گسترش و نفوذ روز افزون رسانه‌های اجتماعی، در کنار فرصت‌هایی نظیر گردش سریع اطلاعات، تهدید‌های قابل توجهی مثل اخبار جعلی را نیز به همراه داشته است.

انتشاراخبارجعلی یک مصداق مهم در تهدید امنیت ملی است. به‌واسطه ظهور رسانه‌های نوین، انتشار این نوع خبر‌ها می‌تواند به‌ سرعت در سطح جامعه پخش شود و جلوگیری از تاثیرات مخرب آن بسیار سخت‌تر از گذشته است، اما جامعه چقدر با این نوع خبر‌ها آشنایی دارد؟
 
اساسا چقدر در زمانه کنونی از اخبار جعلی همچنان استقبال می‌شود و مهم‌تر از آن، این‌که کدام یک از شبکه‌های اجتماعی در انتشار اخبار جعلی پیشتاز است؟ نتایج به دست آمده از یک پژوهش و مقایسه تحلیلی داده‌های آن نشان می‌دهد، اصحاب رسانه بیش از پنج برابر دیگران گفته‌اند «خیلی زیاد» با مفهوم اخبار جعلی آشنایی دارند.

از طرف دیگر پاسخگویان غیررسانه‌ای بیش از هفت برابر اهالی رسانه اعلام کرده‌اند با این مفهوم، آشنایی «کم» و «خیلی‌کم» دارند یا «اصلا» آشنا نیستند. پاسخی که می‌تواند هشدارآمیز باشد.

 در میان شبکه‌های اجتماعی هم طبق داده‌های این پژوهش، اینستاگرام از نظر هر دو گروه (اهالی رسانه و مردم عادی) بیشترین نقش را در ساخت و انتشار اخبار جعلی و نامعتبر دارد. از میان پلتفرم‌های مختلف، رتبه بعدی مربوط به شبکه ایکس (توییتر سابق) و شبکه‌های ماهواره‌ای است.

منبع: روزنامه جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
اینستاگرام = جولانگاه مجاهدین خلق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
اینستاگرام یعنی سرگرمی سمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
یه خانمه هست تو اینستاگرام میگه روانشناسم ولی همش چرت پرت میگه کلی هم طرفدار داره ای کاش اونو بگیرید