بخشنامه‌ سازمان ثبت اسناد برای جلب مشارکت مردم در جهش تولید حوزه‌های مختلف ثبتی

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پی اعلام شعار سال ۱۴۰۳ از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم»، بخشنامه‌ای برای ایجاد بسترهای لازم به‌منظور مشارکت بیشتر مردم در جهش تولید حوزه‌های مختلف ثبتی صادر کرد.

در بخشنامه حسن بابایی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور آمده است: در اجرای تحقق فرمایشات معظم له، همه بخش‌های تابعه صف و ستاد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با برنامه‌ریزی دقیق به منظور ایجاد بسترها و زیرساخت های لازم و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های متعدد سازمانی و خدمات هوشمند الکترونیکی در تثبیت مالکیت‌های مادی و معنوی، تسهیل و تسریع فرآیندها و اقدامات حمایتی ثبتی از واحدهای تولیدی، کارآفرینان، کسب و کارهای بزرگ و کوچک، تکمیل حدنگاری اراضی کشاورزی و بهره‌مندی کشاورزان از مزایای سند رسمی در دریافت و تسهیلات و توسعه فعالیت‌ها، سرفصل‌ها و موارد ذیل را با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و لحاظ اولویت در دستور کار قرار دهند تا خدمات ثبتی با هزینه کمتر و در حداقل زمان به تولیدکنندگان ارائه شود.

این بخشنامه می‌افزاید: زیرساخت خدمات الکترونیکی با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی برای ارائه خدمات غیرحضوری و خودکاربری در ثبت شرکت‌ها، مؤسسات و ثبت شرکت‌های تعاونی با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های ذیربط (اتاق‌های بازرگانی و وزارتخانه‌های مرتبط) ثبت و تغییرات شرکت‌ها در حداقل زمان ممکن مطابق استاندارد جهانی حمایت‌های ثبتی و حقوقی از تشکل‌های مردمی تولیدکننده با صدور شناسه ملی به اشخاص حقوقی اعم از اشخاص حقوق عمومی و حقوق خصوصی مطابق سند الکترونیک کسب و کار هوشمند فراهم شود.

نهادها و دستگاه‌های مرتبط و متولی حوزه کسب و کار در تسریع و تسهیل ثبت شرکت‌ها، علائم تجاری و نشانه‌های جغرافیایی کالا و خدمات و رفع موانع تولید، حمایت از تولیدکنندگان صنایع تولیدی بزرگ، کوچک و کسب و کارهای خانگی همکاری کنند.

در این بخشنامه تاکید شده است: مشاوره‌های حقوقی ثبتی و تنظیم اسناد رهنی، قطعی و سایر خدمات ثبتی در دفاتر اسناد رسمی برای تولیدکنندگان در بستر الکترونیکی و حتی‌المقدور غیرحضوری ارائه شود. نهادها و دستگاه‌های متولی حمایت از جهش تولید، خصوصاً ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در پرونده‌های اجرای اسناد رسمی و پرهیز از هرگونه اقدامی که موجب بازداشت یا توقیف اموال شرکت‌های تولیدی که منجر به کاهش تولید یا تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی همچنین پخش تولیدات و تأثیر ممستقیم در عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران همکاری و هماهنگی داشته باشند.

در این بخشنامه آمده است: دستگاه‌های متولی در حمایت از از دارایی‌های فکری واحدهای تولیدی، خدماتی و بازرگانی کشور و تسریع در ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی، علائم و نشان‌های جغرافیایی در مرکز مالکیت معنوی با مدنظر قرار دادن توسعه طرح برندسازی محصولات تولید داخل و تجاری سازی علائم تجاری با حمایت از صادرات و بهره‌گیری از ظرفیت معاهده بین‌المللی مادرید را مورد توجه قرار دهند.

در ادامه این بخشنامه تصریح شده است: طرح برندسازی محصولات ایرانی دارای مزیت رقابتی در بازارهای داخلی و خارجی با استفاده از ظرفیت کمک‌های فنی سازمان جهانی مالکیت معنوی و سایر کشورها در راستای تقویت محیط مالکیت معنوی کشور توسعه یابد. حدنگاری و تثبیت مالکیت عرصه و اعیان اراضی و املاک با کاربری صنعتی و تولیدی به‌ویژه اراضی و املاک شهرک‌های صنعتی، صنایع بزرگ کوچک و روستایی در اولویت قرار گیرد به طوری که هیچکدام از شرکت‌ها و کارگاههای تولیدی با مشکل عدم تثبیت مالکیت در اراضی و املاک با کاربری مربوطه مواجه نشده و همه استعلامات آنها در بستر الکترونیک مبادله شود.

در این بخشنامه تاکید شده است: همه ظرفیت‌ها برای اجرای حدنگاری اراضی کشاورزی و صدور اسناد مالکیت آنها در بخش تولید محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی آن برای کشاورزان به عنوان خط مقدم تولید در کشور به‌ویژه با بهره‌گیری از مزایای سند رسمی برای دریافت تسهیلات و توسعه فعالیت‌های تولیدی کشاورزی بکارگیری شود.

این بخشنامه می‌افزاید: مسئولیت پیگیری و گزارش اجرای بخشنامه با معاون امور اسناد و نظارت بر اجرای صحیح آن با اداره کل مدیریت عملکرد و بازرسی سازمان و مسئولیت اجرای به موقع آن با مدیران کل ستادی و استانی ثبت اسناد و املاک کشور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار