۴۰ درصد انرژی و پروتئین از گندم تامین می‌شود

مجری طرح گندم گفت: گندم به عنوان یک غله مهم و استراتژیک در کشور بیش از ۴۰ درصد انرژی و پروتئین مورد نیاز را تامین می‌کند.

سهراب سهرابی با بیان اینکه در تقویم رسمی کشور ۳۱ فروردین روز گندم نامگذاری شده است، گفت: گندم در ایران و جهان یک غله بسیار مهم و استراتژیک محسوب می‌شود و در کشور ماهم بیش از ۴۰ درصد انرژی و پروتئین مورد نیاز از گندم تامین می‌شود.

به گفته او، گندم یکی از محصولات مهم زراعی است که ۲ برنامه اساسی و کلیدی را  در راستای افزایش پایداری تولید و ارتقای کیفیت دنبال می‌کند.

سهرابی ادامه داد: در راستای افزایش و پایداری تولید و ارتقای کیفیت برنامه‌های ویژه‌ای همچون تولید و ساماندهی بذور اصلاح شده، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، کشت‌های مکانیزه، مدیریت آفات، بیماری و علف‌های هرز  و کاهش ضایعات برداشت از جمله این اقدامات است که در راستای شعار سال و مشارکت کشاورزان انجام می‌شود.

مجری طرح گندم با اشاره به برنامه‌های وزارت جهاد در راستای پایداری تولید گندم افزود: طرح جهش تولید با همکاری ستاد فرمان حضرت امام (ره) و کشاورزان دیم کار در سطح ۵.۲ میلیون هکتار و کشت قراردادی در سطح ۳.۲ میلیون هکتار در حال انجام است. همچنین تولید نان کامل اقدام دیگری است  که با مشارکت وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد شروع کردیم. براین اساس حداکثر ۴ درصد سبوس دانه استخراج می‌شود که جوانه گندم حاوی ویتامین مورد نیاز بدن، نشاسته و کربوهیدرات‌ها را تامین می‌کند.

او در ادامه افزود: در فرهنگ عمومی جامعه نان‌های سفید تقاضای بیشتری دارند، درحالیکه از لحاظ سلامت جامعه و تامین پروتئین نان‌های سبوس دار مقوی هستند که سلامت جامعه را تامین می‌کنند.

سهرابی با بیان اینکه طی یک برنامه کوتاه مدت ۲ تا ۳ ساله به خودکفایی پایدار می‌رسیم، گفت: در دنیا گندم ابزار قدرت است که باید بتوانیم غذای اصلی را در داخل تامین کنیم. خودکفایی با دانش بخش تحقیقات و کشاورزی شدنی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
روغن و قند و شکر ده برابر گندم انرژی و به همون اندازه پروتئین داره
آخرین اخبار