده و درد را از رگ‌ها و استخوان‌ها و همه‌ی اعضای بدن خارج می‌کند. کسانی که آرزوی داشتن فرزند را دارند صاحب فرزند می‌کند. اگر زنی بخواهد فرزند پسر و یا دختر داشته باشد و این آب را بیاشامد، به مقصود خود می‌رسد؛ و این همان وعده‌ای است که درآیه ۴۹ سوره شوری به آن بشارت داده شده است: «یهَبُ لِمَنْ یشاءُ إِناثاً وَ یهَبُ لِمَنْ یشاءُ الذُّکورَ أَوْ یزَوِّجُهُمْ ذُکراناً وَ إِناثاً وَ یجْعَلُ مَنْ یشاءُ عَقِیماً» تنها خدا راست ملک آسمان‌ها و زمین، هر چه بخواهد می‌آفریند، به هر که خواهد فرزندان اناث (دختر) و به هر که خواهد فرزندان ذکور (پسر) عطا می‌کند.

طبق این روایت نوشیدن این آب سر درد را برطرف کرده، بیخ دندان را محکم، دهان را خوش‌بو و درد شکم و کمر را تسکین می‌دهد و چکاندن آن در چشم درد چشم را شفا می‌هد. این آب انگل و قولنج را از بین برده و از بیماری‌هایی مانند بواسیر و خارش بدن، آبله، دیوانگی، خوره، پیسی، خون دماغ شدن، برگشت غذای هضم نشده به بدن، کوری، گنگی، لکنت زبان، لال شدن، زمین‏گیر شدن و آب سیاه چشم در امان است.

نوشیدن این آب دارای اثرات روحی و اخلاقی بسیاری است همچون؛ به دل و قلب آرامش می‌بخشد، حکمت را به زبان جاری می‏سازد، دل را از فهم و دانش پر کرده و هزاران مغفرت و رحمت را شامل حالش می‌کند، غش، خیانت، غیبت، حسد، ظلم، تکبر، بخل، حرص، خشم، دشمنی، سخن‌چینی و فسادکردن در میان مردم را از دل او بیرون می‏کند و دردی که موجب خوردن روزه و کاستی نمازش گردد به او نرسد.

آداب آب نیسان

طبق روایات برای بهره‌مندی از خواص آب نیسان باید آن را در ظرف پاکی جمع کرده و هر کدام از سوره‌های؛ حمد، آیه الکرسی، کافرون، اعلی، فلق، ناس و سوره توحید و ذکرهای؛ لا اله الاّ اللّه، اللّه اکبر، اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد، سبحان اللّه و الحمد للّه و لا اله الاّ اللّه و اللّه اکبر را هفتاد مرتبه بر آن خوانده و سپس آن آب را هفت شبانه روز در دو نوبت صبح زود و وقت غروب به نیت شفا و برآورده شدن حاجت می‌نوشند.

 از علاّمه مجلسی نقل شده است که بهتر است این سوره‌ها و اذکار به صورت دسته جمعی خوانده شود، هر یک از افراد، مجموع آن سوره‌ها و اذکار را هفتاد مرتبه بخوانند یا میان خود تقسیم کنند.

مستندات آب نیسان

روایات بسیاری در خصوص باران نیسان نقل شده است، اما هیچ یک از سندیت استواری برخوردار نیست و به شکل مبالغه‌‎آمیزی بر شفابخشی آن تاکید کرده است و چنانچه بخواهیم با عقل سلیم بدان نگاه کنیم با واقعیت‌های علمی و پزشکی تعارض دارد. اما با توجه به تاکید قرآن به شفا بخشی آب باران در آیات مختلف عمل به آن ضرری نداشته و می‌توان آن را شفابخش دانست بدان شکل که اگر با باور درونی و اعتقاد راسخ اعمال آن را انجام دهید، در صورت صلاحدید خداوند، بیماری‌ها بهبود یافته وآثار مثبتی بر فرد نمایان می‌شود.

همانطور که در آیه ۱۱ سوره انفال خداوند می‌فرمایند:

 «إِذْ یغَشِّیکمُ النُّعاسَ أَمَنَةً مِنْهُ وَ ینَزِّلُ‏ عَلَیکمْ‏ مِنَ‏ السَّماءِ ماءً لِیطَهِّرَکمْ بِهِ وَ یذْهِبَ عَنْکمْ رِجْزَ الشَّیطانِ وَ لِیرْبِطَ عَلی‏ قُلُوبِکمْ وَ یثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ»

بیاد آرید هنگامی که خواب راحت را بر شما فرو پوشاند برای اینکه از جانب او ایمنی یابید و از آسمان آبی می‌فرستاد که شما را به آن آب پاک گرداند و وسوسه و کید شیطان را از شما دور سازد و دل‌های شما را محکم و استوار گرداند و گام‌های شما را استوار بدارد.

منبع: ایرنا

برچسب ها: باران ، آیت الکرسی ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۳:۳۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
علم به مرور‌کشف میشه حتما این آب هم از نظر علمی خواصش کشف میشه چون خیلی از احادیث پیامبر با پیشرفت علم کشف شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
آیا خواص آب نیسان به رنگ نیسان هم بستگی دارد؟آیا آب زامیاد با نیسان فرق میکند؟ نیسان دورنگ چطور؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
من معجزه اش را دیدم کمر درد شدید همسرم با اب باران نیسان خوب شد خدارو شکر واقعا معجزه میکنه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۶:۱۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
زیر باران باید رفت،چشم ها را باید شست،جور دیگر باید دید.
موقع نزول باران نیسان به زیر باران بروید دستها را تا حد امکان بالا ببرید ودعا بکنید آب نیسان را هم بگذارید مدتی تا ناخالصی هایش
ته نشین شود و بعضی سوره ها را برآن بخوانید وبعد بنوشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
اینجا ایران در قرن ۲۱ و هزاره ی سوم است !؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
بله پس چی فکر کردی ،ما تو کرونا با همین طب و دستورات تونستیم شکستش بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
فهم و عقل وجه تمایز انسان با حیوان است،کسی که از نعمت عقل و اندیشه بی بهره است تفاوتی با یک حیوان یا یک سنگ ندارد
به قول فرمایش معصوم
لحظه ای تفکر برتر از عبادت هفتاد ساله ای است که تمام آنرا در سجده باشی
خدا در قرآن میفرماید هرچیزی که عقل با آن موافق باشد شرع و دین هم با آن موافق و هرچه مخالف عقل باشد دین نیز با آن مخالف است
البته من منکر امور غیبی نیستم اما این دست احادیث و روایات ضعیف و نا معقول موجب وهن دین و گریز جوانان از دین میشود .
التماس تفکر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
آب چی ؟؟؟؟؟
خدایا به هر که عقل ندادی چه دادی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کسی که از علم و عقل بی بهره هست دنبال همین آب نیسان و کمپرسی و وانت میگرده ،اتفاقن ما یه فرقون تو حیاط داشتیم که بعد از بارندگی الان توش پر از آب فرقونه کسی خواست حاجت روا بشه بگه بش بدیم مجانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
آدرس بده بیام ببرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ممنونم از شما که یادآوری کردین انشالله حاجت روا بشین
-
ناشناس
۰۸:۳۸ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
همه این موارد مکتوبه درست است و ممکن نیست از زبان مبارک رسول خدا حرف مفت صادر شود اما هرچیزی شرایط خاص خود را میطلبد حتی در درمانهای دارویی و جراحی و روان در مانی و فیزیوتراپی و اشعه در مانی ودرمانهای علمی دیگر نیز حصول و تحصیل شرایط لازم ضرور ی است و ازشرایط درمانهای مذکوردر متون دینی طیب نفس درمانگر و قاری دعا و الهی بودن فرد عامل شرط است و بدیهی است با شکم پر از نان حرام و ربا و چشم آ لوده به انواع محرمات و گوش آلوده به استماعات حرام و قلب در تسخیر شیاطین رسانه ای و فکر کرار در تولید و یا انتقال شبهه های ضد دین الهی زبان آلوده به محرمات و اعضای مرتکب محرمات مانع استجابت هردعا و تاثیر هر دستور درمانی الهی است و مع الاسف عده ای با غقلت از این حقیقت و عدم حصول نتیجه اصل موضوع را انکار میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
درست هست و آب نیسان باران بهاری خواصیت فراوانی دارد اون مال زمان قدیم بوده آلودگی تو هوا نبوده دود خودرو وسوخت فسیلی و مازوت سوزی نبوده سرب تو هوا نبوده هزار افسوس هوای پاکی وجود ندارد از این آب پر برکت بشود استفاده کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
حالا دیگر باران نمی بارد بلکه گلباران و یا شلباران و یا الوده باران هست که می بارد تا بلکه هوا و جو و فضا کمی تمیز گردد و مردم بتوانند یکی دو روز بعداز باران های الوده و کثیف ، درهوای تمیز تنفس کنند.خوردن اب باران که جای خود دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
گلباران و یا شلباران و یا الوده باران
خیلی بامزه بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ممنون بابت مقاله خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کدوم بازان؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
بله توی متن آمده باران هایی که از روز ۲۳ فروردین به بعدحالا یا بصورت مقطعی یا کلی توی هرسالی که ببارد و مهم است زمان جمع آوری این باران چون ۳۰ روزبعد از تاریخ ۲۳ فروردین یعنی تا ۲۲اردیبهشت باشد معمولا دیگه پاکترین آب حاصل از باران توی این مقطع از سال میبارد و انشاالله به برکت خواندن ذکرهای الهی شفا جهت همه مومنین اگر به صلاح خودشان باشد خداوند عنایت میفرماید
لاحول واله قوه الا بلا العلی العظیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
لااله الا الله لله
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۵:۵۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
من معجزه آن را دیدم دخترم لچه نداشت دامادم ضعیف بود من آب نیسان رو گرفته بودم وهمه دعاهای داخل مفاتیح رو خوندم وصبح ها به دامادم دادم به دخترم دادم خدا رو شکر به لطف خدا بچه دار شدن الان یک نوه ۱۴ ساله دارم البته دخترم بچه نمی‌خواست اما لطف خداوند وبه آبروی پیامبر واهلبیتش الحمدالله یک نوه خوشگل نا ناز انشالله هدایت وعاقبت به خیر بشه دارم.
انشاالله خداوند هر که فرزند نداره بهش خداوند فرزندان صالح وسالم عنایت کند ونسل دوستان خدا رو زیاد ودشمنان خدا واهلبیت رو ابتر کنه انشاالله به پسرم هم یک فرزند صالح وسالم خداوند وهمه ملتمسین دعا وغیر ملتمسین دا عا بچه ندارن به آنها خداوند عنایت کنه وهدایت شدن وعاقبت به خیری همه جوانان ونوه ونتیجه وذریه های شیعیان ومسلمین عالم انشالله.
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
همیم‌طورمنم‌تومفاتیح خوندم برای شفای بیماروخیلی شفابخشه
آخرین اخبار