احداث آزادراه چالوس - رامسر که علاجِ درد مزمن ترافیکِ غرب مازندران است در مرحله نهایی طراحی قرار گرفته و پیگیری‌ها برای تامین مالی و شتاب در عملیاتی شدن آن در جریان است.

احداث آزادراه چالوس_رامسر درحالی به عنوان پروژه مهمِ ملی برای کاهش بارِ ترافیکی غرب مازندران مطرح است که این پروژه در مرحله پایانی طراحی قرار گرفته و پیگیری‌ها برای آنکه پروژه در فاز عملیاتی قرار گیرد با جدیت از سوی مسوولان ادامه دارد و به زعمِ آنان ایجاد این زیرساخت، اقتصاد گردشگری غرب مازندران را متحول و چالش ترافیکی این منطقه را تعدیل می‌کند.

عزم دولت برای عملیاتی شدن این پروژه به چالش دیرینه غرب مازندرانی‌ها که سالیان است در زمان اوج ورود مسافر با ترافیک‌های‌ پرحجم و گسترده دست به گریبان هستند، بازمی‌گردد. وضعیتی که برای جامعه میزبان و مهمان به یک اندازه ناخوشایند و آزاردهنده است و ساعت‌هایی که برای تفریح و حظِ از تعطیلات و جذابیت‌های مقصد برنامه‌ریزی کردند، همواره پشت‌ِ صف‌ِ خودورها و ترافیک‌های پرحجم درجا می‌زند و تجربه‌ای تلخ از مقصد در ذهن مسافران و گردشگران باقی می‌گذارد. منطقه‌ای گردشگرپذیر که از یک سو برپایه اقتصاد گردشگری روزگار می‌گذراند و از سوی دیگر به دلیل ضعف زیرساختی موهبت حضور مسافر و تعطیلات برایش به مصیبت تبدیل شده است.

چالشی که سبب شد طرح آزاد راه چالوس_رامسر که امتداد آزاد راه تهران شمال است از سوی دولت کلید زده شود و در اقدام بعدی برای این پروژه مهم زیرساختی در بودجه ۱۴۰۱ ردیف اعتباری در نظر گرفته شود. در همین پیوند استاندار مازندران در تازه‌ترین اظهارنظر پیرامون آخرین اقدامات انجام شده برای این پروژه  گفت: که طراحی آزادراهِ چالوس به رامسر توسط مهندسان مازندرانی انجام و هم اکنون در مرحله نهایی طراحی قرار دارد.

سید محمود حسینی‌پور با اشاره  به اهمیت تامین مالی این طرح افزود: طراحی این پروژه توسط مهندسان توانمندِ مازندرانی با همکاری وزارت راه و شهرسازی در مرحله نهایی قرار گرفته و در حوزه تامین مالی آن نیز چند بانک ایرانی انتخاب و نشست‌هایی با این بانک‌ها برگزار شد. از سوی دیگر به تازگی نیز بحث فاینانس از کشور چین نیز مطرح شد که چنانچه با طرف چینی به جمع‌بندی نهایی برسیم این طرح در هفته دولت کلنگ زنی خواهد شد.

نماینده عالی دولت با اشاره به اهمیت پیش‌بینی طرحی برای امتداد آزاد راه تهران_شمال و رفع گره‌های ترافیکی غرب مازندران در توضیح بیشتر گفت: آزاد راه تهران - شمال شامل چهار فاز است که فاز چهار این محور در گذشته به بهره‌برداری رسید. اخیرا نیز قرارداد اجرای فاز سه این مسیر با حضور رییس جمهور منعقد و در مسیر اجرایی شدن قرار گرفت.

حسینی‌پور با اشاره فراوانی خودورهای ورودی به غرب مازندران و لزوم پیش‌بینی زیرساخت‌ جاده‌ای برای رفع گره‌های ترافیکی و پیشگری از بحران خاطرنشان کرد: به همین دلیل فاز ۵ را در مسیر آزاد راه چالوس به رامسر را تعریف کردیم تا در آینده که بزرگراه تهران_شمال تکمیل شد در این منطقه با بحران و معضل ترافیک مواجه نشویم.

آزادراه چالوس-رامسر در مسیر کناره ۹۲ کیلومتر طول دارد و هیات دولت مهر سال ۱۴۰۱ با تأمین مالی این طرح ملی موافقت کرد و وزیر راه و شهرسازی نیز در سفر به غرب مازندران تمهیدات برای آغاز عملیات اجرایی آن خبر داده بود. همچنین هیات دولت در جلسه بیست و هفتم مهر ۱۴۰۱ به منظور تسریع در آغاز عملیات اجرایی فرآیند تأمین مالی پروژه آزادراه چالوس- رامسر، با صدور مجوز به وزارت راه و شهرسازی برای انعقاد قرارداد با "شرکت احداث، نگهداری، بهره برداری و انتقال آزادراه چالوس - رامسر" به سهامداری کنسرسیوم بانک‌های مسکن، ملی، ملت، تجارت، صادرات، سینا، کارآفرین و گروه کاپداج (شامل شرکت‌های پرلیت، استراتوس، جهان پارس، آبادراهان پارس و دیداس) موافقت کرد.

سید شمس‌الدین حسینی نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد نیز پیش از این  یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در منطقه غرب مازندران مناسب نبودن وضعیت راه‌ها اعلام کرد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده برای کاهش این مشکل در غرب استان پروژه آزادراه چالوس-رامسر دارای ردیف اعتباری شد.

وی افزود: سال ۱۳۹۹ توانستیم مجوز کمیسیون ماده ۲۳ را برای این پروژه دریافت و برای این طرح مهم زیرساختی غرب مازندران کد اعتباری در بودجه ۱۴۰۱ تعریف شد که این پروژه قرار است به صورت مشارکتی اجرا شود و با عنوان آزادراه مشارکتی چالوس-رامسر در لایحه بودجه ۱۴۰۱ ثبت شده است.

غرب مازندران ۲۱ شهر، هزار و ۱۵۰ روستا و هفت شهرستان و افزون بر یک میلیون فر جمعیت دارد. نور. نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر در غرب مازندران واقع شدند که سالانه پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.