سیدکاظم عزیزی معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حملونقل و سوخت اظهار کرد: یکی از بزرگترین چالشهای حال حاضر کشور مصرف بی رویه انرژی است. این مسئله از یک سو منجر به از دست رفتن منابع محدود زیر زمینی کشور شده و از سوی دیگر خروج ارز از کشور را در پی دارد.
وی با بیان اینکه این چالش در بخش بنزین، مشهودتر از سایر حاملهای انرژی است، افزود: طی سه سال اخیر بیش از ۴۰ درصد به میزان مصرف این سوخت افزوده شده و هم اکنون ۸۵ درصد از سبد سوخت بخش حمل و نقل سبک کشور را به خود اختصاص داده است.
وی تاکید کرد: از این رو مهمترین رویکرد در جهت کنترل مصرف بنزین، متنوعسازی سبد سوخت مصرفی و کاهش سهم بنزین در این سبد با استفاده از راهکارهای مختلفی است که در قانون توسعه حملونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت بر اجرا آنها تاکید شده است.
معاون ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور با اشاره به اینکه یکی از اهداف مهمی که در قانون توسعه حملونقل و مدیریت مصرف سوخت به آن تصریح شده است رسیدن مصرف سرانه بنزین کشور به ۰.۷ لیتر در روز بر نفر است، اضافه کرد: در سالهای ابتدایی اجرا این قانون (نیمه دوم دهه ۸۰ و نیمه اول دهه ۹۰) با محوریت ستاد مدیریت حملونقل و سوخت این شاخص محقق شد. موضوعی که نشان میدهد اجرا دقیق این قانون، میتواند معضل ناترازی بنزین را برطرف کند.
عزیزی تصریح کرد: این در حالی است که طی سالهای اخیر بهتدریج از این شاخص دور شدهایم، بهطوریکه هماکنون این رقم به ۲ برابر یعنی ۱.۴ لیتر در روز بر نفر رسیده است. لازم است این مسئله مورد واکاوی و تدبیر جدی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه این قانون ضمن هدفگذاری سرانه مصرف، راهکارهایی نیز ارائه و تکلیف کرده است، گفت: برخی از این تکالیف با موفقیت اجرا شده و همچنان باید تداوم یابد و اجرا برخی دیگر مستلزم اهتمام و تدابیر خاص است.
معاون ستاد مدیریت حملونقل و سوخت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، توسعه ناوگان حملونقل همگانی، بهینهسازی تقاضای حملونقل مبتنی بر کاهش ترافیک و کاهش سفر، متنوعسازی سبد سوخت با حمایت از سوختهای جایگزین از جمله CNG، ورود خودروهای برقی به چرخه ناوگان حملونقل، توسعه شبکه حملونقل ریلی، آموزش و فرهنگسازی مدیریت مصرف سوخت، ارتقا استاندارد تولید خودرو و موتوسیکلت را از جمله راهکارها برای کاهش مصرف سرانه سوخت عنوان و اظهار کرد: قانونگذار در همین قانون با هدف کنترل مصرف سوخت بر اجرا آنها تاکید کرده است که آثار اجرا آنها در کنترل مصرف سوخت در دهه یاد شده، اثبات شده است؛ لذا این رویکرد باید مجدداً تقویت شود.
منبع: تسنیم
لطفا کارتهای سوخت جایگاه رو جمع کنید
هر وسیله سهمیه اش را زد بعد بنزین آزاد رو هم با کارت خودش بزنه مثلا تا یه سقفی 3 تومان بزنه و بعد از اون هرچه بیشتر خواست بزنه به قیمت جهانی حساب کنید با اینکار هم هوا تمیز میمونه هم مصرف بنزین و هزینه های ناشی از اون کاهش پیدا میکنه هم دور دورهای الکی
البته بشرطی که صدور کارت سوخت رو بروز کنید و طرف نهایتا ظرف 3 روز کارت بدستش برسه
باشگاه خبرنگاران بگوش مسولین برسونید
بعدم گل بگیرید در این دوتا کارخونه خودروسازی رو ماشین خارجی وارد بشه
2 ساله تصویب کردن خودرو وارد کنند بنظرت چندتا وارد کردن!؟
10 ساله قانون خودرو های فرسوده تصویب شده چرا سالی کمتر از 40_50 هزار تا تعویض میشه!؟
چرا با گرفتن پول به خودروهای بد مصرف بالای 25 سال معاینه فنی میدن که هم توی مصرف و هم آلودگی تاثیر داره!؟
اصلا عمر مفید خودرو توی دنیا 5 تا 10 ساله از رده خارج میشه چرا توی ایران بالای 25_30 سال هنوز داره تردد میکنه!؟
لابد همه اینها تقصیر مردمه درسته!؟
مشکل تو امثال تو هستید که خودتون به خواب زدید چشماتون رو حقایق بستید!! مردم ته این زنجیره مصرف هستند!!
یا بنزین بی کیفیت هست
یا ماشینها بی کیفیت تر شدند
مردم همون مردم هستند
قیمت سوخت برای ماشینهای شخصی و هواپیما رو به قیمت جهانی برسونید
قیمت سوخت خودرو های عمومی و باری و تاکسی رو یارانه ای کنید
کاری که همه کشورها انجاممیدن
قیمت سوخت هواپیما لیتری ۲۸۰ هزار تومنه که با یارانه دولتی به قیمت ۶۰۰ تومن به ۳۵ هزار نفری که از هواپیما استفاده میکنن میدین
روزی ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین یارانه ای هم صرف دور دور و گشت و گذ
عزیزم خودروهای داخل خیلی پر مصرف هستن
نیامدن درست کنید دارین نابود میکنید
از اونطرف هزینه ها بالا میبرید، مردم با هواپیما و هتل که نمیتونن سفر کنند ، وقتی برا دلخوشی زن و بچه با ماشین و چادر زدن داشتن که اونم میخواید به مردم فشار بیارید ، دیگه چی میمونه ، بعد میگید بچه بیارید
حتی کارکرده ها هم که مجبور به سرویس موتور شده اند قطعات جدید بسیار کم کیفیت است
یکی از دلایل اصلی این است
انحصار کامل خودرو را دارید نه میزارید ماشین برقی وارد بشه نه خودتون تولید میکنید
لیست دهک های جامعه رو و میزان مصرف هر کدام رو بفرمایید؟