ضرورت تدوین طرح جامع گردشگری تالاب‌ها برای ایجاد اقتصادی پایدار

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: تدوین طرح جامع گردشگری تالاب‌ها، موجب تشریح ظرفیت‌های زیست محیطی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در تالاب و در نهایت موجب ایجاد اقتصادی پایدار می‌شود.

سعید یوسف‌پور اظهار داشت: در این استان هفت تالاب از جمله تالاب چغاخور، گندمان، سولقان، علی‌آباد، چال‌ِتر، چاله‌خشک، دهنو و یک تالاب نیز در ارتفاعات کوه کلار جمله قزل‌گل وجود دارد.

وی افزود: برخی از تالاب‌های استان فصلی است، اما سه تالاب چغاخور، گندمان و سولقان از تالاب‌های اصلی استان به شمار می‌رود که در طول سال آب دارند.

یوسف پور با بیان اینکه تمامی تالاب‌های استان در شرایط مطلوبی به سر می‌برند و به لحاظ منابع آبی در وضعیت خوبی قرار دارند، اضافه کرد: مسافران تعطیلات اخیر در کنار تالاب‌ها نکات و مسائل زیست‌محیطی را نیز رعایت کنند.

وی گفت: در تالاب گندمان وضعیت منابع آبی به ویژه پس از بارش‌های فروردین‌ماه مطلوب است و خروجی تالاب را باز شد تا آب وارد زمین‌های کشاورزی اطراف نشود.

یوسف‌پور به ویژگی‌های منحصربه‌فرد و ارزشمند تالاب‌های استان اشاره کرد و اظهار داشت: تالاب گندمان به بهشت پرنده‌نگری استان معروف است و از مهمترین زیستگاه‌های پرندگان آبزی خاورمیانه به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: در تالاب گندمان برج پرنده‌نگری وجود دارد که می‌تواند جاذبه خوبی برای علاقه‌مندان به این موضوع باشد و فضای خوبی برای انجام سفر‌های علمی و دانشگاهی است و سازه‌ای در دستور کار قرار دارد تحت عنوان مخفیگاه پرنده‌نگری که به وسیله این برج علاقه‌مندان و گردشگران می‌توانند بدون هیچ گونه سر و صدایی به تماشای پرندگان بپردازند تا آرامش محیط برهم خورده نشود.


بیشتر بخوانید


یوسف پور با اشاره به تجربه موفق احیای تالاب گندمان، گفت: این تالاب دو دهه خشک بود و با چالش‌هایی نظیر آتش‌سوزی روبرو بود، اما احیای تالاب از سال ۹۰ و در پنج فاز در دستور کار قرار گرفت که در حال حاضر در فاز پنجم قرار داریم و تکمیل بند خروجی تالاب در دست اجراست.

وی به ویژگی‌های تالاب چغاخور نیز اشاره کرد و افزود: این تالاب از نخستین تالاب‌هایی است که پس از انقلاب اسلامی در رامسر سایت به ثبت رسید و هم از حیث منظرگاه و هم به لحاظ اکولوژیک جزو سازه‌های خوب کشور به شمار می‌رود.

یوسف پور توضیح داد: به دنبال سفر رییس سازمان حفاظت محیط زیست در سال گذشته مقرر شد تا مطالعات مهار و کنترل گیاه مهاجم پرطاووسی در تالاب چغاخور امسال آغاز شود که این مهم به زودی در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر تدوین طرح جامع گردشگری ویژه گردشگری تالاب‌ها، اضافه کرد: اعتقاد ما بر این است که گردشگری در مناطق بکر و تالاب‌ها نیاز به طرح جامع دارد تا بتوان بر اساس آن همه موارد زیست محیطی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را در نظر گرفت و در نهایت گردشگری در آن منطقه اقتصاد پایدار را شکل دهد.

یوسف پور گفت: در حال حاضر پسماند‌ها و زباله‌هایی که از گردشگران در طبیعت باقی می‌ماند چالش جدی است و اگر مدیریت گردشگری در این مناطق ساماندهی شود و زیرساخت‌های مناسب متناب با ضوابط ایجاد شود گردشگری پایدار در این مناطق شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: این استان دارای سه تالاب اصلی و بزرگ است که از ارزش علمی و طبیعی بالایی برخوردار هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.