دروغ ۱۳ مرجانه گلچین و یک بازی خطرناک با رسانه

در روز‌های اخیر یکی از بازیگران باسابقه زن با انتشار پستی در فضای مجازی، از دنیای بازیگری خداحافظی کرد؛ اما چند روز بعد، با انتشار یک ویدئوی جدید در صفحه شخصی‌اش بیان کرد که خداحافظی او دروغ ۱۳ بوده است!

این روز‌ها برخی چهره‌ها، ترجیح می‌دهند اخبارشان را در صفحات شخصی‌شان منتشر و بدین وسیله بی‌واسطه، رسانه‌ها و مردم عادی را از آخرین اخبار مربوط به خود مطلع کنند. در این میان رسانه‌های رسمی ـ به ناچار و برای جا نماندن از یک جریان رسانه‌ای و گاه از روی تنبلی ـ به بازنشر خبر‌های مندرج در این صفحات اقدام می‌کنند؛ اخباری که به راحتی و با یک اشاره دست پاک می‌شوند، اما تبعات آنها مدت‌ها دامن‌گیر رسانه رسمی می‌شود و گاه به قیمت از دست رفتن مرجعیت و اعتماد مخاطب تمام می‌شود.

در چنین شرایطی ضمن تاکید بر افزایش دانش متولیان امر در رسانه‌های رسمی برای همراه نشدن با هر خبر منتشرشده در فضای مجازی، بخشی از بار مسئولیت هم بر عهده خود چهره‌هاست. آنها اگر می‌خواهند همچنان از امکانی به نام شبکه‌های اجتماعی بهره‌مند باشند و مخاطب را بی‌واسطه با خود همراه کنند، خواسته یا ناخواسته بیش از همه ملزم به راست‌گویی و حفظ این حریم‌اند؛ و بر این اساس هرگونه شوخی یا ناراستی در این فضا در نهایت به ضرر خودشان تمام می‌شود.

در روز‌های اخیر یکی از بازیگران باسابقه زن با انتشار پستی در فضای مجازی، به ظاهر از دنیای بازیگری خداحافظی کرد؛ بسیاری از دوربین‌ها سمت او آمد و بسیاری از رسانه‌ها این خبر را بازتاب دادند؛ اما چند روز بعد، همین خانم با انتشار یک ویدئوی جدید در صفحه شخصی‌اش چنین بیان کرد که خداحافظی او دروغ ۱۳ بوده است!

حال فارغ از اینکه ویدئوی خداحافظی مرجانه گلچین چند روز قبل از سیزدهم فروردین ماه منتشر شده بود و این ادعا (دروغ سیزده) خود دروغی دیگر محسوب می‌شود، اما او در این ویدیوی جدید گفته که قصد کناره‌گیری از بازیگری را ندارد و ضمن عذرخواهی از هوادارانش تاکید کرده که قصدش از گفتن این دروغ این بوده که ببیند چقدر در دل مردم ایران جا دارد!

حمید شکری خانقاه ـ استاد ارتباطات ـ  در گفت‌وگویی درباره‌ی ماجرای دروغ ۱۳ مرجانه گلچین اظهار کرد: درباره پدیده چند سال اخیر توسعه‌ی فضای مجازی و فراگستره‌ی آن به عنوان منبع تولید محتوا و نه لزوما خبر باید اذعان کرد، روزنامه‌نگاران ما در چند سال اخیر نسبت به رسانه‌نگار‌ها عقب افتاده‌اند و همین موجب شده به محتوا‌های فضای مجازی دامن بزنند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر همیشه روزنامه‌ها، مطبوعات یا رسانه‌های رسمی به عنوان منبع موثق به حساب می‌آمدند، اما گستردگی فضای مجازی باعث شده که این روز‌ها منبع بماند، اما ویژگی موثق بودن خود را از دست بدهد؛ چراکه در فضای مجازی دیگر هر کسی با دغدغه‌های خود وارد عرصه میدان افکار عمومی می‌شود. رسانه‌های رسمی اگر بخواهند صرفا به فضای مجازی اتکا کنند، احتمال لغزش و خطای آنها چند برابر می‌شود. در حال حاضر هم حتی می‌بینید بسیاری از رسانه‌ها منبع اطلاعاتشان رسانه‌نگارها، بلاگر‌ها و ایفلوئنسر‌ها هستند.

شکری‌خانقاه تاکید کرد: برخی افراد و اشخاص گاه به قصد کنشگری تولید محتوا می‌کنند؛ آنها در واقع به قصد خبر این کار‌ها را نمی‌کند بلکه گاهی اوقات برای جریان‌سازی وارد عمل می‌شوند، گاهی شیطنت رسانه‌ای و بازی رسانه‌ای می‌کنند و گاهی هم این کار به دنبال دیده شدن و خودنمایی صورت می‌گیرد؛ بنابراین وقتی رسانه این اشخاص را به عنوان منبع خبری مورد خطاب قرار می‌دهد و در رسانه خود منتشر می‌کند، احتمال لغزش و خطا را هم باید پذیرد. در این گونه موارد بهترین حالت این است که رسانه مثل همیشه که به دنبال استنطاق و جست‌وجو می‌رود، با منبع مورد نظر ارتباط بگیرد و صحت و سقم خبر را از خود منبع جویا شود با وجود فیک‌نیوز‌ها و اکانت‌های غیرواقعی از اشخاص مطرح، لازم است رسانه‌ها با خود منبع اصلی در ارتباط باشند.

او با یادآوری اینکه در ارتباط با پدیده دروغ ۱۳ در سال‌های گذشته اخبار‌های بسیاری منتشر شده و موارد این چنینی در دنیا هم وجود دارد، در عین حال خاطرنشان کرد: برخی اشخاص برای اینکه بتوانند دغدغه‌های خود را پاسخ بدهند، اقدام به تولید محتوا‌های کذب می‌کنند و آن را رد یا تایید هم نمی‌کنند. این اشخاص را نمی‌توان مقصر دانست، بلکه ایراد را باید به رسانه گرفت که به عنوان منبع معتبر که افکار عمومی را خط‌دهی می‌دهد، اقدام به انتشار این اخبار می‌کند؛ بنابراین برای اینکه اعتبار خودش از دست نرود بایستی حتما صحت و سقم خبر را از منبع آن جویا شود.

این استاد ارتباطات با هشدار اینکه اکانت‌های شخصی اشخاص نباید منبع خبری رسانه‌ها باشد، گفت: مگر در مواقع خاص و در حالتی که از عنوان شنیده‌ها و گفته‌ها استفاده کنند. در این حالت به خبر منبع و اعتبار داده نشده است و این راهکاری است برای این که لغزش و خطای رسانه‌ای کمتر شود و مرجعیت رسانه‌ای هم زیر سوال نرود.

او در ادامه درباره‌ی گرایش اشخاص و چهره‌ها به انتشار اخبار از طریق صفحه شخصی‌شان در سال‌های اخیر هم اظهار کرد: این اقدام در دنیا مرسوم است، در حال حاضر توئیت‌ها با وجود دوگانگی و چندگانگی اخبار، منبع رسمی خبر هستند. باید بپذیریم که شبکه‌های اجتماهی و فضای مجازی فرد محور است و محتوا‌هایی هم که منتشر می‌شود، نظرات شخصی است نه ساختار تشکیلاتی. در مورد هنرمندان و افراد مطرح، معتقدم رسانه‌ها دنباله‌روی افرادی که با انتشار این اخبار به دنبال دیده شدن هستند، نباشند و در نوع بازنشر راهی را برای تشخیص صحت و سقم باز بگذارند. ما پایگاه‌های خبری زیادی داریم، اما تعداد رسانه‌های معتبر ما به چند رسانه بیشتر نمی‌رسد این رسانه‌ها باید بیشتر اینها مراقب باشند که دنباله‌روی فضای مجازی نباشند. چراکه فضای مجازی سرشار از جعل اخبار است و اشتباه رسانه این است که خبر را بازنشر می‌دهد و در آنجاست که ممکن است آن خبر جنبه حقوقی داشته باشد.

این مدرس سواد رسانه در پایان درباره‌ی خبر اخیر مرجانه گلچین می‌گوید: یک فرد مطرح آمده و رسانه‌ها و افکار عمومی را به بازی گرفته و افرادی که این رفتار‌ها را می‌کنند باعث می‌شوند افکار عمومی هم به فضای مجازی و حتی رسانه‌های رسمی که این اخبار را بازنشر کردند بی‌اعتماد بشوند.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۱۷ فروردين ۱۴۰۳
در فرهنگ اصیل ایرانی دروغ جایگاهی ندارد .خداوند لعنت کند کسانیکه این علارت را اختراع کردند من اولین بار از زبان دکتر الهام این را شنیدم .مردم ایران این عبارت را تکرار نکنید این وصله ها به فرهنگ اصیل ایرانی نمی چسبد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۱۶ فروردين ۱۴۰۳
غفلتی صورت گرفته شما خوب بلدین غفلت نادیده بگیرین
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۳:۵۹ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
دروغگوئی کاری ناپسند، غیراخلاقی و مغایر با آموزه های دینی در تمامی کشورهای جهان است. و ناشایست اینکه اصحاب هنر و رسانه به آن متوسل شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
با روحیه مخاطب بازی نکنید

فقط خداست که هر کس رو بخواد در نظر مردم عزیز و محترم میکنه

پس با این کارها خرابش نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
اینها بجای سواد و فرهنگ فقط پول دارن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
چقدر دغدغه مشکلات و خبرهای کشورمون کم شده که یه دروغ 13 شده تیتر خبری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
دروغ سیزده رو روز سیزده میگن نه چند روز جلوتر تر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
با این دروغ به ضرر جامعه هنری کار کرده.دیگر هر کس واقعا خواست خداحافظی کند، با ذهنیت این کارها وناهنجارهای اجتماعی که رواج می دهند،دیگر ازش درست قدردانی نمی شود و همه تو فکر یک شوخی هستند.یعنی در واقع جامعه هنری را یک جورایی سبک کرد.
Iran (Islamic Republic of)
همشهری
۱۱:۳۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
جز دست و پا زدن برای دیده شدن مورد خاصی نداره
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۱:۲۶ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
رسانه ایی که بازیچه چنین افراد بی ارزشی باشد ، جای تاسف دارد. رسانه ایی که موضوعات سخیف چنین افرادی را منعکس کند ، رسانه نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
وقتی رهبر، رئیس جمهور، رئیس مجلس و اکثر مسؤلین دروغ میگن از اینا گله ای نیست..... نمونش خب شد که رئیس جمهور نشدیم دلار بشه 5000 تومن... اون یکی دیگه سال تولید و شکوفایی اقتصاد.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
يا شافي ! شفای عاجل به همه ما عنایت بفرما.
Iran (Islamic Republic of)
وطنم ایران
۱۱:۰۹ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
آخه من نمیدونم چرا ما باید با فرهنگ غربیها پیش بریم. ما اصلا چیزی به نام دروغ سیزده نداریم این یک فرهنگ غربیه که دارن اشاعه میدن. مردم ایران با سابقه فرهنگی چندین هزارساله هرگز چنین رفتار ناپسندی نداشتند. پیشینیان ما عمیقا به عبارات اعتقادات کامل داشتند. پندار نیک - گفتار نیک - کردار نیک. خاک برسر اونهایی که اصالت خودشون رو یادشون رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
دروغ میگی به ۱۳ ربطش نده ،سیزده بدر روز جشن ملی ایرانی است به دروغ آغشته نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
با این کار خودشو چیز فرض کرده یا مخاطب رو. حالمو به هم میزنن این بازیگرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
وقتی برخی مسئولین توی چشم ما نگاه میکنن و دروغ میگن دیگه چه توقعی از یه بازیگر هست؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۶ فروردين ۱۴۰۳
از همه انتظار میره که اخلاق رو رعایت کنن. همه مسئولیم. مهم نیست مسئول یا بازیگر یا افراد عادی. شما میدونید که برای شوخی هم نباید دروغ گفت!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
فاقد اهمیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
چرا این بی هنر هارا بزرگ میکنید؟ انقدر سوژه کم دارید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
هرکسی درجایگاه خودش محترم هنر این خانم حداقل شاد کردن و لبخند به لب مردمش آوردن از من و شما بیشتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
به تخم چپ اسب. زورو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۶ فروردين ۱۴۰۳
خجالت بکش. تعجب مینکم از این رسانه که چطور این طور نظرات رو منتشر کرده. اخلاق رو به لجن کشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
خودشون خودشونو خراب میکنن و آبروی خودشونو میبرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
دروغ گناه کبیره است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
دولت ها قبل از انتخاب ، بعد از انتخاب و حتی بعد از کنار رفتن بصورت پیوسته و خستگی ناپذیر به ملت دروغ میگن ، این از نظر رسانه های خواب اشکالی ندارد، رسانه های حکومتی گوش و زبانشان کلید خاموش و روشن داره
-
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
حضرت علی (علیه السلام) می‌فرماید: لا یجد عبد طعم الایمان حتی یترک الکذب هزله و جده: هیچ بنده ای طعم ایمان را نمی چشد، مگر این که دروغ را چه شوخی و چه جدی ترک کند.
Iran (Islamic Republic of)
فرزند ایران
۰۹:۲۹ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
سلامه به همه. بالاخره ما باید عبرت بگیریم که وقتی در این سن و سال قرار گرفتیم، هر حرفی به زبان نیاریم. تمام اینها، عبرتیه برای ما.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
متاسفانه با این سن و سالشان باعث بنیان بدعت های زشت و اشتباه بین مردم عزیزمان می شوند. نمی دانیم تا کی می خواهند به اشتباهات خود ادامه بدهند جمعی سلبریتی خود شیفته و وطن فروش (که به بهای دیده شدن حاضرند وطن و عقاید و مردمشان را بفروشند).
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۹:۱۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
من از طرفداران خانم گلچين بودم ولي با اين عمل نظرم نسبت به نامبرده خيلي تغيير كرده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
بنظرتون بازی با روح مخاطبی که شاید به این بازیگر علاقه داشته باشه کار درستی است ؟
البته این تیپ بازیگرها که نقشهای تکراری دارن طبق توافق بین نویسنده، کارگردان و بازیگر اصلا فیلمنامه مشخصی هم برای اونها نوشته نمیشه؛ بازیگران ۹۰درصد بازی خود را بر اساس تیپ بازی تکراری خود بر عهده میگیرند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
هنرمندهای به اصلاح تحصیلکرده و با سواد ما ماشالله دربارهی همه چی اطلاعات دارند از سواد سیاسی گرفته تا اقتصادی و فرهنگی و... همه جا هم هستند و حرف می زنند بجز در زندگی شخصی خودشون و ساماندهی زندگی خود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
حالا خواست یک شوخی کرده باشه چه اشکالی داره همین که دل مردم مارو شاد میکنه خودش خیلیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
ایراد نداره دل مردم را شاد کنه ولی با دروغ جالب نیست

با کمک یتیمان و دفاع از حق مظلومان و مستضعفان
طرفداری از عدالت و مخالفت به انحراف فرهنگی این روزها

که ی خانم متشخص و تاثیرگذار می تونه در این امور خیلی تاثیر بگذاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
دروغ شوخی و جدی ندارد، دروغ دروغ است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۶ فروردين ۱۴۰۳
یک بنده خدایی هم میگفت من پوششی نیستم بعد شهردار شد
Iran (Islamic Republic of)
یاسان
۰۹:۰۷ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
بدم اومد از این خانم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
شما با پخش این موضوعات به این سلبریتی کم خرد کمک میکنید بود یا نبود امثال این خانم چه دردی از مردم دوا می‌کنه که شما پیگیر هستید
اکثر اینها فقط به جیب خودشون فکر میکنند
این اواخر دیدین در شرایطی که بعضی از مردم نون شب ندارند اینا با ماشیناشون و سفره های رنگینشون افتخار میکنم ولی در صحبتهاشون همیشه خودشونو دردمند مردم میدونن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
حالا فکر کرده خییییلی مهمه یا بازیگر هالیوده خو بره به درک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
همینکه در کشور خودش شناخته شده هست مهمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
شما هم گول همینو خوردینا :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتن دروغ در تمامی جوامع بشری عملی زشت و ناپسند است . خصوصا برای ما ایرانی ها که در آموزه های دینی ما چه مربوط به دوران باستان و پیامبری زرتشت و چه در دوران پس از اسلام آوردن مردم این سرزمین. اما آنچه که باعث پلشتی و کراهت بیشتر این عمل میشود اشاعه دادن و تعمیم آن در سطح جامعه و توجیه کردن آن به شوخی و به منظور جلب توجه نمودن است . خواه از طرف یک فرد انجام پذیرد و خواه از سوی یک گروه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
دروغ های فراوان در رسانه های رسمی و غیر رسمی پخش می شود ولی کسی دنبالش را نمی گیرد ! بازیگران همه در کارشان دروغ گویانی بیش نیستند در شغل شان نقشی که بازی می کنند نه همسر هم هستند نه مادر و نه پدر نه می میرند نه کلاهبرداری می کنند نه تصادف می کنند خلاصه همه آنچه ما به عنوان فیلم می بینیم فقط دروغی بیش نیست ولی همه لذت می بریم حال همان بازیگر اگر در رسانه ای نقشی بازی کند مثل همین خانم مرجانه رسانه های رسمی دادشان در می آید !؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
دروغ ۱۳ از کی باب شده؟!!!
برای دیدن شدن بیشتر تو این سن و سال!!! فقط از جماعت هنرپیشه بر میاد اینطوری با مردم حرف بزنند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
شوخی کرده مشکلی نیست .درود بر مرجانه دلدار گلچین هنرمند عزیز وطنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
بجای هنرپیشه باید از واژه «دلقک» استفاده کنی این بیشتر برازنده شون هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
دیروز فیلم حضرت سلیمان پخش‌ شد وفیلم های مشابه، گاهی این بازیگران با این نقش های خود یه تلنگر به آدم می زنند که خدایی هست اونها هم یه نقش در تلنگر دارند بهتر از توهین هم دست برداریم وهمه رو با یک نگاه قضاوت نکنیم که شاید ارزش اون کار یا لبخند به لب مردم آوردن بهتر از خیلی کارهای ماست بهتر خانم گلچین چنین شوخی نکنن چون خیلی ها مون زود قضاوت کردیم