همزمان با شام شهادت امام علی(ع) :

سنت حسنه نادعلی در شهداد کرمان اجرا شد+فیلم

یکی از سنتهای زیبای مردم شهداد که به تازگی احیا شده، اجرای عزاداری نادعلی است.

یکی از سنت‌های زیبا در شهداد که توسط گروه‌های سنی مختلف در ماه مبارک رمضان (از ۱۴ تا ۲۱ماه مبارک رمضان ) اجرا می‌شد سنت حسنه نادعلی بود.

این سنت اینگونه بود که از هر محله دسته‌هایی چند نفره شکل می‌گرفت و پس از نماز مغرب و عشاء وافطار در کوچه‌ها راه افتاده و به درب منازل رفته وجلوی در خانه حلقه می‌زدند و با فرستادن صلوات بر حضرت محمد (ص) وخاندان پاکش شروع به خواندن سرود ناد علی می‌کردند.

نادعلی خوانی دسته جمعی شروع شده و بعد از سکوتی کوتاه یکی از آنها که بزرگتر بود داد می‌زد بریم یا بایستیم،  اگر صاحبخانه نذری داشت اقلامی مانند خرما، پرتقال، حلوا، گندم، نان روغن جوشی، قهوه، نبات ویا هر خوراکی دیگر ویا برخی پول مه ازچند روز قبل کنار می‌گذاشتند واز روی اخلاص وبه نیت ناد علی به این گروه‌ها می‌دادند.

این افراد نیز در احترام و به پاس قدردانی از صاحبخانه می‌گفتند، شما که خیر کردین با رازو نیاز پیش پیغمبر باشید سر فراز.

 ومعمولا شب آخر که ۲۱ ماه و شب ضربت خوردن حضرت علی (ع) بود بزرگتر‌ها این سنت را اجرا می‌کردند که در شب ۲۱ شعرناد علی تغییر می‌کرد و به این شکل همخوانی می‌شد:

شد بیست و یکم قتل علی ساقی کوثر-داماد نبی شیر خدا حیدر صفدر-کشتند علی را پسر عم نبی را-بلبل به قفس بال به هم می‌زند امشب-کشتند علی را پسر عم نبی را-

اما این سنت حسنه کم کم در شهدادبه فراموشی سپرده شده بود تاپس از وقفه‌ای چندساله گروهی ازاهالی شهداد با همت وجود خود این سنت از یاد رفته را احیا کردند. 

این گروه شب گذشته نیز همزمان با ۲۱ ماه مبارک رمضان و شب شهادت مولای متقیان با عزاداری ومرثیه سرایی وبا دردست داشتن شمع وفانوس در کوچه‌ها حرکت کردند. 

برچسب ها: سنت ، عزاداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.