مسعود پل مه دبیر انجمن کشتیرانی با بیان اینکه یکی از مباحثی که طی یکی دو روز گذشته مطرح شد نرخ بسیار بالای تبادل کالا از فضای سرزمینی و دریایی ایران است گفت: در سال ۲۰۲۳ کشور روسیه ۹۰۰ میلیون تن کالای دریا برد داشته که کمتر از یک درصد آن از طریق کریدور شمال- جنوب تردد کرده که علت این حجم پایین حمل کالا از کریدور شمال - جنوب نرخ بالای تبادل کالا است.
به گفته وی یکی از مهمترین اقدامات در حوزه حمل کالا نرخ تبادل کالا است که باید این نرخ حمل کاهش پیدا کند چراکه در حال حاضر حمل یک دستگاه کانتینر از مسیر ایران به مسکو ۸ هزار دلار است در حالی که حمل همین کانتینر از مسیر دریای سیاه و سرخ بین ۲ تا ۳ هزار دلار است که در این شرایط به طور قطع حمل همین کالا از دریای سیاه و سرخ به دلیل به ارزان بودن به صرفهتر است.
او میگوید: نقش حاکمیتی باید اقدام شایستهای را رقم بزند و به نحو شایستهای سوبسیدهای هدایت شده را به این سمت برای رفتار سازی داشته باشد از سوی دیگر اقتصاد ما یک اقتصاد رقابتی و تسهیلگرانه و آزاد باشد.
پل مه اظهار کرد: در شرایطی قرار گرفته ایم که اگر به مولفههای صحیح اقتصادی و کاهش نرخ تبادل کالا توجه نکنیم شرایط برای ما زیان بارتر از همیشه خواهد بود.