بازدید بیش از ۴۵ هزار نفر از منطقه‌ای با قدمت ۷۰۰۰ ساله در درگز

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درگز گفت: از ابتدای شروع سفر‌های نوروزی تا ۱۲ فروردین‌ماه بالغ‌بر ۴۵ هزار نفر از جاذبه‌های باستانی، تاریخی و گردشگری این شهرستان بازدید داشتند.

محمد شیخ رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درگز با بیان اینکه این شهرستان در نوروز ۱۴۰۳ با استقرار ۵ ایستگاه نوروزی به استقبال مسافران بهاری رفت، گفت: ایستگاه استقبال نوروزی هلال‌احمر با پایش سلامت عمومی مسافران و ارائه توصیه‌های بهداشتی، ایمنی و سلامتی و همچنین توزیع بسته‌های فرهنگی و بروشور‌های راهنمای گردشگری شهرستان و برنامه‌های هنری و فرهنگی کودک محور در محل پلیس‌راه درگز-قوچان از میهمانان و مسافران نوروزی در ورودی شهر درگز استقبال می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن ۴ ایستگاه استقبال نوروزی در قالب سیاه چادر‌های عشایری (نوروزگاه) در محور‌های اصلی و پرترافیک گردشگری شهرستان برپا و با استقرار ۱۲ سیاه چادر عشایری ضمن به نمایش گذاشتن سیمای زندگی عشایر شهرستان درگز با ارائه غذا‌های محلی و انواع محصولات لبنی و نان تازه محلی استقبال و میزبانی مسافران نوروزی و میهمانان ماه خدا که مقصد خود را درگز برگزیده‌اند می‌کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درگز بیان کرد: این ایستگاه‌ها در محور قوچان-درگز در مجتمع بین‌راهی تیوان با ۴ سیاه چادر عشایری و روستای حاج قلیچ خان با دو چادر عشایری و در مسیر گردشگری منتهی به تفرجگاه زیبای چهلمیر در روستای سعدآباد با ۲ سیاه چادر عشایری و همچنین ۴ سیاه چادر عشایری در محل امامزاده علیا چاپشلو و در محور کلات-درگز با همت اداره امور عشایری برپا شده است.

وی اذعان کرد: سایت موزه بندیان درگز نیز به عنوان مهم‌ترین جاذبه گردشگری تاریخی شهرستان با برپایی سفره هفت سین نوروزی و استقرار راهنمایان گردشگری در محل سایت موزه پذیرای گردشگران و هم میهمانان علاقه‌مند به تاریخ کهن ایران زمین است.

شیخ با بیان اینکه مجموعه بندیان درگز اولین سایت موزه شرق ایران و مکان مناسبی برای معرفی بخشی از هنر دوره ساسانی خراسان است، یادآور شد: این اثر در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۷۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و همچنین با تلاش‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در فهرست موقت ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه تاریخی بندیان و یاریم تپه در ۲ کیلومتری شمال غرب شهر درگز، ابتدای جاده روستای ارتیان و در کنار رودخانه درونگر واقع شده است، افزود: محوطه باستانی بندیان پس از کشف قطعات گچبری در سال ۱۳۶۹ در این محل شناسایی شد. با توجه به اهمیت بسیار زیاد این شواهد و پس از انجام چندین فصل کاوش باستان‌شناسی توسط مهدی رهبر، آثار ارزشمند و منحصر به‌فرد معماری از دوره ساسانی کشف شد. این شواهد در محدوده حدود ۴ هکتار قرار دارد و تاکنون از زیر خاک بخشی از آن خارج شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درگز بیان کرد: پس از اتمام کاوش باستان‌شناسان در محوطه مرکزی بندیان و سامان‌دهی و انجام اقدامات گسترده مرمتی و حفاظتی شواهد کشف شده؛ در راستای حفاظت از آثار بر روی عوارض معماری پوشش بزرگی طراحی و ساخته شد. سایت موزه بندیان در سال ۱۳۸۹ برای بازدید عموم و تماشای بازدیدکنندگان به عنوان اولین موزه فضای باز در شمال شرق کشور به بهره‌برداری رسید.

شیخ افزود: علاوه بر آن نمایشگاه صنایع دستی در محل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان به میزبانی پایگاه میراث فرهنگی بندیان با همراهی هنرمندان صنایع دستی درگز در مساحتی بالغ‌بر ۴۸ مترمربع برپاشده و به عرضه دست سازه‌ها و محصولات هنری هنرمندان صنایع دستی این منطقه می‌پردازد.

وی بیان کرد: در این نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار هنری و صنایع دستی هنرمندان شامل انواع دست بافته‌های سنتی و محلی، چون گلیم، جاجیم، خورجین، فرت بافی، پارچه دستبافت سنتی، قالیچه و تابلو فرش و همچنین انواع دست سازه‌های سفالی و سرامیک محصولات و دست سازه‌های چرمی، عروسک و لباس محلی و همچنین صنایع چوب شامل خراطی و منبت و پتینه و بسیاری دست سازه‌های فانتزی و اکسسوری‌های فانتزی و شمع عرضه شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درگز اظهار کرد: این نمایشگاه از عید کهن نوروز تا عید سعید فطر در محل سایت موزه بندیان از دوم تا بیست و چهارم فروردین برای بازدید عموم باز است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان درگز با حدود ۲۰ کارگاه، آموزشگاه و فروشگاه فعال صنایع دستی در صدر شهرستان‌های خراسان رضوی در این حوزه است، گفت: شهرستان درگز در نوروز ۱۴۰۳ با مجموع ۳۳ اقامتگاه رسمی گردشگری شامل هتل، مهمان‌پذیر، بوم‌گردی، خانه مسافر و مجموعه اقامتی و پذیرایی با ظرفیت بالغ‌بر ۵۵۰ نفر همچنان آماده پذیرایی و اسکان مسافران نوروزی است.

شیخ گفت: علاوه بر آن با برنامه‌ریزی ستاد خدمات سفر شهرستان مجموع اقامتگاه‌های رسمی، موقت و اضطراری آماده شده و فعال در نوروز ۱۴۰۳ دست کم توانایی پذیرایی و اسکان بالغ‌بر ۵۶۰۰ نفر در روز را دارند.

وی ادامه داد: شهرستان درگز با مجموعه کم‌نظیری از داشته‌های فرهنگی، تاریخی، مردم‌شناسی و طبیعی از مهم‌ترین مناطق گردشگری خراسان رضوی محسوب می‌شود که سالانه پذیرای گردشگران حرفه‌ای و مسافران نوروزی و تابستانی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درگز افزود: این شهرستان با تاریخ کهن ۷ هزارساله با مجموعه‌ای بیش از ۲۰۰ محوطه، تپه و استقرار باستانی پرتراکم‌ترین شهرستان به لحاظ وجود آثار تاریخی در خراسان رضوی است.

وی بیان کرد: یاریم تپه، سایت موزه بندیان، مقبره علامه شهرستانی، بقعه حضرت سلطان، امامزاده محمد دیباج (ع)، آب‌انبار لطف‌آباد، بازار نوخندان، خانه‌های تاریخی و حمام ارباب و همچنین پلکان نادری برخی از این آثار کم‌نظیر تاریخی‌اند.

شیخ ادامه داد: از جاذبه‌های طبیعی شهرستان نیز می‌توان از پارک ملی تندوره که زمینه حضور گونه‌های کم‌نظیر گیاهی و جانوری از جمله درخت اورس و پلنگ ایرانی است نام برد و همچنین مناطقی مانند قزقان دره، چرلاغ، چهلمیر، دره چریک، تفرجگاه امام قنبر، دره‌های چشم‌نواز میان کوه هزار مسجد، شالیزار‌های درونگر، باغات لطف‌آباد، نوخندان و چاپشلو از دیگر جاذبه‌های طبیعی این شهرستان است.

وی یادآور شد: محصولاتی، چون برنج، سیب، گلابی، انگور، زردآلو و... و غذا‌های محلی مانند یخنی پلو، قابلی پلو، آش ماستافا و... محصولات لبنی مانند روغن زرد، پنیر و ماست پوستی و برخی دیگر و جاروبافی، پوستین‌دوزی، نمدمالی، چرم، بافته‌های سنتی گلیم، خورجین، قالیچه، فرت بافی، سفال و سرامیک و ... از مهم‌ترین تولیدات و صنایع دستی شهرستان هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درگز در ادامه به وضعیت حضور مسافران در شهرستان اشاره کرد و گفت: از ۲۶ اسفندماه تا ۱۲ فروردین ۴۱۶۹ نفر در اقامتگاه‌های رسمی گردشگری شامل هتل، مهمان‌پذیر، خانه مسافر، بومگردی و اسکان موقت شامل مدارس، مهمانسرا‌های شهرداری‌ها و پارک‌ها و همچنین اسکان اضطراری از جمله سوله‌های ورزشی و سالن ورزشی آموزش پرورش، مساجد و حسینیه‌ها و امامزاده‌ها و... اسکان داده شدند

وی همچنین آمار بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهرستان از جمله سایت موزه بندیان، تفرجگاهی چهلمیر، قزقان دره، آبگرم الله‌اکبر، امام قنبر، دره دربندی گرنی و دره درونگر را بالغ‌بر ۴۵ هزار و ۸۳۰ نفر اعلام کرد و گفت: طی این مدت فقط از سایت موزه بندیان ۶۳۰ نفر بازدید داشته‌اند.

شیخ در خصوص وضعیت بازدید از نمایشگاه صنایع دستی اظهار کرد: طی این مدت ۶۷۰ نفر از نمایشگاه صنایع دستی در محل پایگاه میراث فرهنگی بندیان بازدید داشته و حدود ۲۲۰ میلیون ریال نیز هنرمندان شهرستان فروش داشته‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.