برپایی ۲۱ سیاه چادر نوروزی در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: ۲۱ سیاه چادر نوروزی به عنوان نوروزگاه در استان برپا شده است تا از این طریق فرهنگ اصیل و ناب زندگی عشایری به مسافران و گردشگران معرفی شود.

محمد محمودی اظهار داشت: با وجود اینکه فرهنگ با گذر زمان دست‌خوش یک سری تغییر و تحولات است، اما این فرهنگ و شیوه زندگی عشایری است که تاکنون به صورت دست نخورده و اصیل باقی‌مانده و توانسته فرهنگ‌ها و اصالت‌های خود را حفظ کند.

وی افزود: سخت‌کوشی، صداقت، راست‌گویی و پای کار بودن را امروز می‌توان به وضوح در سیاه‌چادر‌های عشایری دید.

محمودی اضافه کرد: امروز نوع زندگی و آداب و رسوم جامعه عشایری به صورت ناب و اصیل باقی مانده و می‌تواند در راستای تحکیم فرهنگ ایرانی اسلامی برای گردشگران نوروزی جلوه و نمادی از اصالت زندگی عشیره‌ای باشد.

وی بیان داشت: نوروزگاه‌های عشایری فرصت خوبی برای معرفی توانمندی‌های جامعه عشایری چهارمحال و بختیاری به گردشگران است.


بیشتر بخوانید


محمودی گفت: آداب و رسوم عشایر و محصولات تولیدی این قشر برای گردشگران دارای جذابیت است و نوروز فرصت مناسبی برای به نمایش گذاشتن این زیبایی‌ها به مسافران است.

به گفته وی، در این ارتباط با هماهنگی‌های انجام شده با شهرستان‌ها و اتحادیه و هشت شرکت تعاونی، نوروزگاه‌های عشایری برپا و گردشگران ضمن آشنایی با شیوه زندگی عشایر می‌توانند از محصولات و فرآورده‌های تولیدی عشایر استان به صورت مستقیم استفاده کنند.

محمودی اظهار داشت: تلاش شده آداب و رسوم و سنت‌های عشایری استان در سیاه چادر‌ها به نمایش گذاشته شود تا علاوه بر ایجاد شور و نشاط نوروزی برای مسافران، ایمنی تردد جاده‌ها نیز ارتقا یابد.

وی تصریح کرد: مسافران عبوری از استان در سیاه چادر‌ها توقف کوتاه داشته و به استراحت می‌پردازند و می‌توانند خدمات مختلف فرهنگی را از عشایر دریافت کنند.

محمودی ادامه داد: ۱۴ درصد جمعیت استان چهارمحال و بختیاری معادل ۱۲۴هزار و ۱۷۳ نفر در قالب ۲۵هزار و ۱۱۰ خانوار را عشایر تشکیل می‌دهند و این استان از نظر جمعیت عشایری دومین استان کشور به شمار می‌رود و با دارا بودن یک میلیون و ۹۱۰ هزار و ۹۵۶ راس دام سبک و سنگین ۲۵ درصد گوشت کل کشور و ۳۵ درصد صنایع دستی و محصولات لبنی را تولید می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.