معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: بیشترین بار از بنادر جنوبی کشور صورت می‌گیرد که از جاده‌های استان کرمان عبور می‌کند.

خداداد مقبلی امروز در مراسم معارفه سرپرست جدید راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان گفت: وظیفه احداث و نگهداری راه‌های روستایی از سال‌های ۹۸ و ۹۹ از شرکت ساخت و توسعه راه‌ها به سازمان راهداری سپرده شد؛ ابتدا اطلاعاتی در این بخش نداشتیم و یک سال زمان برد تا اطلاعات مورد نیاز جمع آوری شود و روستا‌ها را براساس جمعیت سرشماری سال ۹۵ دسته بندی کردیم.

وی با اشاره به اینکه احداث حدود ۲۷ هزار کیلومتر معادل راه سه هزار و ۵۰۰ روستای کشور باقی مانده که بیشتر آنها در ۲ استان سیستان و بلوچستان و کرمان هستند، افزود: عقب ماندگی کرمان در حوزه راه‌های روستایی قابل باور نبود.


معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: طی سال ۱۴۰۰ حدود ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای جبران عقب ماندگی استان کرمان در حوزه راه‌های روستایی تخصیص دادیم و سال ۱۴۰۱ نیز بالای چهار هزار میلیارد ریال (غیر از حوزه اداره کل راهداری جنوب کرمان) به این استان تخصیص یافت.


مقبلی بیان کرد: ۲۷ هزار میلیارد ریال پارسال از محل اعتبارات سازمان راهداری در حوزه ساخت راه‌های روستایی، نگهداری و ایمن سازی جاده‌های کشور هزینه کردیم، ضمن آنکه بیشترین اعتبارات حوزه احداث و نگهداری راه‌های روستایی را امسال برای جبران عقب ماندگی به استان کرمان تخصیص می‌دهیم.

وی با اشاره به انجام مطالعات برای بهسازی کامل جاده تهران - بندر عباس تصریح کرد: چند مشاور برای این کار گرفتیم تا بهسازی کامل را از مسیر موجود انجام دهیم و امیدوارم که این مطالعات تکمیل شود و اواخر امسال انتخاب پیمانکار و ساماندهی این مسیر اقتصادی و ترانزیتی را داشته باشیم.

وی با اشاره به سختی‌های مدیریتی در حوزه راهداری گفت: بیش از ۱۵ موضوع مدیریتی خاص از جمله مدیریت صحنه، بحران مالی و پروژه‌ها بایستی در این اداره کل انجام شود.

مقبلی افزود: مدیریت کرمان نیز به لحاظ پهناور بودن کار و اهمیت جایگاه شبکه ارتباطی و حمل و نقل این استان، خاص است و کرمان حلقه واسط بنادر جنوبی با هسته مرکزی کشور و ۲۵ پایانه مرزی صادراتی ایران به شمار می‌رود.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور بیان داشت: ما بیشترین بار را از بنادر جنوبی کشور داریم که از جاده‌های استان کرمان عبور می‌کنند و این بخش، نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور دارد.

وی افزود: بالای ۴۰ هزار وسیله نقلیه روزانه از شبکه پیچیده جاده بندرعباس، سیرجان به سمت یزد تردد می‌کنند که وجود این جاده دغدغه زیادی برای استان کرمان دارد؛ ضمن آنکه مسیر رفسنجان، زرند و شرق کشور نیز به پایانه‌های ما منتهی می‌شود و از نقش ترانزیتی برخوردار است.

مقبلی ادامه داد: این جاده‌ها اهمیت استان کرمان را نشان می‌دهند، ضمن اینکه بسیاری از جاده‌های این استان نقش فرااستانی و فراملی دارند و ما باید از این ظرفیت بالا استفاده کنیم.

وی ابراز داشت: کرمان را به عنوان بهشت معادن کشور می‌شناسند که ظرفیت بالای حمل و نقلی را مطالبه می‌کند؛ تنوع کانی‌های فعال معدنی در این استان و شرکت‌های فولادی، حمل و نقل گسترده‌ای را می‌طلبد، زیرا ما بیشترین بار را در استان کرمان داریم.


معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات استان کرمان موضوعات حوزه حمل و نقل است عنوان کرد: هرچقدر شبکه ارتباطی ما وسیع‌تر باشد، میزان تردد ما وسیع‌تر خواهد شد و تعداد ترددها، میزان تصادفات و تلفات جاده‌ای را افزایش می‌دهد.


مقبلی تصریح کرد: نمی‌توانیم مشکلات خودرو و سهم جاده را در حوادث رانندگی انکار کنیم، اما مسایل و مشکلات عمده‌ای در تصادفات کشور داریم و در این زمینه کرمان از تصادفات کلی کشور تبعیت می‌کند.


مقبلی افزود: در این خصوص باید بحث‌های فرهنگی ترافیک، رعایت قوانین و مقررات مورد توجه قرار گیرد و این کار نیاز به همکاری بیش از ۱۰ سازمان دارد که به مدد اداره کل راهداری و پلیس راه استان این تعامل در کرمان مشاهده می‌شود.

گفتنی است: در این مراسم از خدمات ۲ ساله احسان عراقی زاده به عنوان مدیرکل پیشین راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان قدردانی و علی عبداللهی، معاون این اداره کل به عنوان سرپرست معرفی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.