مدیر کل دامپزشکی استان قزوین گفت: ۷۱۳ هزار دوز واکسن رایگان نیوکاسل طیور توسط ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها در سال ۱۴۰۲ در استان توزیع شد.

مهدی جلوخانی مدیر کل دامپزشکی استان قزوین گفت: در راستای اجرای برنامه‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌های طیور دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور با هدف پیشگیری و کنترل بیماری نیوکاسل در جمعیت طیور روستایی و همچنین در مزارع صنعتی طیور استان، واکسن بیماری نیوکاسل به صورت رایگان در جمعیت طیور بومی توسط ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها در سال ۱۴۰۲ در ۳ مرحله توزیع شد. 

وی افزود: ۷۱۳ هزار دوز واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت به صورت رایگان در جمعیت طیور بومی با اولویت روستا‌های اطراف مزارع مهم صنعتی طیور به صورت آشامیدنی توزیع شد.

جلوخانی اضافه کرد: از اهداف عمده این طرح، کاهش انتقال و انتشار ویروس بیماری نیوکاسل از مخازن طبیعی به واحد‌های صنعتی و در نهایت کاهش کانون‌های این بیماری ویروسی اخطارکردنی در این واحد‌ها و همچنین کنترل بیماری در طیور روستایی و کمک به تولید و معیشت روستاییان می‌باشد.

بیماری نیوکاسل یکی از مهمترین بیماری‌های ویروسی در طیور می‌باشد که ضمن ایجاد تلفات در جمعیت طیور، منجر به خسارات اقتصادی زیادی را در واحد‌های پرورش نیمچه‌های گوشتی و مزارع مرغ تخمگذار میگردد، و مهمترین راه پیشگیری از بروز این بیماری انجام برنامه واکسیناسیون و رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی در پرورش و نگهداری طیور می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.