امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در برنامه بالاتر گفت: مخالف واردات خودرو نیستم ولی باید واردات تمامی کالاها آزاد شود. واردات خودرو خوب است و جلوی آن را تنها به سبب کمبود ارز گرفتند، هرچند از نظر بنده امسال تفاوتی با سال ۹۷ نکرده است. واردات هر کالایی حتی مرغ و تخم مرغ با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ارزانتر از تولید داخل تمام می شود.
او افزود: آیا در ۶ سال گذشته با قیمت گذاری دستوری وضع بهتر شد؟ با توجه به شرایط ارزی، بازار، صنعت و اشتغال در کشور، واردات خودرو به این شکل غلط است. وارداتی که الان انجام می شود از خودروسازان معتبر نیست و گارانتی لازم را ندارد. در شرایط فعلی چیزی که به اسم واردات اتفاق می افتد رقابت ایجاد نمی کند.
کاکایی گفت: روز اول که واردات خودرو را در مرداد ۹۶ ممنوع کردند مخالف بودم اما موضوع این است که در ۳ سال گذشته وکلای مجلس تمام تلاششان را کردند که واردات انجام شود و موانع برداشته شود. اما بالاخره در ۱۴۰۲ گفتند ۱۰ هزار خودرو وارد نشد. در حال حاضر ۹۳ هزار خودرو ثبت سفارش شده است. وکلای مجلس روزی که این طرح را تصویب کردند گفتند بدنبال واردات خودروی ۵ هزار دلاری هستند، درحالیکه الان بالاتر از این رقم است.کار به جایی رسیده که وکلایی که این قانون را تصویب کردند، تولیدکنندگان به واردات خودرو افتخار می کنند. الان با یک سری امتیازاتی که دادند میخواهند ۳۵ هزار تا ۴۰ هزار دستگاه وارد کنند.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: مشکل اصلی این است که صنعت خودرو را تخریب کردیم. در دهه ۸۰ و ۹۰ صنعت خودرو را تخریب کردند که همین امر موجب شده سال آینده واردات خودرو دست چینی ها بیفتد.
کاکایی تصریح کرد: با این نگاه اگر بخواهیم موضوع خودروهای وارداتی را بررسی کنیم، باید هر خودرو بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان در بیاید. اگر در حقیقت مالیات و شمارهگذاری را کم کنیم، یعنی در حدود ۱۵۰ میلیون تومان قیمت آن خودرو تمام شود؛ این یعنی ۳ هزار دلار باشد. اما ما اصلا در دنیا خودرو ۳ هزار دلاری که استاندارد باشد، نداریم.
او بیان کرد: آنچه که در دنیا خودرو اقتصادی میگویند، پایهای حدود ۶، ۷ هزار دلار قیمت دارد؛ حالا خودبهخود پول حملونقل، تعرفه، مالیات و شمارهگذاری را که به آن اضافه کنید، پایینترین قیمت این خودرو ۱۰ هزار دلار میشود. این یعنی با دلار ۵۰ هزار تومانی، این خودرو ۵۰۰ میلیون تومان میشود.
در ادامه برنامه مانی حدادی کارشناس صنعت خودرو گفت: چه ترسی برای بازار خودرو است که واردات انجام شود. خودروسازان چه واهمه ای از واردات خودرو دارند. برندهایی که وارد می شوند، چالش برانگیز هستند. اما این هجمه مخالفت با واردات چیست؟ در سال هایی که واردات آزاد بود حداکثر ۸۰۰ هزار دستگاه وارد می شد. اینکه واردکنندگان ارز می گیرند و بازار را خدشه دار می کنند هیچ وقت این مخالفت سندی نداشته است.
او افزود:زمانیکه خودرو وارد نمی شد، صنعت خودرو چه وضعیتی داشت؟ زمانیکه واردات انجام نمی شد، سالانه تولید خودرو کاهش می یافت. واردات خودرو یک بحث کاملا مستقل است و یک توهم است که واردات خودرو در بحث تولید داخل دخالت دارد.با متوقف کردن واردات فضای انحصاری برای تولید داخل ایجاد کردیم؟ واردات خودرو کاملا یکه تاز بوده و جای تعجب است که با گذشت بیش از ۴۰ سال، خودروسازان به بزرگترین بدهکاران بانکی تبدیل شدند. اگر واردات انجام شود آسیب به تولید نمی زند و اگر به شیوه درست انجام شود منجر به تعدیل قیمت می شود.
حدادی تصریح کرد: به طور کلی سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو نیاز داریم، در حالیکه امسال مجموع تولید انواع خودرو یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه است. اگر بدرستی واردات خودرو کارکرده انجام شود، در میان مدت موفق می شویم. همان گونه که بعد از اینکه لایحه واردات خودروهای کارکرده در مجلس تصویب شد، اتفاق خوبی در بازار افتاد.
همچنین خسروانی کارشناس خودرو در ارتباط اینترنتی گفت: اگر قرار باشد واردات خودرو اجرا نشود، کدام نهاد قانونی مشروعیت پیدا می کند؟ بنابراین قانونی که مصوب شده و تمام تاییدیه ها را گرفته لازم الاجراست. آیا قیمت ارز با ممنوعیت واردات خودرو بهتر شد، کیفیت بهتر و حقوق مصرف کنندگان رعایت شد؟
او بیان کرد:ممنوعیت واردات خودرو بلایی سرمان آورد که اکنون می بینیم. عجیب است که به فکر خدمات گرفتن خودروهای با کیفیت وارداتی که تا چندسال نیازی به سرویس های دوره ای ندارند، هستیم. اما نگران خودروهای کارکرده و فرسوده خودمان نیستیم. مگر تولید برنج و چای و گوشت نداریم پس چرا وارد می شود؟ واردات برای تنظیم و تعدیل بازار است. مرغ و گوشت همین الان با دلار آزاد وارد شود ارزانتر از قیمت داخل است. واردات خودرو سهم ناچیزی از ارز دارد، اما در تعدیل قیمت ها اثر دارد و اثرات مثبت این موضوع به همه اقشار جامعه می رسد. وقتی راس هرم را اصلاح کنیم فکر نکنیم واردات خودرو تنها به نفع قشر مرفه جامعه است.
خسروانی گفت: اگر فضا رقابتی بود قیمت گذاری دستوری نداشتیم. اگر می خواهید قیمت دستوری برداشته شود بازار باید از انحصار خارج شود،واردات خودروهای کارکرده در شرایط فعلی به ۳ دلیل خوب است. در وهله نخست امکان دسترسی واردکنندگان به سبد بیشتری فراهم می شود، از طرفی با واردات برای واردات خودروهای کارکرده با پول کمتر، خودرو بیشتری وارد می شود و همواره امکان دسترسی دهک های بیشتری از جامعه به خودروهای وارداتی فراهم می شود.
همان کاری که با بازار برنج و چای شده باید با بازار انحصاری خودرو بشه.
آیا کسی هست که نام تمام بنجلهای چینی که به سه برابر قیمت جهانی به ملت بی چاره غالب میشود را بداند ؟!
خیابانها و کوچه پس کوچه های مملکت که هیچگونه توسعه ای که ندارند بماند فرسوده و ازدور خارج میشن .