رئیس جهاد کشاورزی گیلان بر لزوم پیش آگاهی درباره بیماری «بلاست» برنج با هدف جلوگیری از خسارت و کاهش محصول تأکید کرد.

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تأکید بر لزوم پیش آگاهی درباره بیماری «بلاست» برنج با هدف جلوگیری از خسارت و کاهش محصول در این استان گفت: بیماری بلاست برنج یکی از بیماری‌های قارچی خطرناک برای این محصول است که می‌تواند مقدار ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش عملکرد و کیفیت محصول برنج را رقم بزند.

او با اشاره به شرایط محیطی مناسب جهت بروز و گسترش بیماری بلاست افزود: دمای موثر جهت ایجاد و گسترش بیماری ۲۵ تا ۲۸ درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی در این مورد بالای ۸۵ درصد است.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه میزان بارندگی و ابری بودن هوا و شبنم روی برگ‌ها و گیاه حساس در بروز و گسترش بیماری بلاست تاثیرگذار است، تصریح کرد: در صورت تداوم این شرایط چرخه بیماری چندین بار تکرار می‌شود.

به گفته محمدی، در صورت کشت ارقام محلی و حساس به بیماری بلاست، با تداوم شرایط مناسب برای توسعه بیماری بر اساس پیش بینی هواشناسی شامل دما، بارندگی، رطوبت و ابری بودن هوا پیش آگاهی صورت می‌گیرد.

او همچنین با بیان اینکه علائم بیماری بلاست در مرحله برگ با لکه‌های قهوه‌ای به اندازه نقطه روی برگ‌ها ظاهر می‌شود و سپس با فراهم بودن شرایط محیطی گسترش یافته و دوکی شکل می‌شود، گفت: در مرکز لکه حالت آب سوخته با حاشیه قهوه‌ای به وجود می‌آید و در صورت پیشرفت بیماری تمام سطح برگ سوخته شده و از بین خواهد رفت.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان افزود: علائم بیماری در مرحله خوشه به صورت لکه‌های تیره روی گردن خوشه گیاه برنج اتفاق می‌افتد و با گسترش لکه‌ها، گردن خوشه آسیب دیده و ارتباط مواد غذایی از پایین به خوشه‌ها قطع شده و منجر به خشک شدن خوشه‌ها می‌شود؛ چنانچه بارندگی در محیط اتفاق بیفتد، احتمال فعالیت اسپور عامل بیماری زیاد می‌شود و خسارت بیماری را در پی دارد.

محمدی با بیان اینکه برای مدیریت این بیماری باید از مصرف بیش از حد کود‌های ازته خوداری شود، تصریح کرد: توصیه می‌شود کود‌های ازته به صورت تقسیط استفاده شود؛ همچنین مصرف کود‌های سیلیکاته و پتاسیمی در کاهش میزان آلودگی و خسارت بسیار موثر است.

به گفته او، در صورت مساعد بودن شرایط محیطی برای جلوگیری از خسارت بلاست برگ، در صورت مشاهده لکه‌های اولیه بیماری در مزرعه در مرحله رویشی و برای جلوگیری از خسارت بلاست گردن و خوشه در مرحله زایشی گیاه برنج، چنانچه ۲۰ درصد خوشـه‌ها در مزرعه ظاهر شدند، می‌توان مزارع برنج آلوده را با یکی از قارچ کش‌های ثبت شده برای این بیماری، سمپاشی کرد.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان همچنین گفت: در صورت مهیا بودن شرایط گسترش بیماری، با رعایت تناوب در کاربرد قارچ کش‌ها، سمپاشی پس از ۱۰ روز تکرار شود. با توجه به اطلاعیه‌های هواشناسی به منظور اطمینان از عدم بارندگی به مدت ۲۴ ساعت بعد، سمپاشی صورت گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.