امام جمعه موقت مهاباد:

رمضان امتحان الهی برای مبارزه با نفس است

امام جمعه موقت مهاباد گفت: ماه رمضان امتحان الهی برای مبارزه با نفس، کمک به نیازمندان و رعایت حال دیگران است.

ماموستا ملا کاوه اسماعیلی امام جمعه موقت مهاباد در خطبه‌های نماز عید سعید فطر که در مسجد جامع این شهرستان برگزار شد، گفت: مومنان در این ماه مبارک علاوه بر طاعت و عبادت خداوند، به تزکیه نفس نیز پرداخته و روح و روان خود را با نور ایمان جلا دادند.

وی اضافه کرد: یکی از فضیلت‌های ماه مبارک رمضان احسان و نیکوکاری به نیازمندان است که مومنان این عمل نیک را باید در گمنامی انجام دهند تا رنگ ریا و خودبزرگ بینی به خود نگیرد.

امام جمعه موقت مهاباد گفت: یکی دیگر از فلسفه‌های ماه مبارک رمضان حضور مردم در مساجد برای اقامه نماز‌های تراویح و وتر و تلاوت قرآن کریم است و در این ماه مردم بیشتر از وضعیت همدیگر بویژه افراد بی‌بضاعت آگاه می‌شوند.

ماموستا اسماعیلی افزود: مومنان باید بدانند که آنچه که دارند از فضل و برکت خداوند است و به صورت امانت در اختیار آنان قرار گرفته است و به همین خاطر باید اموال خود را با دادن صدقه و احسان به افراد نیازمند پاک کنند.

وی در بخشی از خطبه‌های نماز عید سعید فطر مهاباد با اشاره به مسآله فلسطین اظهار کرد: مسلمانان در حالی عید سعید فطر را جشن می‌گیرند که هم‌اکنون رژیم صهیونسیتی مردم غزه را تحت شدیدترین محاصره قرار داده و کودکان و زنان بی‌گناه فلسطینی در زیر شدیدترین حملات قرار دارند.

پس از رویت هلال ماه، امروز چهارشنبه (۲۲ فروردین ماه) روز اول شوال المکرم و عید سعید فطر اعلام شد و نماز پرشکوه عیدسعید فطر در شهر‌های مختلف ایران اسلامی برگزار شد.

پس از اقامه نماز عید، افراد حاضر در مسجد اگر کدورتی از قبل هم داشتند، از همدیگر حلالیت می‌طلبند و با همدیگر روبوسی می‌کنند و به صورت دسته جمعی به آرامستان و زیارت اهل قبور می‌روند.

در این منطقه رسم بر این است مردم پس از بازگشت از آرامستان، اگر خانواده‌هایی در طول یک سال گذشته، عزیزی را از دست داده باشند، برای همدری به مقابل خانه آنان می‌روند، البته صاحب خانه نیز باتوجه فصل، با چای، شیرینی و شربت از میهمانان پذیرایی می‌کند.

در این ایام و در برخی مناطق در مساجد، خانقاه‌ها و تکایا، مراسم دف نوازی و ذکر و مداحی نیز برگزار می‌شود و که برپایی این آیین‌ها نیز مانند مولودی خوانی با پخش شربت و شیرینی نیز همراه است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.