محمدرضا باقری معاون ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در جلسه کارگروه برش معماری فرهنگی استان قزوین با موضوع کمیته اقتصاد فرهنگی، افزایش تعداد تعاونیها را کمک حال حل مشکلات استانها برشمرد و گفت: تعاونیها که کمک کننده در حوزه بازسازیها هستند به طور ذاتی یک نوع مشارکت محسوب میشود و به همین جهت یکی از برنامههای برش معماری فرهنگی کشور باید کمک به تسهیلگری و پویایی تعاونیها باشد.
باقری بیان کرد: وقتی اقتصاد فرهنگی تعریف میشود هر کم و کاستی باید در برنامههای هنری دیده و رفع شود.
معاون ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور با تاکید بر ایجاد برند استانی و اعمال نوآوری و خلاقیت، ادامه داد: برای پویایی اقتصاد و فرهنگ در زمانی که درآمد فرهنگی پایین است، باید تغییر ذائقه مصرف کالاهای فرهنگی در جامعه ایجاد کرد.
طیبه دهقان پور کارشناس علمی و اجرایی برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت و اهمیت اجرای این طرح، بیان کرد: پنج گام این طرح میتواند حداقل ظرف مدت پنج سال بسیاری از مشکلات را حل کند.
وی ضمن مذمت مصرف گرایی که بین ایرانیان رایج است، ادامه داد: تلاش استان باید بر این باشد که اقدامات کلان فرهنگی بیشتری صورت بگیرد، همانطور که اقتصاد فرهنگی به این معناست که فرهنگ میتواند خود را در زمینه اقتصادی هم اداره کند.
برشهای استانی، نقشه مهندسی فرهنگی تا پایان سال به سرانجام میرسد
سعید وکیلی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین هم گفت: تهیه برشهای استانی نقشه مهندسی فرهنگی در بعضی استانهای کشور انجام شده و در قزوین نیز گامهایی در این خصوص برداشته شده و دستاوردهایی هم به همراه داشته، اما باید تا پایان سال جاری آن را به سرانجام برسانیم.
وکیلی بیان کرد: موضوع فرهنگی یکی از اولویتهای اصلی استان به شمار میرود و قرار است به صورت ویژه به آن پرداخته شود.
وی با اشاره به اینکه در جلسات مختلف تبادل افکار در این خصوص انجام شده است، افزود: پنج کمیته اقتصاد فرهنگی، اجتماعی زنان و خانواده، امور دینی، فرهنگ، هنر و رسانه و کمیته تعلیم و تربیت در این راستا تشکیل شده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین در ادامه با اعلام این موضوع که بودجه فرهنگی در کشور ما کمتر از پنج درصد است، اظهار کرد: بودجه فرهنگی متاسفانه متناسب با این اولویت بندیها نیست و ما باید از اهرمهای اقتصادی مختلف استفاده کنیم.
وکیلی تاکید کرد: در اقتصاد فرهنگی باید به ۲ موضوع توجه کرد، نخست آنه در هر حرکت یا تصمیم اقتصادی پیامدها و نتایج فرهنگی را در نظر بگیریم تا خدشه به آن وارد نشود و دوم اینکه نگاه اقتصادی داشته باشیم و منابع را از بخش دولتی یا خصوصی تامین کنیم.